Hvordan ser en arbejdsuge ud for en KBU-læge?

Hej,
Jeg er ikke medicinstuderende, men tænker på hvordan en gennemsnitlig arbejdsuge ser ud når man er KBU-læge. Ud fra hvad jeg har læst herinde, arbejder man typisk mere end de normerede 37 timer(ret mig hvis jeg tager fejl).

Har man vagter hver dag?

Hvor stor en andel af vagterne er aftenvagter(hvis i kan give et skøn)?

Arbejder man kunne om hverdagene eller også i weekenden?

Jeg kan desværre ikke svare dig, da jeg ikke er nået så langt endnu. Men jeg ville lige komme med en anbefaling:

Instagramprofilen “yngrelaegeliv” holder hver uge takeovers fra forskellige læger/specialer/stud.med’er og der har halvfornyligt lige været to takeovers fra folk i KBU. De kommer ind på mange af dine spørgsmål og den ene har også lagt sit ugeskema op. Du kan se det under highlights på profilen. Hhv. “Helt ny i KBU” og “KBU sygehusdelen”.

Hej,
Du er ansat på 37 timer/uge gennemsnitligt over en normperiode. Nogle uger er det mindre, andre mere. Og nogen vælger at arbejde over for at få mere erfaring eller tjene ekstra penge.

Nej, man har ikke vagter hver dag. Nogle KBU-stillinger er helt vagtfrie og man arbejder således man-fredag 8.00-15.30. De fleste KBU-stillinger har dog vagter, herunder også weekendvagter, i et eller andet omfang. Om vagten så er til 18, til 20, til 22 eller måske endda en hel nat er forskellig fra KBU til KBU.
Har man nattevagter må man overenskomstmæssigt “kun” have nattevagt hver 6. dag gennemsnitligt over en normperiode.
Dbh.
KmK

1 Synes om

Som @KirurgenmedK siger, så arbejder man inden for en normperiode, som f.eks. er 16 uger. Det vil sige at man inden for denne periode arbejder 16*37t. Der ud over er der nogle regler for hvor hyppigt man må have nattevagt, der er hviletidsbestemmelser og andet defineret i overenskomsten for yngre læger.

Der er specialer der mere vagttunge end andre, men er man KBU må man forvente vagter til det maksimalt tillladte i forhold til overenskomsten.

Patienter bliver syge hele døgnet, så…

Jeg har ikke fingeren på pulsen. Da jeg vat KBU blev der holdt på pengene, så en hver form for overarbejde var banlyst og skulle i tilfælde heraf afspadseres. Men det er måske nye tider?

1 Synes om

Det er der ja. I hvert fald de steder hvor de mangler folk.

Get Your Billion Back Make It Rain GIF by Billion Back Records

1 Synes om