Introstillinger?

Hej…
Hvor svært er det at få en introstilling i de respektive specialer?
Hvordan ser situationen ud for oftalmologi og dermatologi?

Hvor?

For dermatologi i Kbh skal man jo næsten have en phd bare for en intro

På OUH er der folk med kun en KBU og måske ½ års klinisk arbejde.

Århus kender jeg ikke.

Hej Frold,
hvis jeg husker korrekt har du før skrevet at mange I-stillinger i derma på OUH går til en der har forsket/hjulpet professoren? Så er det vel ikke verdens nemmeste stilling at få, med mindre man netop har den kvalifikation. Hvor mange søgte dengang du fik din intro?

Har du iøvrigt nogen insideroplysninger om de privatpraktiserende tjener så meget som man hører?

Iøvrigt kunne det være rigtig fedt at høre, hvis det er nogle der har erfaringer med situationen i Århus. Anyone?

Gode spørgsmål Myostatin :slight_smile:

Jeg stiller lige mit spørgsmål på en anden måde så:
Kan man indenfor Danmarks grænser (altså uanset geografi) få dén I-stilling som man vil lige efter KBU?? Eller er der nogle I-stillinger, som er meget svære at få lige efter KBU (stadigvæk uanset geografi)

Well, for de små specialer gælder generelt at det er en fordel at vise engagement og at afdelingen kender dig. Sådan er min erfaring i hvertfald.

Jeg fik dog ansættelse uden at kende afdelingen eller specialet, men jeg havde også et “flot” CV.

Der er dog netop været ansøgning til hovedudd. i derma med ansættelse på OUH/Århus og der gik den ene blok til en der havde KBU, Intro derma, 6md uklass derma. Det var det, som jeg forstod det - måske en kasuistik…

Der var 16 ansøgere til 2 stillinger da jeg søgte i-stilling.

Nu er jeg i psykiatrien og her er det anderledes men det er arbejdsmiljøet også skulle jeg sige :roll:

Det er gået fra “du skal være glad for du her”(derma) til “vi er glade for DU er her”. Jeg kunne ikke klare miljøet på OUh, men det er en smagsag… Jeg er en humør-spiller og det var der ikke meget af på hudafdelingen…

Nu er jeg i gang med at prøve at få omklassificeret min stilling til en intro og jeg kan være med til at forme indholdet af den - og det er jo ret at der er en der gider at lytte…

I min intro i derma var der NULL, 0, zero, nada kursusdage. Og der blev ikke givet fri med løn - det kunne man sgu gøre i fritiden!!

I min evt intro i psyk er der som jeg forstår det:

13 kursusdage - alene fra officielt hold.

[ul]Introduktion til psykiateruddannelsen og psykoterapiuddannelsen
Psykopatologi
Gennemgang af psykiatriske sygdomme
Børne- og ungdomspsykiatri
Retspsykiatri
Gerontopsykiatri
Misbrug
Transkulturel psykiatri
Distriktspsykiatri
Biologiske og psykoterapeutiske behandlingsmetoder[/ul]

Og det er jo ikke dumt at have med i bagagen hvad enten man ender denne vej eller en anden…

Hvad mener du med de “små” specialer?

derma, øjne, ØNH, plastik-kir… sikkert flere :smiley:

Du kan læse et surt opstød her:

stop-afdelingsstyringen-af-adgangen-til-de-sma-specialer-t16932.html

Hej Frold,
tusind tak for svar. Hvis jeg må spørge om flere kunne jeg godt tænke mig at vide noget om arbejdstider som dermatolog, både under I-stillinger og H-stillinger. Jeg tænker på 24 timers vagter, mulighed for overarbejde, nattevagter osv.

Jeg er i hoveduddannelsesstilling i oftalmologi i Århus og jeg har lavet Ph.d. før jeg fik min introduktionsstilling. Generelt er der 10-15 ansøgere per intro-stilling og ansøgerfeltet er meget forskelligartet. Indimellem er der næsten ingen ansøgere og så er det folk med KBU der stryger lige ind i intro-stillingerne. Dem er der 3 af lige nu. Resten har lavet ph.d., forskningsår, haft andet fagrelevant der matcher specialets profil.

Hoveduddannelse er mere spicy at få. Almindeligvis har folk Ph.d. eller forskningsår. Men ikke alle. Tilgengæld får man ikke en stilling i Kbh eller Århus uden forskning. Man kan sagtens få Aalborg eller Vejle uden forskning, men det bliver svært at få foden indenfor i universitetsafdelinger senere hen når man er speciallæge. Når jeg ser mig omkring på min afdeling i Århus, så er der vel 3 speciallæger ud af 15 som ikke har en Ph.d. eller Dr.med. Det er således normen mere end undtagelsen at man har vist engagement og drive for at være der. Det er fair nok, for på en universitetsafdeling udvikler man nye behandlingsmetoder baseret på videnskab. Vil man arbejde der, så må man selv bidrage.

De små specialer (ØNH. Øjne, Hud mv) er dog uforudsigelige. Der er få stillinger - omvendt kan der tiltider være få ansøgere. Så har man interessen må man søge - men vil man det 100% så er der ingen vej udenom fordybelse.

Hej,
jeg genopliver lige denne her gamle tråd. Jeg nærmer mig nu for alvor enden på studiet og har gennem de sidste 2 år haft drømmen om at blive dermatolog. Næsten hver gang jeg har fortalt det til en mediciner er jeg blevet mødt med spørgsmålet “du går vist efter pengene?”. Nu er penge ikke det væsentligste for mig, det er et udfordrende arbejde, men jeg har igennem længere tid været lidt nysgerrig for at få at vide, hvor meget en privatpraktiserende dermatolog kan hive hjem. Er der nogen derude med nogen insideroplysninger?

2+mio skulle nok kunne lade sig gøre…

Er udgifterne betalt når man ender på 2 mio?

Hvad med skatter?

:O)

Jeg talte med en speciallæge i derma der var ved at gå på pension og han havde skåret kraftig i antal sete pt’er per dag.

Han tjente 150.000kr/md

og når en speciallæge praksis i kbh går for 4.5/mill. så kan man jo regne lidt baglæns…