Hvilken eksamen er nødvendig for at komme ind?

Jeg er 28 år gammel, og har besluttet mig for at læse medicin, men jeg har ingen studenter eksamen.

Jeg har masser af erhvervserfaring, jeg er uddannet redder og har kørt ambulance i 7 år og vil derfor søge ind på kvote2.

Det jeg har svært ved at finde ud af er, hvad er mindstekravet ang. f.eks. HF. Kan jeg bare læse den som enkeltfag med de fag der er specifikke krav som matematik, kemi, biologi, dansk, engelsk eller skal jeg læse en “hel” HF pakke?

På forhånd tak!

Ps. Har søgt i databasen, syntes ikke at ku finde noget tilsvarende spørgsmål.

Du skal have en “fuld” HF pakke som du skriver og med matematik a, kemi b og fysik b. Så det er bare med at klø på…

Det er en hel pakke du skal have hvor du så skal have Mat og dansk a samt kemi, fysik og engelsk b! :slight_smile:

Jep, du skal have en fuld HF, samt de fem fag på de krævede niveauer, som de andre også siger.

Et godt råd; hvis jeg var dig, ville jeg tage en HF, med så mange fag på c-niveau som muligt, for at gøre det nemmere for dig selv. Hvis du kan score et godt gennemsnit på HF kan du istedet søge ind via kvote 1. Du kan så efter at have afsluttet din HF supplere med de fag, som er specifik adgangskrav, som gsk fag. Her er kravet at du blot skal have minimum 6 (ny skala) i snit i de fem fag.
Denne vej er i følge mig “nemmere”, da du har større chance for at komme ind via kvote 1, hvis du har et godt snit, i forhold til kvote 2, hvor man aldrig kan være sikker på om det man laver og yder er godt nok.
Der var f.eks. 1200 ansøger i år på kvote 2 (KU), og kun plads til 48. Man kan sige, at man tager en chance ved at søge ind via kvote 2, da man aldrig kan være sikker på at blive optaget.