Hvilket stetoskob skal jeg købe til klinik?

Hej

Ved godt det har været en tråd før, men synes stadig det er svært at få svar på dette…

Hvilket stetoskop er relevant at købe til sine klinikker??

Har både kigget på Littman classic II og spirit kardio pro. Disse kan købes som stud pakker med reflekshammer.

Hvilket et skal man købe hvis man vil have noget ordentligt, som man også kan bruge på længere sigt?

Jeg kender ikke spirit kardio pro, men ejer selv et Littman Classic II. Medmindre du har planer om at blive kardiolog, er dette rigeligt både som studerende og færdig læge!

Så det kan du trygt købe. Der findes andre billigere alternativer, som sikkert også virker fint - dem jeg har haft kig på har dog alle været ganske tunge at slæbe rundt på…

Jeg har været i samme situation, og var egentlig ikke så glad for
mulighederne, så jeg tog ud på nettet og fandt et ordentligt stetoskop.
Lige nu er jeg på udveksling i Wien, og de studenter der ikke har
lyst til at punge 700+ kr ud på et littmann master classic II
har faktisk det samme som mig. Det hedder et sprague-rappaport
stetoskop, og koster typisk mellem 100-300 kr. 8)
(jeg fandt mit på http://doctorsshop.euromedicin.dk/catal … 5639108dde
Bestillingsproceduren er dog ualmindelig svær her, og man betaler 80kr i porto. Man skal f.eks. udfylde sit ydernr. he he. mit er 000000- stadig var det dog det bedste tilbud jeg kunne finde i DK.) :?
Det bedste ved det er at jeg ikke bliver ked af det hvis mit stetoskop bliver
ødelagt, væk, eller stjålet (allesammen sandsynligheder på et hospital).

Jeg må lige tilstå at det faktisk er væsentligt større end littmann,
men til gengæld er det de færreste der kan høre den store forskel
mellem de to! :smiley:
På nettet kan man også finde sprague i “all-black” eller sådan noget,
det skulle være ret hot hvis man kan lide scrubs…

Jeg har også prøvet et KaWe stetoskop (en tysker) og det sutter røv :x
Jeg kunne virkelig ikke høre særlig meget.

Welch Allyn stetoskoper findes også, men der er vist ikke så meget at vinde
ved at vælge sådan et over et Littmann. (Welch Allyn laver dog klart de
fedeste oftalmoskoper hvis man er interesseret i sådan noget.)

Hvis man har de store penge, så kan man gå ud og købe et digitalt,
men det vil jeg slet ikke gøre mig klog på. :expressionless:

Jeg vil meget gerne have feedback i øvrigt hvis andre har erfaringer med stetoskoper
(og oftalmoskoper - jeg skal måske have mig sådan en bandit…)

Husk i øvrigt, at stetoskop/reflekshammer og lignende instrumenter kan trækkes fra over selvangivelsen som ‘øvrige lønmodtagerudgifter’, såfremt effekterne er nødvendige for at oppebære din indtægt (FADL-vagter, lægevikar, læge). Bøger og andre uddannelsesrelaterede emner kan ikke trækkes fra (sidst jeg checkede).

Undersøg lige om ikke det er omfattet af et bundfradrag på 5000kr, det mener jeg det er…

Bøger kan også trækkes fra hvis det har relation til indtægten.
Kender flere med vt-arbejde der har trukket bl.a. kompendiet fra i skat.

Har man lægevikariat vil langt de fleste bøger fra studiet være relevante.

Men der er som sagt en bundgrænse på 5200 kr (2007) som man ikke kan trække fra.

Kig under §9 stk 1
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 … x?id=17584

[quote]Har man lægevikariat vil langt de fleste bøger fra studiet være relevante.

Men der er som sagt en bundgrænse på 5200 kr (2007) som man ikke kan trække fra.
[/quote]

Man skal generelt være varsom med at trække bøger fra, som er indkøbt i uddannelsesøjemed. Frit fra hukommelsen, så skal udgiften være nødvendig for at OPPEBÆRE den nuværende indtægt, for at være fradragsberettiget. Er man studerende eller i en uddannelsesstilling, skal man således kunne dokumentere dette. Det er rigtigt, at nogle sikkert har trukket medicinsk kompendium eller sobotta fra, men der er en risiko for, at dette fradrag bliver underkendt, såfremt man ryger en tur gennem den store ligningsmølle.

Se det hele på http://www.laeger.dk/portal/page/portal … ten%202006

Er der ikke flere derude der har erfaring med dette? :slight_smile:

Hvilket stetoskop er det mest relevante at købe for os der skal til at starte i klinik?

Det er “næsten” ligegyldigt hvilket stetoskop du vælger, hvis du ikke er lidt af en gadget-freak. Et udmærket stetoskop er Littmann Classic II S.E. som fås til 6-700 kr her i DK, jeg startede med at bruge det og det fungerede fint. Jeg kunne dog ikke holde mig da min læsemakker skulle til USA, så jeg bestilte et Littmann Master Cardiology fra http://www.steeles.com (upåklagelig service i øvrigt). Det er totalt overkill, men det er bare et dejligt stetoskop og jeg synes at man hører klart bedre med det end med andre billigere stetoskoper.

Bump! Jeg savner input på stetoskop-erfaring!
( @Frold: er bump egentlig tilladt? Hvis nej, så skal jeg nok lade være med at gøre det igen… )

Tak for tippet om steeles.com, det er jo rimeligt billigt der!
Ved du noget om hvorvidt man kan få ting sendt til DK, og om
tolden splitter det hele fra hinanden og forlanger 25% moms?
Import/eksport og internet-shop lovgivning er ikke min stærke side.

Hvilken “erfaring” er det du savner?
Du skriver at du skal bruge det i klinikken, men de fleste køber et stetoskop under studiet og skifter det ikke ud, når de bliver færdige. Ergo så køb et stetoskop du gerne vil have?
Der er nævnt flere gode muligheder her på siden.
Du kan måske også google dig til nogle reviews.
Faktum er nok, at køber du et stetoskop af nogenlunde kvalitet, så kan du ikke høre forskel - det er ikke for sjov, det bliver kaldt for “gætterøret”…

Køber du i USA og får det sendt, så er der risiko for at der ryger told+moms oveni, men dine ting bliver ikke splittede ad. En tommelfingerregel er at du skal ligge ca. 1/3 oveni. Læs evt. på http://www.skat.dk