Hvor gamle er sommerstarterne?

Hvor gammel skal man normalt være (pr. 1/9) for at blive sommerstarter på medicin?

I Odense skulle man ifølge http://www.studieguide.sdu.dk/studier/i … =9&id=2170 være mindst 22 år og 10 måneder gammel for at blive sommerstarter i 2005! Denne høje krævede alder må skyldes at man i Odense kun lader 40 % af de optagne starte om sommeren.

Er der nogen der ved hvor gammel man normalt skal være i Århus og København?

Jeg var til åbent hus på KU her i februar, og der sagde de at det plejer at skille ved 21-22 år… det varierer lidt. Jeg bliver 22 her i maj, og jeg håber ihvert fald meget på at komme ind til sommer… ville ikke ane hvad jeg skulle lave et halvt år, hvis jeg skal starte til februar :frowning:

Uden at vide noget, så tror jeg måske også at den høje alder i Odense skyldes at der er (er det 50%?) så mange der bliver optaget gennem kvote 2, dvs folk er nok “rimeligt gamle” når de kommer ind.

Jeg var 21 som sommerstarter på AU…
Men det kan hvis lade sig gøre efterfølgende at søge om at blive optaget på sommerholdet aligevel, eftersom der var nogen få helt ned til 19 år…

jeg var 22 og 11 måneder i pr septamber 2005 og endte som vinterstarter på SDU alligevel…

jeg tog til afrika i fem måneder.

casper

Jeg var 20 år da jeg startet på KU i september 2004 (fikk standbyplads da jeg var 19 år)… ved ikke om gymnasiekarakterne også har stor betydning?!

Jeg skulle oprindeligt være startet 1. februar 2006, men fik dispensation til at starte 1. september, selvom jeg var 18 på det pågældende tidspunkt.

Du skal blot indsende en ekstra ansøgning om at starte tidligere, så snart du får dit første tilbud om studieplads.

På mit nuværende semester på AU er der 6-7, der er startet et halvt år tidligere på denne måde, så det er trods alt ikke ualmindeligt. De færreste kender bare muligheden.

Skal man så skrive noget bestemt i den ansøgning om at blive sommerstarter - altså skal man have dispensation pga et eller andet bestemt?

Jeg var lige blevet 20, da jeg blev optaget paa AU. I foerste omgang fik jeg at vide at jeg var tildelt en vinterplads, men fordi jeg allerede havde fundet en lejlighed, fik jeg dispensation :stuck_out_tongue: .

Vi var tre paa 20 paa mit hold.

Tjah, de kan nok godt lide at høre, at du har en bolig parat og kan flytte øjeblikkeligt. Eller, det nævnte jeg i hvert fald, og det hjalp som bekendt. Hvis du så også kan alle afsnit af Scrubs og Skadestuen udenad, så hjælper det sikkert endnu mere.

Hehe… men så må jeg bare håbe at blive sommerstarter, for jeg har ingen undskyldning for at skulle blive optaget om sommeren eftersom jeg bor ret tæt på uni i forvejen.

Selv var jeg 18, da jeg i første omgang blev optaget som vinterstarter på AU, men da jeg så skrev til dem, at jeg havde fundet et job, som jeg skulle begynde på i september forbarmede de sig over mig og lod mig starte om sommeren i stedet for. Så hvis man har sine argumenter i orden, bliver der taget hensyn til én.

apopov

Hvad var det for et job? siden det gav adgang til sommerstart.

Jeg havde skaffet mig et job i Skovbakken Svømmeklub, men jeg skrev bare til dem, at jeg havde et job - ikke hvad det var for et.

apopov

Hej machie!

Nu ingen gode ideer og (måske små løgne) bare fordi du vil hurtigere igang.

Du skal nok blive læge og hvis du kommer ind i februar har du mulighed for at spare penge sammen til fx bøger. Det hjælper også med lidt penge på kontoen, det er rart ikke at skulle arbejde så meget i starten.

Hehe det er såment ikke fordi jeg har så travlt, men fordi jeg pga noget sygdom har meget svært ved både at finde arbejde og klare fuldtidsarbejde i ½ år. Så alternativet er vist at læse enkeltfag på VUC for at få SU… hvis man overhovedet kan det når man har en studentereksamen… og ærlig talt så er jeg ikke særligt motiveret til at læse mere på gymnasiet hehe