Hej, jeg overvejer at søge ind på medicin, men bliver helt i tvivl om det er en god ide særligt nu, hvor man hører, at det er svært som nyuddannet at få en speciale. Jeg er faktisk mest interesseret i at arbejde uden vagt og “normale” arbejdstider. Jeg vil derfor høre om, hvilke andre muligheder man kan have som færdiguddannet med sin kandidat. Behøver man at tage KBU og hele den vej for hoveduddannelse eller kan man godt arbejde med andet, og er det “let” at finde jobs indenfor andre områder? Her mener jeg mest kommune og stat.
Du kommer ikke uden om at tage KBU’en, hvis du ønsker at arbejde som læge ![]()
Du kan prøve at læse op på disse specialer og se om det er noget for dig.
- Arbejdsmedicin
- Klinisk biokemi
- Klinisk farmakologi
- Klinisk genetik
- Klinisk immunologi
- Klinisk biokemi
- Samfundsmedicin
Hvor meget natarbejde og skæve arbejdstider indgår i intro, HU og speciallæge jobbet kan jeg ikke give et svar på. Men det er da mit klare indtryk at deres arbejde primært er i dagstid.
Derudover er der de specialer hvor det er muligt at have privatpraksis. Men der skal du nok også igennem HU i hospitalsregi først ![]()
Hvis det er blot er sundhed, fysiologi eller det biokemiske du er interreseret i, og ikke lægearbejdet, så er der mange andre uddannelser man også kan søge.