Hvordan forbereder man sig bedst til medicinstudiet?

Hej!
Jeg skal snart til at studere medicin på AU (har vinterstart 2024). Vi har fra tutorene fået at vide at vi skal “støve vores viden af i fysik, kemi og matematik” altså læse lidt op på disse fag for at undgå at komme bagud fra start af, da matematik, fysik og kemi er fagkravene til uddannelsen. Men jeg er lidt usikker på HVORDAN man gør det og HVOR MEGET man skal læse…? Er det “bare” at få læst fra ende til anden i sine fagbøger (matematik, fysik og kemi) fra gym eller er der noget der er vigtigere at have styr på end andet…? Håber det giver mening :heart:
Mvh sarah

Hej sarah123,

Tillykke med optagelsen!

Jeg besvarer måske ikke dit spørgsmål som du ønsker det, men jeg vil anbefale at du holder mest muligt fri og har det sjovt inden studiestart.
Når du skal terpe anatomi og læse op til 100-150 siders pensum per dag (ja, hver dag), så har du ikke brug for matematik, fysik og kemi.

Til genetik vil jeg på det allerstærkeste anbefale at du læser pensum for biologi A hvad dette område angår, hvis du ikke i forvejen har haft det i gymnasiet.

Og læs blot dit pensum på studiet løbende og følg med undervisning/øvelser, det indeholder, stort set, alt hvad du skal bruge.

Held og lykke,
Mignon

1 Synes om

Jeg vil ikke råde dig til at læse noget, det hele skal nok komme i den første tid når man kommer i gang med studiet. Det ikke det sværeste fysik, kemi eller matematik, som kræves i den første periode, eller for den sags skyld længere fremme i studiet. Hvis du tager til undervisningen tænker jeg at du får alt viden hvad du skal bruge.
Jeg vil derfor råde dig til at holde 1 uge mere fri, fordi det er nok det du mest kommer til at savne når du starter på studiet.
Med det sagt, så velkommen til studiet. Den første tid kan altid være en smule svær, indtil man lige tilvænner sig studiet, den store læsemængde, og de lange dage.

Jeg skriver blot for at stemme i. Hold fri, du behøver ikke forberede noget. Det undrer mig egentlig lidt, at i overhovedet har fået det at vide.

Vil give Mignon ret. Læs op på pensum for biologi A, hvis du ikke har haft det i forvejen!!! Ellers kan du bare slappe af :))