Hvilken eksamen er nødvendig for at komme ind?

Jeg er 28 år gammel, og har besluttet mig for at læse medicin, men jeg har ingen studenter eksamen.

Jeg har masser af erhvervserfaring, jeg er uddannet redder og har kørt ambulance i 7 år og vil derfor søge ind på kvote2.

Det jeg har svært ved at finde ud af er, hvad er mindstekravet ang. f.eks. HF. Kan jeg bare læse den som enkeltfag med de fag der er specifikke krav som matematik, kemi, biologi, dansk, engelsk eller skal jeg læse en “hel” HF pakke?

På forhånd tak!

Ps. Har søgt i databasen, syntes ikke at ku finde noget tilsvarende spørgsmål.

Du skal have en “fuld” HF pakke som du skriver og med matematik a, kemi b og fysik b. Så det er bare med at klø på…

Det er en hel pakke du skal have hvor du så skal have Mat og dansk a samt kemi, fysik og engelsk b! :slight_smile:

Jep, du skal have en fuld HF, samt de fem fag på de krævede niveauer, som de andre også siger.

Et godt råd; hvis jeg var dig, ville jeg tage en HF, med så mange fag på c-niveau som muligt, for at gøre det nemmere for dig selv. Hvis du kan score et godt gennemsnit på HF kan du istedet søge ind via kvote 1. Du kan så efter at have afsluttet din HF supplere med de fag, som er specifik adgangskrav, som gsk fag. Her er kravet at du blot skal have minimum 6 (ny skala) i snit i de fem fag.
Denne vej er i følge mig “nemmere”, da du har større chance for at komme ind via kvote 1, hvis du har et godt snit, i forhold til kvote 2, hvor man aldrig kan være sikker på om det man laver og yder er godt nok.
Der var f.eks. 1200 ansøger i år på kvote 2 (KU), og kun plads til 48. Man kan sige, at man tager en chance ved at søge ind via kvote 2, da man aldrig kan være sikker på at blive optaget.

Så nu hvor du alligevel skal læse fuld HF, vil jeg kraftigt anbefale dig om at gå efter de høje karakter, og udføre taktikken med at vente med at læse de fem fag (eller nogle af dem) efter HF, som supplerings fag. Du kommer hermed til at bruge lidt ekstra tid på at læse de fag, men du ved jo bedst med dig selv, hvad du vil og kan.

Nogle gange skal man tænke taktisk:)

Held og lykke herfra.

YELERD01 :

             Tak for rådet. Er det så et helt år ekstra på at læse op på de specifikke fag?

Det kommer an på hvor mange fag du skal læse og hvordan fagene er tilrettelagt på de forskellige skoler, hvor du kan læse dem… Der findes både turbokurser (1måned), halvt årige kurser og helt årige kurser for gsk-fag. Du vil nok maks bruge et helt år.

Jeg har taget en fuld hf som enkeltfag, men venter med at afslutte den, til alle de specifikke fag er i hus, i stedet for at afslutte den og tage gsk bagefter. Herefter kan jeg så beslutte, hvilke fag der skal med på beviset, udover de nødvendige fag, og bruge dem med de højeste karakterer som valgfag.
Man kan sammensætte fagene således, at de svære fag tages samtidig med de lette, så læsebyrden udjævnes.

Vigtigt er det at vide, at der ikke er bonus A for ekstra højniveaufag taget som enkeltfag, med mindre man tager en samlet pakke-hf, samtidig med de ekstra højniveaufag. Det betyder, at man som enkeltfagskursist stilles ringere end andre, der har de samme fag, også selv om man tager hffagene på samme tid.

Aslaug :

Når du har taget HF som enkeltfag, har du så stadig “alle” fagene fra en HF-pakke. Eller har har du kun taget de relevante fag? Hvis du gider forklare det lidt nærmere vil jeg blive glad :smiley: … Ogås hvor lang tid det tager når man gør som dig.

På forhånd tak
Stefan

Hej Stefan
Alle fagene er der stadig, de er bare ikke taget i sammenhæng med en klasse. Det kan lade sig gøre at tage enkeltfag som en pakke på 2 år, for at opnå bonus A, men det skal man tale med uddannelsesstedet om før man begynder sin uddannelse. Jeg har skrevet til dig som svar på din mail, med mere udførlige anvisninger på fag og niveauer.
Jeg har for mange fag, så det tog mig længere tid, end det ville tage en der kender reformen fra start af, men man kan også tage en fuld HF på 1 år, hvis man knokler fra morgen til nat, men så er det ikke sikkert, at gennemsnittet og familien bliver så glade. :lol:
MVH Aslaug.