Hvordan flyttes man til starten i september?

hej,
jeg er en ung gymnasieelev fra tyskland og vil søge på KU i marts måned. Jeg er allerede tæmmelig nervøs og planlægger alle mulige ting, flytning, ect. for det holder mig motiveret. :lol:
når jeg skal til at søge og starte, er jeg 18 år gammel, så jeg har læst at jeg bliver flyttet til februarholdet, altså jeg skal formenlig først starte i februar 09. men det gider jeg faktisk ikke…
nu har jeg læst her at nogen af jer blev flyttet fra februar til september, hvordan kan jeg klare det?

med venlig hilsen,

Alix

Som jeg også har skrevet i et par andre tråde, blev jeg flyttet fra vinterstart til sommerstart ved at skrive til studiekontoret, at jeg havde et job, som jeg skulle starte på allerede i september, og derfor ville det passe mig meget bedre at starte da (jeg havde rent faktisk også skaffet mig et job - det var ikke bare noget, jeg fandt på).
Jobbet var iøvrigt et svømmetrænerjob, hvis dette skulle have nogen interesse :slight_smile: .
Slutteligt vil jeg sige, at jeg studerer i Århus,og det kan jo være, at studiekontoret i København ikke er nær så smarbejdsvillige - det skal jeg ikke kunne sige.

apopov

PS: Hvis du har flere spørgsmål er du meget velkommen til at skrive en PM til mig

undskyld at jeg siger det så lige ud, men jeg gider ikke til at skrive side op og side ned for at pakke det ind, når budskabet er det samme.
Hvis du ikke har andre argumenter for at starte i september istedet for februar end at “det gider du faktisk ikke”, så burde du måske kigge på andre studier, der ikke kræver det samme niveau af engagement.

Jeg vil sige, at da jeg skulle til at starte på medicin var min primære bevæggrund for at søge om forflytning til sommerstart også, at jeg ikke havde lyst til at vente et halvt år ekstra (så jeg holder med alix). Så var jeg bare så heldig, at jeg tilfældigvis allerede havde skaffet et job, og dette kunne jeg bruge som argument over for studiekontoret. Men hvis det ikke kunne blive anderledes havde jeg med øjeblikkelig virkning opsagt mit job igen, for jeg ville ikke være flyttet til Århus for at passe det - så vigtigt var det job altså ikke for mig.

apopov

tak for jeres svar, der er aldeles en ting jeg vil efterspørge:
til apopov
hvordan kan jobbet være et argument for forflytning til sommerstarten?
ville det så også være et argument, at min far har multiple sklerose og min familie faktisk regner med at jeg bliver hurtigst muligt færdig med studiet, for at kunne være der og hjælpe?

og så en anmærkning til troelsr:

det er sandelig en argument for mig… jeg er vild med at studere medicin, og at jeg ikke vil vente et halvt år, hedder ikke at jeg vil søge noget andet studie.

Jeg tror, at det vejede tungt, at jeg skulle begynde på jobbet allerede til september, og at september ikke var så langt ude i fremtiden.

Jeg er i tvivl om, hvorvidt de vil godkende den med din hjælp til din far, for strengt taget er der vel andre, der kan hjælpe ham nu. Jeg kan godt forstå, at det naturligvis betyder meget for dig, men jeg tror, at uni vil synes, at den er lidt for langt ude eller overdrevet på en eller anden måde. Men det er altid forsøget værd.

apopov

Det er vel egentlig lige så langt ude at få lov at starte et halvt år før fordi man skal være svømmetræner i fritiden?? Fint at du kom ind før tid, men synes sku egentlig det var en temmelig vag grund! Det har jo intet med studiet at gøre… Jeg har selv stået standby i et helt år nu og håber ærlig talt at det er nok til at komme ind til sommer…

Jeg kan ikke se, hvordan man skulle kunne finde en grund til at blive overflyttet, som HAR noget med studiet at gøre. Derfor må de tage hensyn til alt muligt, der IKKE har noget med studiet at gøre. Det beror sikkert på en individuel vurdering hver gang, og det er mit indtryk, at der hvert år er nogle, der bliver overflyttet. Det er da rart, at der er den mulighed for folk, der hellere vil i gang tidligere, eller som af økonomiske grunde (som min var) har interesse i at starte før.

Jeg ønsker dig held og lykke med at blive optaget til sommerstarten.

apopov