Immunsystemet 5.sem KU

hej derude!! :0)
Jeg håbede lige på at der sidder nogle ex.5.sem som lige kan svare mig på et hurtigt spørgsmål!! :0)
Nu hvor de endelig har fået absalon op og køre, var jeg lige inde for at kaste et blik på diverse læselister - men der var ikke rigtigt nogen for immunologi- der henvises kun til nogle angivelser inkoorporeret i skemaet, som næsten kronologisk remser alle kapitlerne i Parham op.
Så mit spørgsmål er ganske kort: Er HELE “the Immunesystem” Peter Parham pensum eller skal man være selektiv og kun læse dele af de forskellige kapitler! (der står jo galt meget i den bog!) :0)
Takker på forhånd!

Det er rigtigt nok, at hele Parhams bog er defineret som Pensum, men den er meget detaljeret i forhold til de svar, som gives i modelbesvarelserne, og nogle af kapitlerne synes at veje tungere end andre. Kapitlerne 6,7,8 og 9 i den nyeste udgave er efter min mening meget centrale kapitler, som jeg i hvert fald koncentrerede mig meget om, men det betyder ikke, at man ikke også skal kunne de andre.
Jeg vil anbefale dig, at du allerede, mens du er i gang med undervisningen i immunologi forsøger at løse eksamensopgaverne inden for de områder, du har været igennem. På den måde får du et indtryk af detaljeringsgraden, og du slipper for at forsøge at lære fuldstændig håbløse detaljer, der ligger langt ud over, hvad der forventes af dig.

Kurset i energiomsætning handler først og fremmest om beregningsopgaver, og pensum er hurtigt læst. Giv dig tidligt i kast med at regne opgaverne i energiomsætning og læs immunologi forud, for immunologiundervisningen starter ligepå og hårdt. Der er god tid til at læse immunologi, mens der er undervisning i energiomsætning.

Håber dette måtte være en hjælp på vejen.

Da jeg var på 5.sem skulle hele bogen læses. Den er jo allerede et uddrag af “Immunobiologi” af Janeway som tidligere var anbefalet.

Desuden husker jeg det som en god og velskrevet bog som klart er at foretrække frem for den danske.

… og den er jo rimelig hurtigt læst - kan vel køres igennem på en weekend. Meget kompakt og til sagen - god bog!

  • Mikkel

Du taber ikke noget ved at have en solid immunologisk viden. Inflammation er et tema inden for samtlige specialer og meget medicin virker direkte på immunsystemet. Eksamen er ikke alt, der er et sigte med de ting vi lærer!

Jeg har fundet den samlede faginformation:

http://www.immi.ku.dk/

Ad. “Forelæsninger/øvelser (OBS! brugernavn: “iis-immi\immi” samt det password der er udleveret af underviser)”: Hvad er passwordet??

Mere specifikt: http://www.immi.ku.dk/undervisning/Medi … erende.htm

Why don’t you ask me about Buffalo Bill?

hele bogen.

Figurerne er super gode, gør ekstra ud af dem, så er du godt hjulpet.

held+lykke

I find Parham pretty confusing, it has some resemblance to Cell the biochem book. imho there are better books out there.

I Odense er bogen Immonology for medical students anbefalet. Den er let læselig og giver overblik. Og overblik er netop det, jeg synes er vigtigt.

vh Christian

Hvad med passwordet til den hjemmeside, jeg har angivet et link til?

Buffysboy: Confusing? By no means! It’s clear, well written and concise, but - of course - not the best one out there -> Paul’s “Fundamental Immunology” must be considered as the Holy Bible in that respect.