Hvordan/hvor samlede I point til kvote 2?

Hej med jer stud.med’er… Især jer der kom ind via kvote 2! Håber virkelig I kan hjælpe mig…

Jeg blev matematisk student igår og som jeg skrev i et andet indlæg:
"…men har ikke lavet andet end at sidde og tude… Min drøm har altid været at blive læge MEN pga nogle dumme uheldigheder/fejl trak mine eksamenskarakterer mit snit en del ned :frowning: Det kunne ha været mindst nogle decimaler mere efter hvad jeg selv vil bedømme mine evner til ud fra års+terminsprøversamt ud fra årskarakterer… Desværre gik d MEGET dårligt til eksamen… :cry: "

Såååå… derfor…

Har I nogle gode idéer for hvad der virkelig kan give MANGE point og dermed forstørre min chance for at blive optaget på medicinstudiet?

Har I nogle adresser/tlf.nr på de arbejdspladser, fx plejehjem elign…og evt. i udlandet? DK ville for den sags skyld også være fint. Men mon ikke at udlandet vil give ekstra point? Hvor mange forskellige ting lavede i ad gangen? Lønnet arbejde? Frivilligt job? Andet?? :roll:

I første omgang vil jeg nøjedes med svar på disse, håber I vil bruge noget af jeres tid på at svare forvirrede mig… :frowning:

/Lilje

Som jeg har forstået det er kvote2 ved at blive faset ud, hvis du virkelig vil ind så tag til England et år og arbejd på plejehjem og brug megen tid på din levnedsbeskrivelse, så kan du komme ind næste år på alle 3 universiteter hvis du laver en god levnedbeskrivelse

Det med at kvote 2 langsomt skal skrumpe ind passer ikke helt i alle tilfælde; Jeg var til åbent hus på SDU i marts og der fortalte de at de i øjeblikket kæmper for at bevare deres nuværende kvote 2 ordning således at 50% stadigvæk optages den vej efter 2007.

Sådan som jeg har forstået det, vil kvote 2 ikke blive udfaset, men omdefineret mht. pointsystemet. Den vil så blive mere ligesom kvote 2 systemet i Odense, hvor man kigger mere på hvad man har lavet og levnedsbeskrivelsen. Dette bliver så samlet op på ved en optagelsessamtale.

Derfor synes jeg så absolut man skal bruge noget tid til at samle erfaringer, enten studierelevant, eller bare noget man føler man får noget ud af.

Hvis du vil ud at arbejde, vil det bedste selvfølgelig være studierelevant arbejde, men hvis det ikke er muligt, er fabriksarbejde heller ikke helt spildt. Det er mest et spørgsmål om at have prøvet nogle forskellige ting, så man kan sige til dem der skal vurdere én: “Jeg har været ude at se verden, og det er det her jeg vil.”.

Håber ikke det blev for kryptisk. :wink:

I militæret, på sergant skole.
GSK kursus kemi fra B til A niveau (ca 2mdr)
(dvs Fysik A, kemi A og matematik på A+)
Arbejde som vikar i 3 forskellige børnehaver
Været spejderleder sider jeg fyldte 18år.
Arbejdet på grønland som Field operations manager, for et forskningsprojekt.
Der er ikke andet at gøre end at komme igang :slight_smile: held og lykke

Der skal dog være en målrettethed og en overvejelse bag de handlinger du gør i forbindelse med kvote 2 point indsamling. Hvis ikke du kan argumentere for at du tog 3 år til Nepal og spiste magic “svampe” så er de 3 år spildt, hvilket de nok er…

Det er nok vigtigt først at gøre sig klart, hvor man helst vil studere. For de tre universiteters pointsystemer er slet ikke ens. En aktivitet kan meget vel give point i det ene system, men ikke i det andet.
Samtidig må man sætte sig ind i pointsystemerne for at finde ud af, om det er realistisk muligt at for én at samle de fornødne point.

Jeg gik målrettet efter at blive optaget på KU, og blev optaget efter kun ét års pointindsamling, selvom mange, inkl. studievejledningen havde sagt, at det ikke var ret sandsynligt at blive optaget efter kun ét år. I øvrigt brugte jeg studievejledningen flittigt til at få 100% klarhed over pointsystemet.

De aktiviteter som for mit vedkommende var nøglen til “det forjættede land” (lige nu knap så forjættet = eksamen! :wink: ) var: Arbejde på plejehjem/hjemmepleje/handicaphjælper, arbejde i en lægeprakis, spejderleder, elevrådsformand i gymnasiet, VUC-selvstudium i psykologi og samfundsfag C-niveau, og slutteligt GSK kemi B-niveau.

Jeg tog også ind til militæret, ved en sanitetsenhed, og blev her sygepasser ved forsvaret, det tog 8 måneder. Skal man ha mest ud af det skal man nok tage på FSU (forsvarets sundhedstjeneste), men der er også mange andre steder i danmark hvor de tilbyder netop den funktion. Der følger en masse kurser med, og ikke mindst et tæt samarbejde med diverse læger. Pt. er jeg i Irak, hvor jeg arbejder på infirmeriet - det trak helt sikkert også op til samtalen. Mht til levnedsbeskrivelsen så gå i gang så tidligt som muligt, skriv en færdig, og lad den ligge et stykke tid - og kig så på den igen med nye øjn. Det virkede perfekt for mig.

Jeg kan også helt klart bakke op om en militær uddannelse som sygepasser. Der er som sagt FSU, der bliver mest fokuseret på infirmeri. Så er der sanitetskompagnier i Nørresundby og i Vordingborg. Disse vil være mere fokuseret på akut traumebehandling.
Under alle omstændigheder lærer man en hel masse, og får faktisk en kompetence man ikke vil kunne opleve i det civile før man er blevet læge.
Så hvis du ikke kommer ind nu her, er det en rigtig god mulighed.

Jeg er dog ikke helt sikker på hvordan det fungerer nu, da de har lavet totalt om på uddannelsen af værnepligtige, men du kan helt sikkert finde ud af mere ved at kontakte værnepligtens rekruteringskontor.

mht. udsendelse er det både udenlandsophold og relevant erhvervserfaring, og som sanitet er man (næsten) aldrig udsat for nogen fare, ud over dehydrering :slight_smile: - værnepligten som sygepasser tæller også som relevant erhvervserfaring.

Hejsa

jeg fik point ved
Arbejdet 1 år på fjerkræslagteri
Fodbold træner for et drengehold
4 måneder på oure idrætshøjskole
skiguide 1 sæson
6 mdr. på plejehjem
4 mdr. ved et handikapcenter
Hf-enkeltfag matematik og psykologi
1 år molekylærbiologi

Jeg havde et noget lavere eksamnes gennemsnit end dig og det går fint, så fat mod,

Held og lykke

Er der nogen der har erfaring med at arbejde f. eks. som forskningsassistent e. lig. efter gym og før studiet; Altså at man arbejder for en læge med et eller andet?

Mvh,
Mads

Hejsa

Jeg er lige kommet ind på medicin i Odense fra februar 06 og jeg havde følgende CV

2005, Jun Afsluttet ½ årig GSK, Mat (B), Kem (B), Eng (B)
2005, Apr Praktik, Mor-barn afdelingen, Gällivare hosp., Sverige
2005, Feb Praktik, Anatomisk institut, Skive, Sygehus Viborg
2005, Jan - jun Plejeassistent, Sukkerkogeriet, Odense
2004, Dec Praktik, Fertilitetsklinikken, Skive, Sygehus Viborg
2004, Jun - dec Plejeassistent, C.T.M, London, England
2004, Jun Praktik, praktiserende læge, Oslo, Norge
2004, Maj Rødekors 12-timers førstehjælpskursus
2004 Feb - Jun Rønde Højskole, Sygepleje/medicin linjen
2003/2004 Ass. håndboldtræner, Pige Puslinge, Skive FH
2003, Jun - dec Plejeassistent, Roslev Ældrecenter
2003, Jun Matematisk student, Skive gymnasium

Det er forholdsvis nemt at få jobs i sundhedssektoren i England el. andre steder i udlandet. Kig evt på AF’s hjemmeside.
Ellers kan jeg varmt anbefale Rønde Højskole. Det hold jeg gik på har rimelige gode “resultater”. Vi var mange der ville ind på medicinstudiet og alle der førsøgte at søge ind to gange er nu kommet ind. De fleste kom ind første gang de søgte, men efter to forsøg er alle kommet ind. Rimelig godt, og det er virkelig en go og hyggelig skole :slight_smile:

Held og lykke med det hele :slight_smile:

Hej Linn
Først og fremmest…
Hvordan kunne det lade sig gøre at komme i praktik på de forskellige steder i Skive…? Så vidt jeg kan se ud fra dit CV har du jo ik en uddannelse/erfaringer der har gjort at du er bedre stillet til et praktikant-job…?
For de steder jeg har undersøgt har det været så godt som umuligt at få noget… de fleste siger at de foretrækker en medicin-studerende…?
Og så er der en anden ting… kan se at GSK og 2 praktik-perioder overlapper hinanden… kan det lade sig gøre…?

Hejsa! :slight_smile:

Jeg har kæmpet meget for at få mine praktikophold. :slight_smile: Jeg bor i Skive og dermed har jeg fået noget her. Har skrevet breve og ringet rundt, og har så fået lov til at komme og være med. Det første "praktik"ophold jeg kom på var hos en praktiserende læge i Norge som er en go ven af familien så det var på den måde jeg fik lov til at komme op til ham og være med. Det andet var på fertilitetsklinikken og der var jeg med forskellige læger rundt en hel uge. Sod bare og sugede til mig og så hvad de lavede. :slight_smile: Meget spændende.

Praktikken på anatomisk institut var bare et par dage hvor jeg fulgte afdelingschefen og så lidt forskelligt af hvad de foretager sig (derfor kan det overlappe hinanden) Man kan jo godt lave flere ting på en gang :slight_smile:

Min sidste og BEDSTE praktik var i Nordsverige på en gyn. afdeling og der skrev jeg mange breve og var meget motiveret og fik så lov til at komme op. Man behøver ikke have en uddannelse bare man er motiveret nok. Men selvfølgelig er det ikke alle der er lige heldige…
De tog ekstremt godt imod mig, og jeg var med til det hele. Alm fødsler, fødsler med alle mulige komplikationer, kejsersnit, operationer osv.

Jeg vil helt klart anbefale at kommende medicinstuderende forsøger at få lignende erfaringer, for man lærer virkelig meget.

Håber jeg svarede på dine spørgsmål…

Bare de var så velvillige her hjemme i Ringkøbing :frowning: Jeg har også forsøgt at få lov at observere på sygehuset adskillige gange, men det er de ikke interesseret i.
Det tætteste jeg kommer er, at jeg skal med en af mine venner som arbejder i handicapplejen (stærkt handicappet) på arbejde her engang i sommerferien. Håber der er en eller anden form for erfaring at hente…

Jeg lavede også mange ting samtidigt med gymnasiet og havde således mange erfaringer da jeg blev optaget på medicin som 21-årig;

-5år som medlem i Norsk Røde Kors Hjelpekorps, med hertil hørende førstehjælpskurser og katastrofeøvelser.
-Ambulancepersoneluddannelse
-Nær 600t som frivilligt ambulancepersonel i Røde Kors
-Nær 2000t som lønnet ambulancepersonel
-Kursus i Operativ ledelse
-Kursus i Redning vinter
-Kursus i Projektarbejd
-1 år som administrativ leder i Røde Kors Hjelpekorps
-Underviser og censor ved førstehjælprkurser og -prøver i Røde Kors
-ferievikariater som plejeassistent ved plejehjem og sygehus
-Sygeplejestudier 1 år