Hvor gode er mine chancer for at blive optaget på medicin?

Hej :slight_smile:

Nu har jeg lavet lidt research for at blive klogere og ikke mindst læse andres oplevelser hvad angår optagelse til lægevidenskabstudiet gennem kvote 2. Jeg har efterfølgende lavet en bruger herinde, da der er mulighed for at komme i kontakt med nogen, der faktisk er i gang med studiet eller nogen, der ved mere end mig omkring det.

Først vil jeg fortælle lidt om mig selv:
Jeg er 19 år, og blev stx student i 2010, hvor jeg færdiggjorde en samfundsvidenskabelig linje med fagene (nævner kun dem, der er relevant i forhold til studiet): Mat. B og fysik B, engelsk A og dansk A. Min mundtlige matematik eksamen gik rigtig dårlig, jeg fik 02. Ikke fordi, at jeg ikke havde terpet, men mere eller mindre fordi, jeg gik helt i sort. I andre fag har jeg ellers mere eller mindre fået rigtig gode karakterer - har få 7 taller, et 4 tal og så det der 02-tal. Men jeg endte med et snit på 9,6 (efter at have lagt bonus 1,8 til).

I sommerferien 2010 gik jeg i gang med gymnasiel supplering af kemi C, hvor jeg fik 12. Efterfølgende læste - og læser jeg til juli, kemi B og matematik A . Dette er også gymnasiel supplering. Kemi har jeg det slet ikke svært med, og til min store overraskelse fik jeg 12 i skriftlig matematik A stx TERMINSPRØVE. Og jeg regner med at gøre det nogenlunde så godt til eksamen - mundtlig såvel som skriftlig.

Jeg søgte så ind i 2011 inden d. 15.marts ind på lægevidenskab (kvote 2), hvor SDU er min 1. prioritet. Jeg har også søgt på Aarhus universitet og Aalborg, dog ikke København, da jeg ikke har noget relevant arbejde - oplevelser i rygsækken i forhold til motiveret ansøgning, som vil være relevant i forhold til studiet.

Jeg har altid vidst, at det bare var det, jeg ville. Men jeg må indrømme, at mit snit gør mig usikker. + tanken om, at man klarer sig dårligt til MCQ? Jeg er nærmest gået fra at være selvsikker til at være usikker og tænker “jamen, hvis ikke jeg bliver optaget, så skal jeg være ligeglad, og bare starte på odontologi”… men det er bare svært, når man virkelig brænder for det andet!

Derfor ville jeg skrive herinde, og måske høre andres meninger, inden jeg groft sagt mister hele min selvsikkerhed! Jeg kunne også tænke mig, hvis nogen har været gennem en MQC ville give nogle gode råd? Jeg ved godt, at man ikke kan forberede sig til denne test, men måske svare på, om det er a La IQ test, man udsættes for?

Jeg håber inderligt, at der er nogen herinde, der vil svare eller gøre mig klogere :slight_smile:

Mvh. Amina!

Hej Amina

Tro på dig selv og se hvordan det går til optagelsesprøven i år (og i det hele taget). Så har du fået en værdifuld erfaring (i tilfælde du skal søge igen) og må prøve igen næste år. Du er meget ung og skal absolut ikke fortvivle! Eventuelt kan du prøve at søge sygeplejerskeudd. for at få lidt forsmag på sundhedsvæsenet, og det tæller vist fint på KU at man har fået en del(vis) videregående uddannelse indenfor sundhedsområdet.
På AU og AAU vil din gennemsnit i mat A, dansk A, engelsk B, fysik B og kemi B betyde meget, så sørg for at få gode eksamener for at dine chancer øges…

Held og lykke med det hele
Mignon
(søger også kvote 2 i år på alle uni)

Når du får “bonus” lægger du ikke 1,8 til. Du ganger dit gennemsnit med 1,08. Hvis jeg har forstået dig rigtigt har du 7,8 i snit hvilket bliver til 8,4 efter bonus.

Lidt ærgeligt du ikke søgte kvote 2 KU i år, da der har været langt færre ansøgere end tidligere :slight_smile:
http://studier.ku.dk/optagelsesstatisti … ialt/sund/

Lad være med at “nøjes” med et studie du ikke virkelig gider. Bare klø på, mon ikke du får hevet de gode karakterer hjem? :slight_smile:
Held og lykke med det hele

[quote=“Mignon”:3xmr0kt5]Hej Amina

Tro på dig selv og se hvordan det går til optagelsesprøven i år (og i det hele taget). Så har du fået en værdifuld erfaring (i tilfælde du skal søge igen) og må prøve igen næste år. Du er meget ung og skal absolut ikke fortvivle! Eventuelt kan du prøve at søge sygeplejerskeudd. for at få lidt forsmag på sundhedsvæsenet, og det tæller vist fint på KU at man har fået en del(vis) videregående uddannelse indenfor sundhedsområdet.
På AU og AAU vil din gennemsnit i mat A, dansk A, engelsk B, fysik B og kemi B betyde meget, så sørg for at få gode eksamener for at dine chancer øges…

Held og lykke med det hele
Mignon
(søger også kvote 2 i år på alle uni)[/quote]

Hej Amina,

Jeg skal også til optagelsesprøven her den. 30/4/11 kl 11:30. jeg er også meget spændt, men vi må se hvordan det gå… men har du fået at ved hval kl du skal til testen osv.? hval hold du er og sådan noget…?

[quote=“Jack”:2ercx0yv][quote=“Mignon”:2ercx0yv]Hej Amina

Tro på dig selv og se hvordan det går til optagelsesprøven i år (og i det hele taget). Så har du fået en værdifuld erfaring (i tilfælde du skal søge igen) og må prøve igen næste år. Du er meget ung og skal absolut ikke fortvivle! Eventuelt kan du prøve at søge sygeplejerskeudd. for at få lidt forsmag på sundhedsvæsenet, og det tæller vist fint på KU at man har fået en del(vis) videregående uddannelse indenfor sundhedsområdet.
På AU og AAU vil din gennemsnit i mat A, dansk A, engelsk B, fysik B og kemi B betyde meget, så sørg for at få gode eksamener for at dine chancer øges…

Held og lykke med det hele
Mignon
(søger også kvote 2 i år på alle uni)[/quote]

Hej Amina,

Jeg skal også til optagelsesprøven her den. 30/4/11 kl 11:30. jeg er også meget spændt, men vi må se hvordan det gå… men har du fået at ved hval kl du skal til testen osv.? hval hold du er og sådan noget…?[/quote]

Hej Jack.

Det ser ud til at vi skal til MCQ-prøven på samme tidspunkt. Jeg er på hold nr. H4A.

Mvh
Quijoten

[quote=“Quijoten”:2robu4gc][quote=“Jack”:2robu4gc][quote=“Mignon”:2robu4gc]Hej Amina

Tro på dig selv og se hvordan det går til optagelsesprøven i år (og i det hele taget). Så har du fået en værdifuld erfaring (i tilfælde du skal søge igen) og må prøve igen næste år. Du er meget ung og skal absolut ikke fortvivle! Eventuelt kan du prøve at søge sygeplejerskeudd. for at få lidt forsmag på sundhedsvæsenet, og det tæller vist fint på KU at man har fået en del(vis) videregående uddannelse indenfor sundhedsområdet.
På AU og AAU vil din gennemsnit i mat A, dansk A, engelsk B, fysik B og kemi B betyde meget, så sørg for at få gode eksamener for at dine chancer øges…

Held og lykke med det hele
Mignon
(søger også kvote 2 i år på alle uni)[/quote]

Hej Amina,

Jeg skal også til optagelsesprøven her den. 30/4/11 kl 11:30. jeg er også meget spændt, men vi må se hvordan det gå… men har du fået at ved hval kl du skal til testen osv.? hval hold du er og sådan noget…?[/quote]

Hej Jack.

Det ser ud til at vi skal til MCQ-prøven på samme tidspunkt. Jeg er på hold nr. H4A.

Mvh
Quijoten[/quote]

Hej Quijoten.

Ej det lyder godt…

Her er min mail address send mig li en mail så kan jeg kontakte dig, det kan være vi køre sammen selvf… afhængig af hvor du bor…

min mail… [email protected]

Hej Jack

Jeg har desværre allerede en aftale klar mht transport osv. Men jeg håber virkelig det vil gå os begge godt!! :smiley:

Held og lykke