Hvordan fungerer det med orlog og burde jeg tage en pause?

Hejsa.

Sorry for lang besked.

Jeg er pt. MedIS studerende - lige blevet done med 2. Semester hvor jeg dog havde et hektisk semester hvor jeg er gået ned med flaget flerer gange, hvilket resulterede i at jeg dumpede 3 ud af 4 eksamener.

Jeg har lidt haft i tankerne om at bruge MedIS som et spring bræt til Medicin og er også blevet optaget på Medicin, men nu står jeg med tanken om - burde jeg fortsætte med 3. Semester efter reeksamen som jeg måske klare med nød og næppe, eller skal/kan jeg bruge medicinen som jeg er kommet ind på som en mulighed for at “starte forfra”.

Jeg har bestået 1. Semester, så der har jeg overvejet at søge orlov, hvis det var muligt og derefter starte på 2. Semester for at komme tilbage på sporet igen.

Spørgsmålet er så: Har nogen erfaringer med Orlov på lignende måde og giver det overhoved mening, min plan, eller skulle jeg bare prøve at terpe på og starte på 3?

-Amicus_curiae

Mit bedste råd:
Før du ligger mere energi i at planlægge det ene eller det andet scenarie, så kontakt studievejledningen :slight_smile:
Jeg ved, at fx på SDU, hvor Biomekanik er en pendant til MedIs, der “skal” man søge merit for de fag, vi ellers har haft sammen. Der er nogle regler ( muligvis lovgivning?) om at man SKAL søge merit for allerede beståede fag, og derfor ikke kan tage dem igen. Ligesom man ikke kan tage sin studentereksamen om.

Men hvis der fx har været nogle småfag ( 2-5 ects), som du mangler, så kunne det jo give god mening, at starte “forfra”, dvs at du på 1. semester kun tilmelder dig dem, og på den måde har en miniorlov.

Men ja, kontakt din studievejledning, før du lægger planer, der måske slet ikke kan lade sig gøre.

Og kæmpe tillykke med optagelsen på medicin!! <3

1 Synes om

Jeg mener ik du kan få orlov på 1. Og 2. Semester Så dem ville jeg først bestå da du ellers falder for 24 måneders reglen

Du kan ligeledes heller ikke tage fag om