Hvordan fungerer det, hvis man har et gennemsnit lig med adgangskvotienten?

Jeg har prøvet at google mig frem til dette for uddannelserne generelt på universiteterne, men jeg har desværre ikke kunne finde noget om det. Titlen siger dog det hele: Hvordan fungerer det, hvis ens gennemsnit er lig med adgangskvotienten?
Lad os sige adgangskvotienten er 10.5 og en ansøgers gennemsnit er 10.5? Adgangskvotienten fortæller jo blot, at den optagede ansøger med det laveste snit er 10.5, men den fortæller jo (nødvendigvis) ikke, at alle ansøgere med et gennemsnit på 10.5 er optaget, så hvordan afgør universiteterne, hvem der tilbydes en studieplads?

Jeg tror der trækkes lod. Det samme gør de hvis der er flere der har samme gennemsnit til standby-pladser.

Enten trækkes der lod som @forvirret-studerende har skrevet ellers kigger man vel på flere decimaltal?

Jeg har hørt, at de så kigger på fagsnittet. Kan dog ikke huske, hvor jeg har hørt det fra, så kan godt være, at det bare er et rygte :sweat_smile:

I dit eksempel er 10,5 “garantikvotienten”. Det betyder, at alle med 10,5 er garanteret optagelse. Lad os antage, at der kan optages 500 studerende, og der er optaget 475 med snit på 10,5 eller derover. Der er så 25 pladser tilbage, men der er 26 ansøgere med 10,4 i snit, så der er ikke plads til alle. Så trækkes der lod blandt dem.

Kilde: Jeg blev optaget på lodtrækning i sin tid og fattede ikke en meter, fordi mit snit ikke var “højt nok”, så jeg ringede til KU, der forklarede :blush:

3 Synes om

Der kan man tale om “lige at få røven med….” :slight_smile:

3 Synes om