Hvor mange timer ugentligt, KU?

Hvor mange timer lægger man normalt ugentligt (på KU) under de forskellige semestre?

Herunder mener jeg både timerne på uni, men også den gennemsnitlige forberedelsestid.

Er det kun under eksamen, der virkelig er spidsbelastning, og hvor mange timer bruger I her?

Hvordan klarer I det, hvis I har børn? Er der mulighed for at få et nogenlunde familieliv?

Jeg har ledt under søgefunktionen for tidligere svar, men kan ikke finde noget særligt specifikt, så hvis nogen kan hjælpe, vil det gøre stor glæde.

Hvis du i toppen går under fanebladet “Artikler” og derefter “Børn og studier” kan du finde en artikel: "Studmed og forældre kan det lade sig gøre"? som en tidligere studerende ved KU har skrevet - selvom det bliver nævnt, så hav for øje at vedkommende stod midt imellem den gamle og nye studieordning.

Hun/han skriver bl.a.

Det, og noget mere kan du læse om i artiklen. Mht. læsebyrden vil jeg ikke gøre mig klog på den…

[quote=“Rosenlund”:25vjxp7f]Hvis du i toppen går under fanebladet “Artikler” og derefter “Børn og studier” kan du finde en artikel: "Studmed og forældre kan det lade sig gøre"? som en tidligere studerende ved KU har skrevet - selvom det bliver nævnt, så hav for øje at vedkommende stod midt imellem den gamle og nye studieordning.

Hun/han skriver bl.a.

Det, og noget mere kan du læse om i artiklen. Mht. læsebyrden vil jeg ikke gøre mig klog på den…[/quote]

Tak skal du have.

Artiklen er oplysende, og nu ved jeg da, at hun kunne klare det med 9 timers daglig læsning, og ingen læsning i weekends. Er det normalen?

(Men desværre passer skrivet ellers ikke til min situation, da mine børn går i skole begge to, så det der vuggestueræs og barsel er long gone for mig).

Er der ændret meget fra den gamle ordning til den nye ordning?

Jeg er stadig meget interesseret i, hvor meget tid man ca. bruger under de forskellige semestrer på KU, hvis nogen ved mere. :slight_smile:

Jeg er ved at være færdig med 2. sem på KU så jeg har da et bud på starten af studiet. Jeg har ingen børn, men en mand der forventer at se lidt til mig nu og da :smiley:

  1. sem -der er 4-5 obligatoriske øvelser med rapporter til -ved ikke om antallet bliver ændret med den nye “kemireform” der træder i kraft til september. Det bruger man en del tid på, derudover er der nogle obligatoriske elementer i Tidlig patient kontakt, vel i alt svarende til 10-15 timer.
    Hvor meget tid man ellers bruger er nok meget afhængig af hvor nemt man har ved kemien -og om man skal “lære” at læse på engelsk (Holes til humanbiologi).

  2. sem -her føles det som om man er bagud fra starten -der ligger virkelig mange forelæsninger i starten af semesteret som man aldrig når at læse op til. Der er 4 biofysik øvelser med rapporter, samt 2 biokemi øvelser med rapporter.
    Derudover har man genetik med 2 obligatoriske øvelser.

Tidsmæssigt har jeg brugt cirka 40 timer om ugen, (er på panum cirka 8-16.30 hver dag og læser på biblioteket) og så skruet en hel del op for timerne de sidste 2-3 uger op til eksamen, -om det har været nok må tiden vise når svaret kommer. -jeg gik til eksamen og følte mig rimeligt forberedt men havde også en klar følelse af at jeg liiiiiiiiiiiige manglede at læse adskillige sider, men sådan tror jeg man har det uanset hvor velforberedt man er fordi der er så ufatteligt mange sider der skal/kan læses.

Jeg kender andre der benytter samme taktik, med at være på panum cirka 8 timer om dagen også holder weekenden fri, -der er semestre hvor det ikke er nok (som 3. har jeg hørt :smiley: ) men så må man jo indrette sig efterhånden.

På mit hold er der flere der har børn, -det er uden tvivl rigtig rigtig hårdt at få det hele til at gå op, men det ser ud som om det lykkedes rimelig godt.

For mere specifik information om timebelastningen på hvert kursus kan du læse evalueringerne http://medicin.ku.dk/om_uddannelsen/evalueringer/

Her er der som regel et spørgsmål der går på det gennemsnitlige timeforbrug pr. uge på det enkelte kursus. Der mangler en oversigt, hvor man kan se det for alle kurserne samlet, men du har mulighed for at klikke dig ind på hvert kursus for sig.

Det korte, men vel også præcise svar er betragt studiet som et fuldtids job. Bruger du jævnt 35-40 timer om ugen på studiet skulle der ikke være nogle problemer med at komme igennem. Med en jævn indsats slipper du også for spidsbelastning.

Om studiet og børn henviser jeg til disse artikler: http://www.studmed.dk/artikler/kb_categorie.php?id=8

Det minder mig om at FADL’s pjece omkring barsel er blevet lavet om - http://www.fadl.dk/fileadmin/user_uploa … l-2007.pdf

Hvis du vil opdatere linket i artiklen :slight_smile:

[quote=“zteven”:3pjwty5t]For mere specifik information om timebelastningen på hvert kursus kan du læse evalueringerne http://medicin.ku.dk/om_uddannelsen/evalueringer/

Her er der som regel et spørgsmål der går på det gennemsnitlige timeforbrug pr. uge på det enkelte kursus. Der mangler en oversigt, hvor man kan se det for alle kurserne samlet, men du har mulighed for at klikke dig ind på hvert kursus for sig.[/quote]

De evalueringer du henviser til, er guld værd. Jeg får helt blod på tanden. :stuck_out_tongue:

Til alle jer, der har været søde at svare: Tusind tak for det.

Hej

Nu når vi snakker om tid!

Hvornår er det bedst (tidsmæssigt) at tage FADLs SPV-kursus. (KU)

Hvad kan I anbefale på 1. semester eller senere?

jeg har barn og er nu på 9. semester, og har haft det hele vejen.
Det eneste tidspunkt jeg har haft brug for hjælp er de sidste par uger op til eksamen - der læser jeg non-stop med små indlagte pauser.

Jeg har aldrig været god til at sidde på panum og læse fra 8-16, så nogle dage tager jeg helt fri, andre dage læser jeg måske om aftenen istedet - det er meget svingende
Generelt har jeg altid taget fri omkring kl 13-14, medmindre at der har være undervisning senere - jeg kan alligevel ikke holde koncentrationen om eftermiddagen, og så er der jo ikke grund til at side og glo på bøgerne.

  1. semester kræver dog en vis grad af repetition - den sidste måned inden eksamen kom jeg på læsesalen tidligt om morgenen (kl. 04.30) der havde jeg den for mig slev (og min makker) - og spottede til undervisningen begyndte kl. 8 eller 10 - når undervisningen var slut, tog jeg hjem.
    jeg havde post-it og flash-cards hængende overalt - for eksempel hang der på mit køleskab en masse flash-cards og jeg åbnede ikke køleskabet før jeg havde gennemgået min 4-5 stykker.
    Jeg bestod med et 10-tal.

Men du kan sagtens blive læge selvom du har børn - din hverdag bliver måske struktureret anderledes, men du lærer altså det samme!
7+8 semester tog jeg samtidigt uden problemer.
Det skal lige siges, at jeg på ingen måde har klæbehjerne, og er fænomenal til overspringshandlinger. :shock:

mht. til SPV-kurset - så er det bare om at komme igang hurtigst muligt (selvom 1. kan virke lidt overvældende, så har man faktisk tid til det - mere end på 2. og 3. semester)

Stella

Jeg har hørt skrækhistorier om at man hverken har tid til at fejre juleaften og nytårsaften. Er det korrekt?

Tja, jeg starter på 3. semester her efter sommerferien og der skal vi til eksamen d. 5. januar så det kan da godt være at julehyggen bliver afløst lidt af eksamensstress, men i sidste ende kan man jo komme lang med at arbejde stabilt gennem hele semesteret. Så jeg regner da bestemt med at få tid til at fejre både jul og nytår :wink:

Imponerende…men hvordan fik du det til at fungere? Droppede du så f.eks. forelæsningerne på 8. sem? :slight_smile:

Hej Stella.
Tak for din beskrivelse. det lyder som en meget fin måde at kunne gøre det på… Så er der håb forude. :slight_smile:

Dorthe taler om en kemireform der starter fra september. Ved nogen noget nærmere?

Ja, jeg droppede noget undervisning på 8. semester - men da jeg alligevel var i klinik på rigshospitalet på 7. semester, så gik jeg til den undervisning som jeg synes der var plads til.

  1. semester kræver ikke alverden, og der er massere af overskud til at læse.