Hvordan bliver man anæstesilæge?

Hej alle

Jeg går med en drøm om at blive anæstesilæge. Jeg læser pt. på 8. semester på AU og ville høre, om nogle af jer ved, hvad der lægges vægt på ift CV når jeg en dag skal søge en intro i anæstesi. I disse tider er der jo stor mangel på introstillinger generelt, så det er jo godt at komme i gang med at samle noget relevant erfaring :slight_smile:

• Hvilke jobs/klinisk erfaring (fx vikariater) er vigtige ved siden af studiet?
  • Hvilken KBU? Har hørt at de går op i, at man har medicinsk erfaring, men jeg overvejer dog også akutmodtagelsen. Tæller det godt? Og hvilke øvrige introstillinger/specialer er relevante at samle erfaring fra?
  • Hvad med forskning og/eller PhD?

Din prægraduate erfaring er ligegyldig. Det er postgraduat der batter. I første omgang skal du bare lige finde ud af om du overhovedet magter nattevagter. Når du så finder ud af det kan du spørge den lokale uddannelsesansvarlige overlæge i anæstesi.

1 Synes om

Så hvis jeg laver en masse ting ved siden af studiet, imens jeg studerer, så hjælper det mig nærmest ikke ift. at imponere ansættelsesudvalget når jeg en gang når til en tid, hvor de skal læse mit CV?

Det lyder som om en PhD er et krav for at blive ansat, selvom det ikke er en betingelse for at kunne ansøge

Ja, noget du kan gøre er alt det ved siden af det lægefaglige. Løbe ironman, deltage i bestyrelsesarbejde, være spejderleder.

I nogle specialer tæller deltagelse i interessegruppe under studiet, f.eks. SAMS. Udlandsophold. Sådan nogle ting.

Okay, jeg ved ikke helt om jeg er med. Altså når du nævner bestyrelsesarbejde er det så også bestyrelsesarbejde i studenterforeninger som tæller godt? Det har jeg nemlig planer om at det skal være det primære. Jeg er også aktivt medlem af studenterforeningen relateret til anæstesi, men nu ved jeg så ikke om det tæller ret meget i sidste ende i mit tilfælde.

Hvad med forskning under studiet? Er det også ligegyldigt fordi det alene er prægraduat? Det er nemlig ikke det indtryk, som jeg ellers har fået fra en håndfuld af andre folk på de senere semestre.

Er der i øvrigt andre her på forummet som kan nikke genkendende til det? Jeg siger ikke at det er forkert, men jeg vil bare forholde mig kritisk til hvad der bliver sagt.

Du kan prøve at skrive til en uddannelsesansvarlig overlæge på en af anæstesiafdelingerne på et af sygehusene i nærområdet. Der er mig bekendt ikke så mange læger der skriver herinde.

1 Synes om