Hvor vælge medicinstudiet?

Hej!

Jeg underskylder for den lange besked, med jeg håber i har lyst til at hjælpe. På forhånd tak.

Jeg står i den situationen, at jeg er blevet i tvivl om studievalg og har derfor brug for at læse erfaringer fra studerende eller noget om de jobs man kan vente for “enden af tunellen”.

Jeg er 24 år og lige blivet færdig med min gymnasielle uddannelse (da jeg har en erhvervsuddannelse i bagagen). Jeg har hele vejen været overbevist om, at jeg skulle læse psykologi og at de naturvidenskabelige fag ikke sagde mig så meget, da jeg ikke havde så gode oplevelser med fysik/kemi tilbage i folkeskolen. Jeg var dog så heldig, at den institution jeg læste enkeltfag på, grundet besparelser fik “tvunget” mig igang med noget kemi. Der fik jeg en øjenåbner! Kort fortalt, er jeg blevet bidt af specielt kemi efter B-niveauet og min SSO i dette fag. Det er egentlig min kemi-underviser der har skubbet lidt til min tankegang ang. medicin studiet. Samtidig har jeg ikke haft problemer med fysik og matematik (indtil videre).

Jeg er blevet tilbudt studieplads på psykologistudiet, men tror ikke jeg har lyst til at give så meget afkald på det naturvidenskabelige. Jeg ved, at jeg har et biologisk ur der tikker for mig ift. drømme om børn/familie og have tiden til det, da jeg skal supplere matematik A og fysik B for at kunne søge ind på medicin. Derfor får jeg først mulighed for at søge ind når jeg er 25 år.

Mine spørgsmål er derfor:

  1. Har man nogen chance for at følge med, når man kun har haft biologi C?

  2. Er der nogle der har erfaring med at få børn allerede imellem bachelor og kandidat?

  3. Jeg er gjort bevidst om arbejdstiderne som læge (aften/nat, weekend, helligdage). Hvor udtalt er det? Arbejder man hovedsageligt i dagtimerne, men har en enkelt eller to nattevagter om måneden, eller er det fast med flere om ugen?

  4. Hvor gode arbejdsmuligheder er der indenfor industrien eller som forsker?

Hej Stud.99
Jeg stod lidt i samme situation som dig. Jeg var ikke glad for fysik/kemi/mat inden jeg startede med at læse enkeltfag, men efter enkeltfag fik jeg åbnet lysten for det. For at besvare dit spg omkring Bio C, så vil du godt kunne følge med. Der er en grund til at man ikke skal have haft højere. Nogle har en fordel ved at have haft det på B eller A niveau, men dette kan du sagtens indhente på et par måneder. Det skal du ikke være bange for. Der er flere at mine studiekammerater som er startet på uddannelsen som 25+ årig. Flere har børn inden de starter, og mange får børn under studiet. Der findes bl.a. en facebook gruppe for folk der får børn under slut bachelor og start kand. Jeg læser selv pt så arbejdstiderne kan jeg ikke sige så meget om… Men jeg har hørt at mulighederne indenfor industrien er ret gode, men det kommer an på hvilket speciale man vil læse. Jeg supplerede selv Mat A, Kemi B og Fysik B. Det kan sagtens lade sig gøre selvom det ikke er ens yndlingsfag.

1 Synes om
  1. Har man nogen chance for at følge med, når man kun har haft biologi C?

Ja, min oplevelse er at det man kan brug for at vide bliver lært fra bunden, men det går lidt hurtigt, det nødvendige viden fra kemi og biologi bliver gennemgå på et par uger.

  1. Er der nogle der har erfaring med at få børn allerede imellem bachelor og kandidat?

Har “kun” oplevet at folk i min omgangskreds få børn omkring 9-10-11 semester, hvor folk er omkring de 26-27. Kan ikke se hvorfor det ikke skulle være muligt lidt før.

  1. Jeg er gjort bevidst om arbejdstiderne som læge (aften/nat, weekend, helligdage). Hvor udtalt er det? Arbejder man hovedsageligt i dagtimerne, men har en enkelt eller to nattevagter om måneden, eller er det fast med flere om ugen?

Kommer an på ambitionerne og specialet.

  1. Hvor gode arbejdsmuligheder er der indenfor industrien eller som forsker?

Tør jeg ikke svare på.

Det lyder til at du gerne vil meget naturvidenskabeligt, så er det i mit perspektiv måske ikke medicin du burde læse, fordi der er ikke så meget textbook “naturvidenskabeligt”, men derimod en kombination af forskellige discipliner

2 Synes om

Har du mulighed for at linke til omtalte fb gruppe? :slight_smile:

Selvfølgelig. Linket: Stud.Med.Barn | Facebook

1 Synes om

Jeg går selv kun på andet semester på AU, så kan nok ikke svare på så meget andet end det med biologi c.
Jeg havde selv biologi på C, og jeg føler ikke jeg har haft den store ulempe. Det man lærer på gymnasiet er ift det du skal lære på uni så “basic”, at det ikke er sådan, at alle dem med biologi A bare stryger lige igennem