Introduktionsstilling?

Hvilke kvalifikationer skal man have, hvis man vil søge en introduktionsstilling i patologisk anatomi og cytologi?
Hvad skal man skrive i en ansøgning? :?:

Man skal have afsluttet sin turnus og det er det. Der er ikke nogle krav om så og så mange ansættelser, artikler el lign. Det er mit indtryk at det er personen de ansætter og ikke hvormange artikler man har i rygsækken. Men det hjælper helt klart at kende nogen på afdelingen el have sin fod inden for på en eller anden måde.
Jeg er selv ved at få en blodstyrtning over alle de afslag jeg får i øjeblikket på intro-stillinger i Københavnsområdet. Så det kan godt være at jeg ikke skal give nogel gode råd om hvad man skal skrive i en ansøgning. :oops:

Eske

Så en ikke uvæsentlig kvalifikation i ræset om intro- og hoveduddannelsesstillinger er jo desværre mobilitet (eller villighed til at få sit privatliv skamskudt fordi man rykker til Hjørring)

Er det ikke almindeligt kendt, at man må flytte for drømmejobbet? Der er ingen der tvinger folk til at tage en hoveduddannelse. Synes folk fra kbh piver. De vil sgu både have i hoved og røv. Turnus, som man ikke kan melde fra er én ting, men at kræve at ønskejobbet ligger lige nede af gaden holder sgu ikke. Så længe der på landsbasis er introstillinger nok til at dække det fremtidige behov for speciallæger, kan jeg ikke se problemet.

Jeg er jo selv en stor fortaler for liberaliseringen indenfor sundhedsvæsnet, og mener i samme ombæring, at konkurrence om stillingerne er sundt og naturligt. Hvis man partout vil være dermatolog eller gynækolog på en universitetsafdeling i Kbh-området, så kræver det jo sit, og det tror, de fleste er indstillet på. Så må man jo afpasse ambitioner efter evner/kvalifikationer/familielivet.

Problemmet er det ikke altid er nok at det kræver sit - desværre kræver visse specialer også nærmest nepotistiske tilstande…

Eks. øjenafd. på Herlev - vil du have en uddannelses stilling der - så kræves det som minimum at man har lave et ph.D - det er der intet odiøst i. Men mellem linjerne ligger der at den skal være skrevet på afdelingen. Hvordan kommer man i betragtning til det - jo, f.eks. har du haft og modtaget undervisning der som eks. medicinstuderende i amtet eller som KU studerende der har skrevet osval på afdelingen. således de kender dig så er det klart nemmere at “komme til” hvilket reelt betyder at det er svært for en SDUer eller AUer at komme til…Det er i hvert fald det indtryk jeg fik - efter øjensygdomme… måske tager jeg fejl…

Eks. med øjenafdelingen er yderligere kildent ved der er så få uddannelses-stillinger…

Ind imellem kan det gøre det, hvis man har en uklassificeret stilling på afdelingen i en periode forinden introstillingen - sådan virker det vist med pædiatri i Region Syd :roll:

Oftest lønner det sig jo at yde en “ekstra indsats”, dvs. uklassificerede stillinger, ulønnet forskningsarbejde (det, som man i det private kalder interessetimer) mv. På mange afdelinger er der netop rigtig gode muligheder for at deltage i forskningsprojekter, specielt hvis man ikke skal have løn for det.

[quote=“frold”:twilsq0k]Problemmet er det ikke altid er nok at det kræver sit - desværre kræver visse specialer også nærmest nepotistiske tilstande…

Eks. øjenafd. på Herlev - vil du have en uddannelses stilling der - så kræves det som minimum at man har lave et ph.D - det er der intet odiøst i. Men mellem linjerne ligger der at den skal være skrevet på afdelingen. Hvordan kommer man i betragtning til det - jo, f.eks. har du haft og modtaget undervisning der som eks. medicinstuderende i amtet eller som KU studerende der har skrevet osval på afdelingen. således de kender dig så er det klart nemmere at “komme til” hvilket reelt betyder at det er svært for en SDUer eller AUer at komme til…Det er i hvert fald det indtryk jeg fik - efter øjensygdomme… måske tager jeg fejl…

Eks. med øjenafdelingen er yderligere kildent ved der er så få uddannelses-stillinger…[/quote]

Jeg er ansat på øjenafdelingen i Århus, og der gælder principielt de samme regler som i Herlev. Uden forskning kan man ikke komme ind, det er nærmest umuligt. Tilgengæld er forskning næsten en forudsætning for at kunne bestride en stilling på afd, idet ALT er evidensbaseret behandling. Hvis ikke man har lysten til at læse artikler og deltage i forskning, så kan det være svært at hitte ud af behandlingsmulighederne og ikke mindst “hvad man må”.

I Århus slåes ikke intro’er op i øjne. Århus er hoveduddannelsessted så man forventes at tage sin intro på de mindre centralsygehuse som Holstebro og Aalborg. Der findes alligevel intro i Århus, men de besættes ved rekruttering fra forskerne. De klassificeres ad hoc. Hoveduddannelse besættes som alle andre specialer efter point, men der skal mange til!

Jeg er stadig stud.med, men havde den opfattelse at alle klacificerede stillinger skal slås op for at undgå nepotisme? Er jeg galt på den eller slås stillingerne først op når man har fundet vedkommende, så andre ikke har en chance?

Hej rune

Nej du har ret, problemet er bare at afdelingerne søger uklassificerede stillinger ad hoc klassificeret. Så man starter i en uklassificeret stilling, som så hen ad vejen konverteres til en klassificeret stilling. Det er dog ikke afdelingen som afgør, om stillingen kan klassificeres. Sundhedsstyrelsen skal ansøges om tilladelse til det, og hvis de giver afslag så må man fortsætte i uklassificeret stilling.

De fleste afdelinger har introer, men ikke alle. Visse universitetsafdelinger har slet ikke intro-stillinger fordi de kun har hoveduddannelsesforløb.