Ihhh, vi får sådan en god startløn

Hejsa

I flere tråde er vi kommet frem til at turnuslønnen er ca. 24.500 (+3500 i pension)…

Flot siger nogle, øv siger jeg…

Til de af jer der siger flot, så kan man i dagens netberlinger læse:

http://www.berlingske.dk/grid/business/ … aid=608206

Så er det lige med udgangspunkt i et 8-16 job, som det i industrien sikkert er, så giver det: 186*160=29760,-

Så er det flot at vi kan starte på 24.500 efter 6-6,5års uddannelse…

Smukt kære fagforening…

Normalt ville jeg gane tl besindighed…
…Men, når det gælder FADL + FAYL, så er min tålmodighed opbrugt.
Jeg ikke hvordan de igen igen kan sove så meget i timen.

Vi har jo været der før, men lad os bare tage den en gang til -

Ja, en nyuddannet læges løn er tarvelig, det samme er arbejdsvilkårene.

Nu har lønnens størrelse desværre ikke noget med uddannelses længde at gøre, men derimod hvor meget, arbejdsgiver mener, at arbejdet er værd. Set i det lys, er det ganske naturligt, at en tømrer tjener bedre end en nyslået læge. Langt de fleste mennesker tager gerne lån i friværdien for at få råd til et nyt samtalekøkken, hvorimod alle jamrer sig, når der skal bruges penge på klamme stomiposer, når savlet skal tørres fra apoplexiramtes kinder og KOL-patienterne skal have steroid og hjemmeilt.

Sammenligner man sig med andre offentligt ansatte med lige så efterspurgte ydelser (f.eks. folkeskolelærere), så gentager billedet sig. Tarvelig løn, tarvelige arbejdsvilkår. Ingen vil betale for at få snotungerne undervist ordentligt, tværtimod bruger forældre mere energi på at jorde lærerne end på at opdrage deres egne børn (grov generalisering). Til gengæld betaler virksomheder formuer for at få deres medarbejdere på personalekurser, hvor de kan fire walke, teambuilde etc.

Med andre ord - legemlig dårligdom, snotunger, socialt tyngede individer etc. er der ikke mange penge i. Derimod er der penge i samtalekøkkener, nye biler, fancy businesskurser etc.

Ovenpå disse sure opstød er der da heldigvis et par plusser. Som nyuddannet læge stiger man faktisk ganske pænt i løn gennem hele sin periode som erhvervsaktiv, og man kan nok påregne at oppebære sin erhvervsevne indtil de 60-70 år, nogle endda længere. En tømrersvend/sygeplejerske/skolelærer/specialarbejder rammer ret hurtigt et lønloft, og kommer nok aldrig over 33.000kr/måned, forudsat de arbejder 37 timer/uge. Desuden håndværkere/specialarbejdere i højere grad afhængige af deres fysiske helbred, når lønnen skal tjenes hjem.

Når startlønnen for nyuddannede læger trods alt stadig er beskeden, så skyldes det IMHO, at den monetære gage er blevet udhulet af andre overenskomstmæssige “goder”. Forrykte passuser om yngre lægers “muligheder” for tjenesteboliger (gælder ikke i de amter, hvor det alligevel er umuligt at skaffe sig tag over hovedet), særdeles velbetalte barselsmuligheder (hvis man er kvinde), omsorgsdage, tilgang til mad i vagten etc. etc. - en masse gode intentioner, som tit ikke kan overholdes, dette får dog sjældent konsekvenser, da ingen kan dokumentere dette, eller gider gøre noget ved det.

Jeg er fortaler for, at hele overenskomsten forenkles, og at hovedvægten bliver lagt på let gennemskuelige lønstigninger til alle, og at antallet af ikke-monetære goder beskæres. Problemet med alle disse goder/krav er, at de alt for ofte ikke “udbetales”, fordi lønmodtageren ikke er klar over deres eksistens eller ikke orker kæmpe for dem. Det kan være utrolig svært og tidskrævende at dokumentere, at nogle snirkelede overenskomstmæssige forhold ikke er overholdt, og ofte gider de yngre læger ikke gøre noget ved det, da de alligevel skal videre til et andet sted om 4 måneder. Langt lettere er det da at brokke sig over, at man ikke har fået udbetalt den korrekte grundløn!

Et spørgsmål til de 3500 kr i pension, som vi er blevet enig kommer oven i grundlønnen.

Normalt betaler arbejdsgiveren 2/3 af pensionen og man skal således selv indbetale 1/3. De 3500 kr er det så arbejdsgivers 2/3 - dvs at vi selv skal indbetale 1750 kr, som skal trækkes fra grundlønnen på 24500 ?

Nogle der kan gøre sig kloge på dette spørgsmål ? :idea:

Det er muligt at I har ret i, at en startløn på 24.000 ikke er til at dø af grin over! MEN MEN MEN - følgende påstande vil jeg atter fremføre:

Vi er heldige - vi kan vade lige ud fra universiteterne og ud i jobs - hvor mange akademikere kan føle sig sikre på det??

Vi har fået en uddannelse, hvor vi næsten frit kan vælge og vrage imellem hvad vi vil - og skifte bane midt i løbet hvis det frister.

Vi har nogle (synes jeg) gode lønaftaler hvad angår overarbejdsbetaling. Har eksempler på nyuddannede kammerater fra studiet, som tjener gode penge på overarbejde og skæve arbejdstider. Al right - det er ikke fedt at arbejde i døgndrift hvis man har børn og en ægtefælle med lige så håbløse arbejdstider - men er man single eller lever i parforhold uden børn - så er det da fedt at kunne tjene på at gå på arbejde på skæve tider.

Vi stiger - som det så ofte er sagt, forholdsvist hurtigt i løn i karrieren - og det til et væsentligt højere niveau end mange andre erhverv vil kunne indbringe.


Sad igår og regnede lidt på Frolds tal fra Berlingske (hvor jeg ikke helt kan få de 29.000 til at passe?)

Har man en karriere til 25.000 i nutidskroner om måneden fra 20 til 65-års alderen tjener man 13,5 mio i livsindtægt.

Er man derimod læge med 8 år på SU, 10 år under special-uddannelse til gnm.snitligt 30.000 og 27 år som speciallæge til 60.000 gnm.snitligt - så har man 23,5 mio i livsindtægt.

10 millioner - det er immervæk lidt af en forskel - selv når skattevæsenet har været der!!

Da jeg, i et tidligere liv, var portør på et sønderjysk sygehus, havde jeg et par vagter med en læge, der netop havde påbegyndt sin turnus, og ved et tilfælde kom vi til at snakke løninger, og jeg blev mildest talt overrasket da han viste mig en lønsedel, hvor der stod. Til dispt til den første. 22000 ,-
Det skal dog nævnes at han gik i vagt på skadestuen, og havde en del vagter, men for mig at se er det en rimeligt god løn, og da noget over 29000 brutto.

Men vi skal alle sammen huske at vi jo IKKE bliver læger for pengenes skyld, men for det gode vi gør.

Tak. Jeg er ikke fuldstændig enig - det lugter lidt for meget af Florence… for mig - men din pointe med, at der er mange andre grunde til at vælge jobbet - den bakker jeg gerne op.

Så siger vi det…Kom vær frelset halleluja…

Det er holdninger som disse der gennem årtier har undergravet vores løn. Vi har stået med de bedste kort på hånden. Der har været mangel på læger og vi har kunnet presset beslutningstagerne som vi ville. Det er ikke blevet gjort…

Se på tandlægernes overenskomster og du vil græde snot over vores!!

ha ha :slight_smile: Man kan ikke gøre andet end at grine, for så at arbejde røven ud af bukserne, for at tjene penge… :slight_smile:
Sådan er liver, ang. tandlæger: så skal vi ikke hverdag have fornøjelsen af dårlig ånde ca. 20cm fra næsen i 6 timer…men det tjener sku godt på det :slight_smile:

Selvfølgelig skal lønne stå mål med uddannelsen, men man skal ikke vælge karriere ud fra lønnen, men derimod ud fra lysten.
men ja Frold, det er en “vattet” holdning til lønsåørgsmålet, der gør at lønnen måske ikke helt står mål med uddannelsen. men er det udelukkende pengene man går efter er det ikke læge man skal være, der er andre jobs hvor man, i forhold til uddannelse, tjener mange gange mere.

Nej, den 1/3, som man selv bidrager til pensionen med, er allerede trukket, når de 24500kr før skat udbetales. De (ca.) 1750kr, som man betaler i egetbidrag til pensionen, figurerer ikke nogen steder på mine lønsedler.

Hmm, ja, det kan du i dag, det kunne man ikke i '80erne, og det kan man ikke om 5 år. Det er i høj grad betinget af udbud (antallet af kandidater), efterspørgsel og overenskomstmæssige bestemmelser.

Og selvfølgelig skal man da kæmpe for at få så meget som muligt for den vare, man leverer. Der er masser af andre jobs i denne verden, som også er nødvendige for folkets/statens/samfundets velfærd, men det afholder da ikke politibetjente, vandværksarbejdere, elektrikere, dommere etc. fra at kæmpe for en ordentlig hyre.

At være læge er ikke mere et ‘kald’ end så mange andre jobs, det er vist kun blandt læger og i romatiske noveller, at den forestilling trives :mrgreen:

Hov hov - jeg har vist ikke sagt noget om et kald. Sagde jo netop at jeg kunne bakke op om, at der var mange andre grunde til at vælge jobbet - men at det ikke skulle blive for “Florence’sk”!

[quote=“Effeta”:2s14od3m]Selvfølgelig skal lønne stå mål med uddannelsen, men man skal ikke vælge karriere ud fra lønnen, men derimod ud fra lysten.
men ja Frold, det er en “vattet” holdning til lønsåørgsmålet, der gør at lønnen måske ikke helt står mål med uddannelsen. men er det udelukkende pengene man går efter er det ikke læge man skal være, der er andre jobs hvor man, i forhold til uddannelse, tjener mange gange mere.[/quote]
Bliver nødt til at citere Nørgaard fra en gang længe siden her: “Hvor?!? For så kan jeg da stadig nå at skifte!” :stuck_out_tongue:
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad det er for jobs, hvor man i forhold til uddannelsen tjener mange gange mere end lægerne?? For dem tror jeg ikke, jeg kender! Så er det enkelttilfælde som eksempelvis for nogle HA’ere… (Og nej, ikke rockerne! :wink: Selvom de da givetvis også har en god løn i forhold til deres generelle uddannelsesniveau…) Samlet set for professionen tror jeg ikke det finder sted!
Men dermed ikke sagt, jeg synes, små 25000 i turnus er nogen fyrstelig løn… Så langt fra!! Jeg synes, det var rimeligt med en langt højere! Men i forhold til andre, mener jeg bare, det er en ganske udemærket løn…
Siden jeg læste Frold’s indlæg første gang, har jeg gået og tænkt lidt over det… Men jeg kan stadig ikke få det til at passe! Nu skal det lige siges, at jeg ikke er oprettet på Berlingske, så jeg har ikke kunnet læse artiklen. Men jeg kan simpelthen ikke tro, at gennemsnitslønnen for en arbejder i industrien er 186 kr/time!!!

tja, lige for tiden har jeg tjent ca. 22000 brutto på Mc.D det er ufaglært arbejde, har haft 2 ugers oplæring. Det er i forhold til udddannelse en noget bedre læn end som læge.

Med hensyn til arbejde hvor man kan tjene godt, med en kort eller ingen uddannelse, kan nævnes, offshore arbejde, sejle langfart.

må hellere for god ordens skyld sige at det er i forhold til lønnen i turnus jeg udatler mig, ved at man som læge har muligheden for at tjene 1 mio +

Nu var Florence Nightingale jo sygeplejerske under krim-krigen i 1800-tallet - og sygeplejerskernes løn og arbejdsvilkår er ikke blevet stort bedre siden - så 100% enig i, at det ikke skal blive “Florence’sk” (eller Theresiansk, Ghandisk etc)

[quote=“Effeta”:hjtn2sav]tja, lige for tiden har jeg tjent ca. 22000 brutto på Mc.D det er ufaglært arbejde, har haft 2 ugers oplæring. Det er i forhold til udddannelse en noget bedre læn end som læge.

Med hensyn til arbejde hvor man kan tjene godt, med en kort eller ingen uddannelse, kan nævnes, offshore arbejde, sejle langfart.[/quote]
Hmmm, det er jo også en lidt mærkelig sammenligning!
Hvis nu vi bare sætter medicinstudiet til 6 år, er det 652=312 uger.
Hvis du har haft 2 ugers oplæring, er medicinstudiet 312/2= 156 gange så langt!
Altså ville du skulle have en månedsløn på MINDRE END 24500/156= 157kr, hvis det ikke forholdsmæssigt skulle kunne betale sig!!!
Omvendt ville man i turnus skulle have en månedsløn på MERE END 22000
156=3432000 kr, hvis det forholdsmæssigt skulle kunne betale sig! Og hvor gerne jeg end ville have en månedsløn på næsten 3,5 mill i turnus, tror jeg sgu næppe staten hopper på det! :stuck_out_tongue:

Men ens muligheder for videre avancement skal da også indregnes, når man kigger lønmæssigt på, om det kan betale sig at tage en uddannelse! Ellers er vi helt enige! Hvis 24500 var vores dødsløn, havde jeg absolut ikke uddannet mig i minimum 6 år til det!!!

Nu handler tråden om startlønen - inden for alle erhverv er der mulighed for såvel opkvalificering og lønstigning.

Slutlønnen er en anden…Når i taler om lægers slutløn har den enkelte candmed også taget en anden uddannelse i mellemtiden - nemlig til spec.læge.

En lagermand kan også vidreuddanne sig og tage et ledelsekursus og blive lagerchef eller virksomhedsdirektør alt efter evner og flid…

Mht. gennemsnitslønnen på de angiveligt kr. 186/time for en industriarbejder, så er dette jo den gennemsnitlige industriarbejder, og altså ikke en nyuddannet industriarbejder.
Såfremt man virkelig gerne vil sammenligne sin løn med sine jævnaldrende, kan jeg henvise til Penge & Privatøkonomis store formuetest, som udkom tidligere i år.