Hvilket KAMERA skal jeg vælge?

Jeg skal til Asien nogle måneder og har brug for et godt kamera, der højst sandsynligt vil komme til at blive brugt meget.
Jeg ved intet og kameraer og derfor søger jeg gode råd/idéer om, hvilket kamera jeg skal vælge.
Jeg vil max. give 2000 kr. for det og det skal helst bruge batterier og evt. kunne optage video. Det skal kunne tage gode billeder af noget i bevægelse. Har nemlig et andet kamera, der tager slørede billeder, hvis jeg tager billede af noget, der bevæger sig lidt. Så det er meget vigtigt, at det er et kamera, der kan tage tydelige og klare billeder af noget i lidt bevægelse.

Gode ideer??

På forhånd tak

Spørg i butikken.

har gode erfaringer med et HP kamera jeg købte i føtex til 800 kr for
lang tid siden…
de fleste ordentlige kameraer (inklusiv det her) justerer lukketiden, som
er dit problem, efter lysstyrken. Dvs. jo mere lys, jo mindre “blur”
på bevægelse.
Men ellers - som sagt ovenfor :smiley: spørg i butikken.

Du kan vælge mellem et compact camera eller et system camera (ligesom i gamle dage, men digitalt). Sidstnævnte er dog en prisklasse dyrere.

Compact camera: Kan anbefale de fleste camera’er fra Nikon, Canon, Sony, Panasonic.
System camera: Hvis du vil betale ca. 2000,- kan jeg VARMT anbefale Nikon d40 (har den selv). Den optager dog ikke film, men tager nogle vidunderlige billeder. Den bruger lithium batteri som varer flere uger før den skal genoplades. Ulempen er at den fylder noget, og er ikke bare lige til at komme i lommen.

Jeg plejer at læse reviews og tests på http://www.dpreview.com (som er STEDET hvis du vil vide mere om camera’er og læse diverse tests)!!

God fornøjelse!

Det var dog en irrelevant kommentar.

Når jeg kigger efter kamara så bruger jeg typisk http://www.dpreview.com/ til at finde reviews af de enkelte kamara. Man skal selvfølgelig altid gøre op hvad man har af behov. Hvad er vigtigst billedkvalitet eller funktioner?

Ja, det er jo som at købe en hver anden enhed. Føtex sælger et udvalg der typisk er ældre modeller. Den lokale fotohandler sælger de nyeste modeller, men for dyrt og ja, så er der nettet tilbage. Sjovt de gode tilbud er altid på nettet :slight_smile:

Jeg er ingen fotowizard - slet ikke! Men et kamara jeg selv havde overvejet at invistere i er:
http://www.dpreview.com/reviews/canonsd850is/

Måske andre har et bedre bud?

JEg ville også gå en tur ned til fotohandleren, der får du rådgivning om, hvilket kamera, du er bedst tjent med. I Storkbh er PlatanFoto på Frb og BingoFoto på Frederikssundsvej nogle fornuftige steder - husk at du kan prutte om prisen. Kamerahuset ved Nørrebro Station er ret billige, men rådgivningen er svingende. Med dit budget, vil jeg ikke anbefale et D40 fra Nikon. Det er godt nok et fint kamera, men du vil skulle spendere noget ekstra på en taske, og det fylder en sjat mere end et kompaktkamera.

Mht. kompaktkamera, så er der de almindelige ‘point-and-shoot’ dvs. ukomplicerede kameraer, som er nemme at bruge, men som klarer sig middelmådigt i lavt lys og ved action-fotos.
Du kan også kigge efter super-zoom, hvor objektivet dækker området 18-200mm. Du får altså masser af zoom (godt til dyrefoto), men igen lidt dårligere performance i lavt lys, landskabsfoto og ved hurtige bevægelser.
Endelig er der ‘enthutiast’ kameraer, som også er kompaktkameraer, men med rigtig mange indstillingsmuligheder. Hvis du sætter dig ind i sagerne, vil sådanne kameraer levere rigtig gode billeder under alle forhold.

Jeg selv er Nikon-mand (med både spejlrefleks og mikroskop :smiley: ), men hvis jeg med et hofteskud skulle anbefale et rigtig godt ‘buy’ til en længere tur, hvor man skulle tage en masse billeder, ville jeg anbefale Canon Powershot G9. Det er et enthusiastkamera, som kræver, at man er villig til at bruge lidt tid på basale fototekniske begreber (ISO, blænde, lukketid, fokus etc). Det er et par år gammelt, men burde kunne findes fra nyt i England til de krævede 2000kr.

Jeg ved jeg sagtens ku spørge i butikken, men det skader just heller ikke at først høre gode råd/idéer fra andre herinde.
Det her forum bruges jo bl.a. til at dele erfaringer med andre og hvis man skal tage et afgørende valg/bekræftes i noget så kan man søge hos butikken, studievejlederen osv.

Tak for jeres svar… Jeg vil undersøge de enkelte forslag lidt nærmere.
Kender i evt. en side, der sælger kamera’er til en billigere pris end normalt (hvis der overhovedet eksisterer en og det er til at stole på). Jeg går ikke helt op i, at det skal være det nyeste af det nyeste, men mere at det rummer gode funktioner og kvalitet.

Finder du modellen kan du lave en prissammenligning på: http://edbpriser.dk og derved tjekke hvad der er en god pris for enheden. Så må du jo gøre op om du vil købe den i en fysisk butik og evt prutte lidt om prisen (med kendskab til hvad varen kan sælges til) eller om du vil købe den over nettet.

Eks på den model Martinello skrev om:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices … =powershot

Dog er der ikke inkluderet webshops i england i denne service. Husk at holde dig til lande inden for EU ellers er der det med momsen og en uventet regning fra Skat.