Hvem læser mest? Drenge el. piger?

Hej studmed brugere!

Min ven og jeg sad og diskuterede, hvor mange drenge der læser medicin (eller akademiske studier generelt) i forhold til piger (eller omvendt!) … Vi kunne ikke blive enige, så vi prøvede google, men dette var også forgæves… Mit indtryk er bare, at der bliver flere og flere kvinder, der tager de ‘svære’ uddannelser, hvor drengene måske hælder lidt mere til de mere simple uddanellser. I min klasse vil ALLE pigerne på en videregående uddanelse, hvor måske 1/3 af drengene vil…

Hvis nogen af jer vil sige sådan ca. hvor mange piger der læser i forhold til drenge og måske grunden til denne forskel, så ville jeg være taknemmelig…

Mvh. Simon

Tjek selv på:

http://www.kot.dk/KOT/statistik_xls.html

BTW: Google giver da mange fine svar, hvis man blot ved hvad man spørger efter:

https://www.google.com/search?q=kønsfordeling+medicinstuderende&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGLL_da

:silly:

En sidekommentar:

I 2017 vil kønsfordelingen af læger være 1:1 - hvis jeg husker årstallet rigtig for dennes uges ugeskrift for læger…

[quote=“Simonn” post=79976]Hah,

jeg havde ret! Der er næsten ingen mænd tilbage på de ‘højere’ studier… men jeg vil gøre os mænd stolte og komme ind :smiley: … Personligt synes jeg bare, at det er ret fedt, at der er flere kvinder end mænd[/quote]

Må jeg spørge hvorfor du synes det er fedt? :stuck_out_tongue:

:silly:

Nå… :pinch:

Jeg synes bestemt IKKE det er fedt at der bliver flere kvindelige læger.
Erfaring viser at når en uddannelse oplever kønsskifte og der kommer flere kvinder i %, så sker der 2 ting.

  1. Faget opleves som et lavstatus fag.
    Her er der nok mange som skriger op, men det er sådan set sandheden. Nævn et job i dagens danmark domineret af kvinder, som stadig har en masse status - svært ikke?

  2. Kvinder har grundet deres ‘bløde’ værdier og sølle arbejdsmoral prioriteringer, som gør at vores løn som læger i sidste ende falder og bliver lavere. De vil f.eks. hellere have barnet 2., 3., 4., 5., 6., eller 7. sygedag på bekostning af en lavere løn. Man kan jo ikke få det hele.

Altså, 2 meget negative effektor. Tab af status, samt af løn.
Derudover, så bliver behovet for ‘antallet af læger’ også større, da kvinder simpelthen bare arbejder MINDRE end mænd, og udover det så går de også på pension FØR. Der vil altså blive flere læger, og dermed øget optag - hvilket igen spiller tilbage på fagets status.
… inden der nogen som brokker sig over det jeg siger så mener jeg bestemt ikke det er fordi jeg har et negativt syn på kvinder… for det har jeg ikke. Det er sådan set bare sådan tingene ser ud i virkelighedens verden, og hvad erfaringen viser os.

@Schade. Hvis du valgte studiet pga. status, og økonomi så foretrækker jeg den unge dame der har viet sit liv til medicinen fordi hun syntes det var spændende, at jeg så i sidste ende kommer til at have en løn der kun kan give mig et hus til 4 mill må jeg så lære at leve med.

@Schade:
Du vidste der ville komme en del svar til dig efter sådan en post, og her er et mere.

Jeg vil gerne have dig til at uddybe kvinders “sølle arbejdsmoral”, da jeg synes dette er en meget hård udtalelse, og direkte uretfærdig uden belæg. De bløde værdier vil jeg til dels medgive , men er det nødvendigvis en dårlig ting i velfærdssamfundets sundhedssektor?

Jeg tror ikke du skal være bange for at læger bliver mindre vigtige, og det må vel i nogen grad være vigtigheden af et job der afgører dets status.
Behovet og kravet om sundhed er blevet større, og viser ikke tegn på at sætte farten ned. Folk mener de har ret til sundhed, og det går jeg ud fra mange af brugerne herinde er enige i. Det er vores job som kommende læger og læger at sørge for det (meget groft sagt). Når folk på den måde lægger deres ve og vel i vores hænder må det nødvendigvis give en vis respekt for faget.
Dagens medicin havde for noget tid siden en artikel om de mest troværdige professioner hvor lægerne toppede listen. Jeg siger ikke at troværdighed er det samme som status, men det at folk tror på én må også give en vis status.

Jeg tror at lægegerningen altid vil være hævet over materielle og kapitalistiske statussymboler (ikke ment negativt), da det i første omdrejning handler om folks sundhed og ikke om penge, hvilket næsten alle andre proffesioner gør.

Bortset fra det har jeg ikke kunnet komme i tanke om et job der før har væet mandsdomineret og højstatus, som nu er kvindedomineret og lavstatus. Jeg er sikker på der er nogle, men jeg har ikke fundet nogen, så det må du også gerne uddybe for mig.

@Crazy
Hvis du nu ser godt efter i det jeg skriver, så har jeg givet fint svar på hvad jeg mener med en dårlig arbejdsmoral :slight_smile:
Jeg skrev at de i gennemsnit arbejder mindre end mænd, og de derudover går før mænd på pension. Det er hvad jeg betegner som værende en dårlig arbejdsmoral.

Dertil, jeg spurgte om der kunne nævnes ét job domineret af kvinder, som har status. Det har du ikke kunne :slight_smile:

@ Woodstock
Jeg har ikke valgt studiet pga status og økonomi. Jeg har først og fremmest valgt det pga interessen, da der er mange andre uddannelser - der er lettere at komme igennem - der kan give en bedre løn og status. Men jeg ser da det som ekstra goder - det skal der ikke herske tvivl om.

@woodstock

Staten sidder og gnubber sig i hænderne over din naive holdning. Lægerne kan gå ned i løn, og så kan embedsmændene snuppe lønforhøjelserne.

Jeg mener du tager fuldstændig fejl i din argumentation, man kan sagtens være meget dedikeret og få en ordentlig løn for sit arbejde. Det handler basalt set bare om man lader sig blive udnyttet.

Må jeg spørge dig, hvorfor du syntes læger skal yde så meget uden at få en høj løn?

Hvorfor synes du så at det er fair, at læger skal tjene mindre end andre med en længere videregående uddannelse?