Jeg er nyoptaget på KU, med start her 1. September 2010, og jeg prøver at sidde og kortlægge hvordan min økonomiske nærfremtid kommer til at se ud. Jeg har set at vi får noget intro-halløj til FADL, men mit spørgsmål går på hvor hurtigt man egentlig kan komme i arbejde, altså få nogle vagter som SPV’er eller ventilatør (eller hvad det nu hedder?) Hvor lang tid går der før man er derude og tjener lidt penge ved siden af? Et tillægsspørgsmål: Hvad skal man regne med at bringe ind pr. måned, kan forstå at timelønnen ligger på omkring 120-125 kr i timen, så det kommer selvfølgelig an på hvor mange timer man får presset ind pr. måned, men hvad er normen? hvad er rimeligt, uden man selvfølgelig forsømmer sit studie?
Du kan allerede nu begynde at tilmelde dig SPV-kurser så du er nogenlunde sikret at komme igennem det inden alt for længe. Det bliver hårdt at skulle bruge aftener og weekender på det lige i starten, men så er det overstået. Du har allerbedst tid lige nu, så det er bare med at komme i gang.
Timelønnen ligger på 139,09 kr for dagvagter, oppe omkring 160-170 for aften/nattevagter (inklusive tillæg) og endnu højere i weekender / på helligdage. Oveni kommer så feriepenge og pension. Mange foretrækker aften/nattevagterne fordi de giver rigtig godt og der normalt ikke er så meget at lave - hvilket giver mere tid til at læse mens man er på vagt. Til gengæld får du ikke oplevet at der er så meget gang i sygehuset om aftenen - jeg var f.eks. inde og se en CT-scanning af en patient hvis hjerne var hævet efter et traume og havde presset sig 1-2 cm ud af et 10 cm bredt hul der var blevet lavet operativt på patienten (en kraniotomi) på en af mine første dagvagter (det var for vildt!), men har aldrig oplevet noget lignende på en aften- eller nattevagt.
Niveauet for hvor mange vagter du kan tage sætter du i høj grad selv. Nogle (som undertegnede) sætter det rigtig højt, mens andre egentligt bare skal have lidt til at supplere SU’en med. Det bestemmer man selv.
Det er meget forskelligt, hvor meget folk orker at arbejde, og det kommer også til at variere fra semester til semester. Personligt arbejder jeg 4-5 vagter/md.
Hejsa
Jeg er optaget på vinterstart 2011, og sidder også og forsøger mig med et budget Jeg har hørt, at der engang imellem er for mange studerende i forhold til antallet af kurser, således at en del bliver flyttet til et kursus på næste semester. I så fald ville jeg først kunne arbejde som FADL vagt næste år til September/Oktober… Er der nogen her der ved, hvor stor sandsynlighed der er for at blive flyttet og altså ikke kunne starte med kursus på 1. semester?
Når man først har taget et kursus hvor svært er det så at få vagter - og hvor langt skal man væk? Er alle vagter i Storkøbenhavn eller?
Håber der er nogle eksperter der kan svare
At kunne starte på kursus 1. semester. Jeg tror kun der var et par stykker fra vores hold der ikke kunne starte på kurset på 1. - pladserne bliver delt ud efter først til mølle princippet, så hvis du ikke tilmelder dig rimelig tjept er der risiko for at du ikke kommer på et hold. Personligt vil jeg anbefale at tjekke siden hver dag. Tilmelding foregår netop online, så det er super nemt.
hvor svært er det så at få vagter Der er flere faktorer der spiller ind heriblandt:
Din plads på opskrivningen. Helt klart det mest afgørende. Ring ind på slaget 14 for at få en chance for at få vagter (en måned minus en dag ude i fremtiden) og skriv dig op til 5 ad gangen for at få størst sandsynlighed for at få vagter i perioden. Husk altid at spørge hvor der er størst chance for at få vagt - godt nok er aftenvagter velbetalte, men hvis du ikke får vagt een af dagene kunne det bedre have betalt sig at skrive sig op til dagvagter.
Hvor kræsen du er mht. hospital samt funktion (somatisk/psykiatrisk). Hvis du vælger vagten fra bliver den givet til en anden og du må håbe på at nogle andre ringer ind og tilbyder en vagt som du kan få. De rigtig gode steder er rigtig svære at få vagter på (selv ææælsker jeg Hillerød og Helsingør - du får betalt din transporttid!)
Om du har erfaring. Uerfarne vagttagere får færre vagter. Rigtig besværlige patienter bliver forfordelt til vagttagere der står længere nede på opskrivningslisten hvis vagttageren er langt mere erfaren end dem der står foran ham/hende.
Hvilket køn du er. Vagtbureauet tager hensyn til afdelingernes anbefalinger mht. køn af hensyn til vagttageren fordi nogle patienter simpelthen er ubehagelige overfor det ene eller det andet køn. Desværre ser det ud til at kvinderne er mest udsatte her og i og med der er rigtig mange kvindelige studerende er der også mange kvindelige vagttagere. Jeg er tidligere blevet forfordelt til en vagt overfor 15 kvinder der stod foran mig i køen alene på baggrund af mit køn.
Om du er blevet ventilatør (VT’er(kursus du kan tage efter 400 timer og bestået 3. semester)). VT’ere på flyverhold bliver forfordelt til vagter foran sygeplejevikarer hvis der ikke er nogen VT-vagter.
hvor langt skal man væk? Den geografiske udstrækning af hospitalerne ser ud til at være Helsingør/Esbønderup mod Nord, Amager Hospital mod Øst, Køge mod Syd og Roskilde/Sankt Hans mod Vest. Der er ikke tale om at du nødvendigvis skal ud til disse steder hvis du ikke har lyst, men de er en mulighed. Alle hospitalerne der ligger udenfor storkøbenhavn får transporttidspenge for.
Tusind tak for det lange svar - det var meget brugbart
Ville du sige at det er urealistisk at få en 5-7 vagter om måneden også evt. lidt ekstra i ferier (selvom det vil alle nok have )? Jeg er bestemt ikke kræsen med hensyn til tidspunkt, hospital osv.! Jeg arbejder gerne både nat, aften og dag, weekender osv. så længe det ikke er nogle dagvagter der ligger alt for dårligt i forhold til studiet, da jeg self. prioriterer studiet først 8)
Jeg har i gennemsnit kunnet tage 9-10 vagter / måned, men det er sket med forbehold for at jeg ikke ønskede høje karakterer til 2. semesters eksamen - når man arbejder så meget kan det ikke undgås at skolen påvirkes. Ved mere end 5 vagter / måned begynder man at skulle holde øje med at man ikke tjener for meget i forhold til sin SU.
I øjeblikket tror jeg det største problem for den ivrige vagttager er det åndssvage opskrivningssystem som de lover snart bliver digitalt (noget de efter sigende har lovet i flere år).
Generelt vil jeg give dig følgende råd:
Så snart det er muligt bør du komme på et hold så du er garanteret vagter. Stikkere plejer gerne at skulle have 200 timer på bagen.
Hvis du ønsker at blive VT’er eller generelt bare komme på hold skal du så vidt muligt prioritere at tage somatiske vagter fordi det er dem der tæller. Psykiatriske vagter bliver der generelt ikke skelet så meget til fordi man aldrig laver noget på dem (ud over kaffe) - til gengæld er de super lækre at læse på. I øjeblikket er det ikke altid lige til at få somatiske vagter, så en 50/50 blanding er kun realistisk hvis du målrettet går efter de somatiske når du kan.