Hvordan forbedere jeg mine muligheder? (kvote 2)

Jeg har ramt lidt en mur og har brug for lidt råd.

Jeg har arbejdet i sundhedsvæsenet de sidste 5 år på en akutmodtagelse og vil nu tage springet mod at blive læge. Min største problematik er jeg mangler Matematik A og har problemer med at få alting til at gå op i en højere enhed pga. skæve arbejdstider og et højt arbejdspres pga. mangel på personale, samt så var Matematik aldrig mit favoritfag. Jeg forsøgte at læse Matematik A op selv, men måtte opgive da jeg havde to mdr mindre (da jeg tilmeldte mig sent) samt en masse nattevagter som forvandlede mig til en omvandrende zombie.

Jeg har haft kontakt til samtidige studievejledere (KU, AU, AAU og SDU) og de siger at man ikke kommer ind uden Matematik A. Punktum. En IKV kan i visse tilfælde give adgang men som udgangspunkt: ingen matematik A, intet Medicin studie. Jeg anvender lidt Matematik i mit arbejde, men som udgangspunkt tænker jeg ikke det kan opveje pensummet for matematik A.

Min plan er jeg læser Matematik B op igennem enkelfag (det er 11 år siden jeg gik ud af HTX) og så samtidigt Kemi B (da jeg dumpede til den mundtlige prøve, men fik 10 i skriftlig) for at blot at få en lidt højere karakter. Derefter forsøger jeg at tage Matematik A som GS kursus.

Mit spørgsmål går nok på: Hvad er aktiviteter som kunne indgå i en IKV for at opveje Matematik A eller hvad kan man selv gøre for en IKV ser godt ud? IKV er sådan lidt min redningsbåd i tilfælde af Plan A og B går i vasken.

1 Synes om

Kære Nick0x

Hvor er det dejligt at du vil forfølge din drøm læse medicin.

Jeg tror den bedste mulighed for dig vil være at tage et fuldtids gymnasielt supplering med Mat A så du kvalificerer til SU og måske ikke behøver arbejde(så meget) men kan fokusere på at lære pensum og bestå kurset.

Jeg forstår det kunne være rart at blive kompetencevurderet som havende MatA på anden vis, men jeg kan ikke se hvordan differentialligninger integraler og beviser skulle komme ind i en almindelig hverdag.

Jeg ønsker dig alt det bedste.
Vh
C

1 Synes om

Min historie ligner din - jeg har selv været i sundhedssektoren med anden sundhedsfaglig uddannelse - og jeg læste også både mat B-A og kemi 0-B op (for at komme ind på medicin), og jeg kunne absolut intet kemi eller matematik, da jeg startede - og især matematik var russisk for mig til en start.
Mit råd er; skær markant ned på dit nuværende arbejde - vær egoistisk og tænk ikke på at de er underbemandede.
Der er ingen grund til først at tage matematik B - man kan sagtens bestå matematik A selvom man starter fra scratch - det kræver dog en flittig indsats og der kommer du rigtig langt med Jim McLeans youtubevideoer - personligt fattede jeg intet af matematikundervisningen på GSK - men jeg bestod udelukkede matematik A ved at se Jim McLean - (og kemi ved at se videoerne fra gymnasiekemi, også på YouTube) - og fik 12 i begge ene og alene takket være YouTube.
Jeg tog det hele over foråret og arbejdet fra 8-21 timer/uge ved siden af.
Drop at få IKV - det kan du ikke få ved at du bare har anvendt matematik på arbejdet, for det kræver at du fx kan integrerer, løse differentialligninger, regne med vektorer mv., og det tænker jeg næppe du bruger i din dagligdag :upside_down_face:

3 Synes om

Jeg vil også anbefale dig at skrue ned for arbejdet hvis du på nogen måde kan eller tage en forlænget/selvbetalt ferie (evt. sygeorlov) og på dén måde prioritere din ønskede fremtid, så du kan få de fag klaret. Whatever works.
I yderste konsekvens, hvis du er sikker på hvad du vil: sig op, gå på dagpenge og lad være med at fortælle a-kassen at du læser fag op.
Min erfaring er (desværre) at det gælder om at bruge ‘smuthullerne’, hvis man vil få mulighed for at læse en ny uddannelse.

At læse mat A op selv er nok for hårdt for de fleste vil jeg tro, men på nogle VUC’er findes det som et intenst 8-ugers sommerferiekursus og ellers som et 4-måneders GSK-forløb eller online-enkeltfag med færre undervisningstimer hver uge.
Jeg har selv taget et komprimeret sommerferieforløb i mat B og derefter de længere GSK-forløb i kemi, fysik (x 2) og mat A + selvstudie i dansk og engelsk sideløbende med deltidsarbejde og noget af tiden fuldtidsarbejde over halvandet år. Jeg tog også 2 fag ad gangen og derefter 1 fag + 2 x selvstudie og til sidst igen fysik som selvstudie (med laboratoriekursus og rapportaflevering igen) + engelsk selvstudie. Jeg opnåede gode nok karakter i de sidste fag i slutningen af 2021, så slap for at skulle læse mere op dette forår, men havde det som buffer og regner nu med at komme ind via kvote 2 i år.

Der skal knokles lidt ekstra i sådan en plan, men det lader sig virkelig gøre :slight_smile: og man kan godt være fraværende enkelte dage og alligevel gennemføre! Hug en hæl og klip en tå.

Pøjpøj

1 Synes om

Der er jo også muligheder for at læse i op til 20 timer om ugen på dagpenge, hvilket jeg personligt ville foretrække frem for at undlade at fortælle a-kassen det. Går man ledig er der mange møder mv. man skal deltage i og dem kan man ikke bare undlade at komme til for man i “smug” læser op.

Hilsen en tidligere a-kasse medarbejder som kender lidt til reglerne :wink:

2 Synes om

Fedt, dét med de 20 timer vidste jeg faktisk ikke, men det har været min erfaring, dels at det har været til min ulempe at være ærlig, dels at jeg godt har kunnet pusle det sammen, eller har kunnet fortælle A-kassen at jeg havde arbejde eller var syg, hvor det kun var en halv løgn eller en hvid én i hvert fald.
Men selvfølgelig er det fedest at kunne være ærlig og holde sig inden for reglerne.

1 Synes om

Tak for de mange svar. Jeg har aftalt at tage en blanding af ferie, afspadsering og selv-betalt fri for at kunne læse matematik A op. Jeg skal dog lige få bekræftet, at jeg ikke kan blive kaldt ind i perioden, da vi er ret groft underbemandet.

Jeg har skrevet en smule frem og tilbage med forskellige studievejledere og de sagde, at IKV som svarede til matematik A, praktisk talt var umuligt at få i henhold til optagelse på medicin studiet. Min plan er således:

  1. Læse matematik B op henover sommeren, for at blive klar til matematik A.

  2. Såfremt jeg kommer ind, så kan jeg blive optaget til februar, med den betingelse at jeg består matematik A.

  3. Kommer jeg ikke, men består matematik A - så læser jeg Kemi op og går til eksamen i håb om at forbereder mit snit (jeg dumpende den mundtlige i gym).

  4. Søger ind i Odense, Aalborg og Aarhus.

Hvis der er nogle som overvejer at læse medicin, men ikke ved om de vil søge ind alle steder, så kan jeg kun sige at lægerne som er mine kollegaer i Aarhus, kun har positivt at sige om Odense (SDU). Aalborg uddannelsen har generelt fået meget ros fordi de har nyere undervisning metoder end f.eks. SDU, KU, AU - jeg ærger mig ihvertfald at jeg ikke søgte derind.

Plus så kan man altid flytte efter bachelorer, hvis man bare tænker at en af de andre storbyer er at foretrække.

Går generelt ikke ind for at snyde systemet - selvom det er en “fin” tanke at kunne læse op “mens man er syg”.

1 Synes om

Det er jo ikke fordi jeg siger det på nogen måde er ønskværdigt eller fair at sige man er syg og så faktisk ikke være det og være i stand til at læse op. Realiteten for mig har blot været at jeg blev syg af mit tidligere arbejde, hat fået dispensation fra kandidatreglen pga. sygdom og i slutningen af min sygeperiode begyndte at læse fag op. Jeg har kunnet komme til alle møder og al undervisning med undtagelse af én dag på VUC hvor det clashede.
Så det var såmænd blot for at dele mine erfaringer, for det tilfælde det gav mening for dig.

Det er højst usandsynligt at du får lov at overflytte efter bacheloren. Det lægger pres på hele din bachelor, da det kræver gode karakterer, hvilket er svært for de fleste på medicin og selv dér ikke er en garanti; det kræver der er plads på det givne universitet.

Jeg forstår ikke punkt 2. Har du søgt ind via kvote 2 i år? Og studievejlederne har sagt at du kan starte til februar 2023, hvis du bliver optaget nu her? Eller har jeg helt misforstået?
Du opfylder jo ikke adgangskravene endnu, så dét kan jeg ikke få til at give mening, hvis vi altså taler om dette års optag.
Jeg har altid kun hørt at alle fag skal være afsluttet inden 5. juli eller evt. ved syge-/reeksamen til august for at tælle med i indeværende års optag uanset sommer/vinterstart.

Hej Nick & Leeloo,

Jeg håber, at jeg kan supplere med lidt info, som en der selv er startet på SDU i år, som 32-årig.

KU er kolde i røven ift. specifikke adgangskrav - du skal opfylde alle kravene på ansøgningstidspunktet, så vidt jeg forstod på studievejledningen(dette er et nyligt tiltag, hvormed de vil undgå, at folk får en studieplads, som de så mister igen fordi de fx dumper deres Mat A suppleringsfag og først får den bedømmelse i slut august/september). Nok dette Leeloo har hørt.

SDU er langt mere large - jeg blev optaget i 2021 til vinterstart i februar 2022, selvom jeg manglede både Mat A, Kemi B og Fysik B. Så længe du sender eksamensbeviser inden studiestart er det fint på SDU(min erfaring).

Med hensyn til din Kemi B karakter - du kan ikke forbedre dit gennemsnit, så det vil være spild af tid. Du kan få et dårligere gennemsnit, men ikke et bedre. Dette ved jeg med 100% sikkerhed, fordi jeg havde Matematik B 4 skriftlig og 0 mundtlig, og derefter tog Mat A supplering og fik 10/10, og mit snit er stadig det samme.

Ift. arbejde og balancen, hvis du gerne vil være læge, så skal du alligevel læse i minimum 6 år, så læg en plan og kom på dagpenge/sig op/få 100% ferie/afspadsering og få ro til at læse dine suppleringsfag op. Specielt, hvis det er svært for dig. Jeg dumpede mine suppleringsfag i første omgang, fordi jeg troede jeg kunne arbejde fuld tid og have 40-50 timers selvstudie om ugen ved siden af - det kunne jeg ikke og jeg blev stresset. Lægestudiet er krævende, og (meget) langt. Du kommer alligevel til at ofre meget for at blive læge, så mit bedste råd er; start nu. Hvis du har brug for at spare op til det, så gør det. Men du bliver nødt til at gå all-in - ellers tror jeg ikke du bliver læge.

Indser nu, at du måske er interesseret i at forbedre din karakter i kemi, fordi du vil forbedre dit fagsnit til Kvote 2. Dette kan man naturligvis godt, og det kan i så fald give god mening. Ydermere synes jeg det har været meget hjælpsomt at have fagene i frisk erindring på B1 og B2 - mat a, kemi b og fysik b er basal viden, som jeg oplever bliver brugt lige fra start på studiet.

Held og lykke!

Mvh Sebastian

1 Synes om

Det giver jo god mening at SDU, der som den eneste ikke bruger karaktererne til noget i kvote 2 kan tillade optag gennem unitest og MMI, selvom fagkravene endnu mangler at blive opfyldt; det kan man jo af gode grunde ikke på de andre uni’er fordi de bruger karaktererne til at vurdere ansøgeren.

Men Nick0x, lad høre hvordan det er gået med det hele?

1 Synes om

Beklager det lange svartid!! Der har været travlt og glemte flere gange at svare :confused:

[quote=“Sebastian_BP, post:9, topic:20399”]
Med hensyn til din Kemi B karakter - du kan ikke forbedre dit gennemsnit, så det vil være spild af tid. Du kan få et dårligere gennemsnit, men ikke et bedre. Dette ved jeg med 100% sikkerhed[/quote]

Som jeg forstår det så gælder nedjustering ikke for folk som har bestået deres HTX, HF, eller lignede før 2022 - se Nedjustering af karaktergennemsnit (genberegning) | Børne– og Undervisningsministeriet.

Og i forhold til opjustering er det korrekt, at man ikke officielt, men jeg tolker dette som noget AU gør?

Eksempel på udskiftning af karakterer

På Aarhus Universitet vælger vi altid de kombinationer af karakterer, som giver dig det højest mulige gennemsnit i de enkelte fag.

Hvis du supplerer et fag og forbedrer dine karakterer, kan både årskarakter og eksamenskarakter blive udskiftet med dine nye suppleringskarakterer.

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Men Nick0x, lad høre hvordan det er gået med det hele?

Blev ikke optaget. Og det er okay. Det er selvfølgelig træls at udsætte det et år, når man er 29 - men en af overlægerne som jeg arbejder sammen med, sagde han selv startede som 28’årige at læse. To år til eller fra gør ikke så meget :slight_smile: Så kan jeg trodsalt lige arbejde lidt og få tjent nogle penge til at gøre studielivet lidt sjovere :stuck_out_tongue: Plus så har jeg fået en læseplan for de første tre semester på medicin, som jeg vil til og gå i krig med til april for bare at forberede mig lidt.

Nej, du kan aldrig forbedre dit gennemsnit når du først er blevet student.
Men du kan forbedre dit fagsnit. Det er to forskellige ting.

Fagsnittet er dét der tæller i kvote 2, gennemsnittet i kvote 1.