Hvordan fandt I ud af hvor I ville læse?

Hejsa, jeg tænker at starte på medicinstudiet næste år. Derfor vil jeg gerne finde ud af hvilket sted der er bedst for mig og af den grund vil jeg gerne høre hvad I baserede jeres valg af studie ud fra.

Indtil videre har jeg tænkt at AAU var vejen frem for mig, fordi jeg er vild med deres læringsform. Men i går fandt jeg ud af at jeg egentlig ikke har flere bestemte grunde til at vælge AAU.
Man kan måske argumentere for at der ikke er et behov for at basere sit valg på mere, men jeg har lyst til at vælge mit universitet med baggrund i så mange ting jeg kan.

Valget står lige nu mellem AU og AAU. KU og SDU er slet ikke med i billedet af årsager jeg ikke gider til at skrive om. Det handler altså kun om at vælge mellem AU og AAU.

Jeg er født og opvokset i Aarhus og så har jeg derudover boet op nordpå i landet i et par år, men heller ikke mere end det. Derfor kender jeg f.eks. mange flere folk i Aarhus end Aalborg. Det vil sige at jeg kunne gøre brug af mit netværk, hvilket jeg ikke kan i Aalborg ifm. studiejob og faktisk også et praksis. Jeg kan generelt bare bedre lide Aarhus end Aalborg, som en by.
Jeg forventer nok alligevel at læse op primært alene og ikke gøre så meget brug af gruppearbejdet på AAU. Nu ved jeg jo ikke hvordan studierne egentlig er på både Aalborg og Aarhus, men jeg forestiller mig at der væsentligt mere gruppearbejde på AAU frem for AU. Det synes jeg får hele ideen om AAU til at falde fra hinanden.

Jeg er lige pt. også meget interesseret i forskning på længere sigt. Det gælder særligt forsknings- og udvekslingsår. Er der nogen der kan sætte ord på hvordan det er på det ene universitet og det andet? For mig virker det som om AU har mere styr på det, men måske tager jeg fejl?

Det er så meget jeg kan komme på indtil videre, så hvad synes I man skal forholde sig til, når man skal vælge mellem AU og AAU?

Jeg valgte selv universitet ud fra selve studiebyen og omgangskreds, da man bruger en stor del af ens tid på andet end studiet og derfor rart at have det gode rammer ved siden af studiet :))

3 Synes om

Nysgerrig hvorfor du ikke kan lide SDU. Feel free to share :slight_smile:

Jeg synes du skal tage et kig på studieordningerne i begge byer og strukturen af undervisningen. AAU og AU har to meget forskellige tilgange til fagopbygning, hvor AU fx lærer “alt” anatomi i ét fag på 2. semester (mener jeg), inddeler AAU meget i organsystemer, så man lærer alt anatomi, fysiologi, histologi mv. til hvert relevant organsystem et fag ad gangen.

Jeg søgte ind alle 4 steder i DK, både via kvote 1 og kvote 2. For mig er det vigtigste at jeg bliver en god læge. Så har ikke haft noget i mod hvis jeg skulle pendle til og fra studiet eller klinik (man kan læse en masse i toget)

2 Synes om