Hvilket/hvilke speciale(r) har værst work-life balance?

Jaa egentlig bare titlen😅

Hvad er work life balance for dig?

Ingen arbejder mere end det i overenskomsten fastsatte, så…

1 Synes om

Så alle specialer har samme længde arbejdsuge målt på antal timer? Er det også sådan under speciallægeuddannelsen?

Jeg er nysgerrig, fordi jeg synes, at man ofte hører om rædselsfulde arbejdsmængder i diverse specialer i hvert fald i udlandet😅

Mange specialer har markant længere arbejdsuger end det de 37 timer man er ansat til. Specielt hvis man indregner “interessetimer”… Hvilket i øvrigt er et ganske upassende ord i professionel sammenhæng IMO.

1 Synes om

Så håber jeg da ikke de bryder overenskomsten og arbejder ulønnet. De steder jeg har arbejdet - blev overtid ikke udbetalt, men skulle afspadseres. Men måske det er nye tider. Det er ved at være +10 år siden jeg har arbejdet på et somatisk sygehus.

Jeg arbejder ikke ulønnet. Mange gør, men det bliver et kæmpe Nej tak herfra. SÅ høj er lægelønnen som nyuddannet trods alt ikke at jeg vil tilbyde min tid gratis :sweat_smile:
Stort set alt overarbejde jeg har haft er blevet udbetalt til overarbejdstakst - og det pynter jo lidt på den ovennævnte lægeløn :stuck_out_tongue:

1 Synes om

Må man gerne arbejde mere end hvad der er fastsat i overenskomsten?

Ja absolut. Hvis du ønsker at arbejde mere og din arbejdsplads kan tilbyde flere timer så kan du sagtens arbejde mere.

Vi må også huske at work-life balance er forskellig fra person til person.

Det er vigtigt for mig at sove om natten. Det har påvirket mit valg af speciale: Ergo jeg skulle ikke være anæstesilæge. Omvendt har jeg ikke behov for at arbejde 8-16 arbejde og været glad for at kunne have fri i dagtid, men intet imod at arbejde eftermiddag / aften.

1 Synes om