Jeg er bange for, at jeg dumper anatomi

Kære medicinstuderende

Jeg er igang med det frygtede funktionel anatomi og histologi kursus på medicinstudiet, AU - og også snart færdig, da jeg har eksamen i start/midt januar.
Sagen er, at jeg er presset helt ud over hvad det føles som det rimelige, fordi jeg er så bange for at dumpe.
Jeg har knoklet en vis legemsdel ud ad bukserne hele semesteret og læst flere timer, end hvad rimeligt er. Jeg har været fint med i holdtimer, men – nu hvor jeg sidder og læser op igen sidder ingenting fast, og jeg starter mere eller mindre forfra. Jeg har mistet overblikket, og i stedet for at føle, at jeg bliver klogere af at læse til eksamen, føles det faktisk om jeg bliver “dummere”, fordi jeg bliver forvirret og mister overblikket over det hele.
Jeg finder det urealistisk at have alt det her i hovedet på én gang, og i det øjeblik jeg har genlært en ting, glemmer jeg noget andet og kan starte forfra – jeg kan simpelthen ikke huske de muskler, der indgår i de forskellige grupper, arteriegrene osv., ligemeget hvor mange huskeregler jeg smider på, og når jeg har lært dem, forsvinder de når jeg går videre til det næste.
Jeg arbejder hårdt og efter min mening også hårdere end hvad rimeligt er, fordi jeg er ved fuldstændig at ramme en mur og ikke kan overskue at skulle have det sådan her den næste måned.
Jeg er frustreret, ked af det og ikke mindst superstresset og føler mest af alt, at eksamenslæsningen har gjort, at jeg fuldstændig har mistet overblikket over alting.
Jeg ved, at folk siger, “at det hele nok skal gå”, men følelsen af faktisk at være gået i gang med at læse til eksamen i god tid, og at det faktisk stresser mere end det beroliger er noget af det mest irriterende, jeg længe er stødt på…
Andre, der kender følelsen eller har erfaring med at blanke fuldstændig til eksamen og på en eller anden måde stadig kæmpe sig igennem?

1 Synes om

Vi er nok et par stykker der har været i samme situation. Jeg har prøvet at lade være med at gå til ordinær eksamen af ren og skær frygt for at dumpe. Så brugte jeg en god portion ferie med hovedet i bøgerne, og så gik det alligevel. Når jeg tænker tilbage på den tid, så kan jeg sagtens sige at det nok var gået alligevel til ordinær eksamen - at jeg havde alt for høje forventninger til mig selv.

Det bedste råd er nok at få det sagt højt til nogen som kan hjælpe. Venner, familie, studievejledningen osv.

Tak for svar.
Jeg tror, jeg synes, at det er rigtigt svært at vide, hvad man skal forvente af sig selv, fordi forskellige undervisere og forelæsere er meget uenige i, hvad de forventer af en – så er man ligesom overladt til at sætte forventningerne selv, og det er aldrig godt.
Jeg hører ind i mellem en underviser sige, “at det er langt over den forventede viden, og det ville han aldrig spørge om, eller i hvert fald kun hvis det gik mega godt” for at en anden underviser siger, “at det er det absolut første han vil spørge om, og det ville være grundlag for at dumpe, hvis man ikke kunne svare”… Jeg ved godt, at det her lyder som en overdrivelse, men det er dybt seriøst en situation mit hold og jeg har stået i og ordret det, der er blevet sagt.

Uden at kende til Au, går selv på SDU, og kan derfor ikke udtale mig om kurset…
Så vil jeg dog tillade mig at skrive, at det lyder somom du kører dig selv ret hårdt.

Måske er grunden til at det ikke sidder fast, lige netop fordi du læser mange flere timer om dagen, end hvad man “bør”? Der er simpelthen ikke tid nok for din hjerne til at bearbejde al den info.

Tillad dig selv at få 8 timers søvn hver nat, og at tage en pause midt på dagen, hvor du går en tur, hører en dejlig podcast eller ringer til en ven.
Og slap af om aftenen, inden du skal sove.

Vi er mange der har været i dit sted. Jeg har så absolut! Og det hele skal nok gå, og skulle man dumpe en enkelt gang eller 4, så går det nok, så længe man sørger for det ikke er i samme fag :wink:

2 Synes om

Jeg vil give v.cava ret jeg synes også det lyder til at du kører for hårdt på dig selv. Mit bedste råd er at holde en god weekend hvor du får slappet af og får hvilet hovedet og så må studiet komme i anden række. Det er vigtigt at passe på sig selv, man skal holde mange år på studiet og endnu flere som læge efterfølgende. Jeg har en regel med mig selv at jeg sjældent læser mere end 8 timer (inklusiv en time til frokost) om dagen selvom jeg læser til eksamen. Det kan være mega svært at slippe stoffet igen forbi man følger at man bør læse hele tiden. Den dårlige samvittighed ved at holde fri ved jeg at mange stadig er plaget af langt inde i kandidaten. Men det er bare super vigtigt at holde fri og nyde livet. Man lærer meget med på 2 timer med et frisk hovedet end på 8 timer med et træt hoved.

At dumpe eller klarer sig dårligt til en eksamen er noget man lige skal sluge, men første dag på studiet fik vi at vide at det er de færreste som kommer igennem studiet uden at dumpe en eneste eksamen. Du kommer til at møde massere af super dygtige læger som vil fortælle at de har dumpet en eller flere eksamener og det gør dem bestemt ikke til dårligere læger.

2 Synes om

Jeg ved ikke, om det kan bruges, men der er noget om sagen med, at det “nok skal gå”.

Anatomi er helt umenneskeligt hårdt, og jeg oplevede også selv, at det føltes som om jeg begyndte at glemme hurtigere, end jeg indlærte. Det var et ret stort rødt flag. I sidste ende drev jeg mig selv så langt ned i et sort hul, at jeg endte med at dumpe. Jeg var så fyldt med selvbebrejdelse og dårlig samvittighed, at jeg ikke kunne holde ud at læse op til sidst. Det lyder som om, du er godt i gang med at gøre det samme. At dumpe var en kæmpe lussing, og jeg husker ærligt ikke meget af de 14 dage op til reeksamen. Jeg formåede at slæbe mig selv igennem reeksamen somehow alligevel.

Jeg er ikke i tvivl om, at jeg ville have klaret den bedre, hvis jeg havde haft et mere afslappet forhold til eksamen. At tro på mine evner og tro på, at det faktisk nok skal gå. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, men du skal vide, at du ikke er alene. Jeg følte mig i hvert fald alene om de her følelser, og det ved jeg nu, at jeg på ingen måde var.

3 Synes om

Du er ik alene, jeg er også selv nervøs for at dumpe FaOH. Der er stadig lidt over 2 uger til spot, så du kan nå at indhente rigtig meget på den tid. Ooog husk der er også reeksamen :wink: Held og lykke med det hele :muscle:

1 Synes om

Tak – jeg håber på at starten her i læseferien lader mig ramme et godt flow og få noget fornuftigt ind i hovedet. Om ikke andet letter det, at der ikke er mere nyt, der skal læres.
Og også held og lykke til dig :grin:

1 Synes om

Hej 1209

Jeg fornemmer, at din studieteknik ikke er optimal. Når man skal lære et stort pensum udenad, er det ekstremt ineffektivt “bare” at læse teksten. På den måde vil de fleste detaljer ikke blive lagret i langtidshukommelsen, og du kan derfor ikke bruge det læste aktivt.

Jeg foreslår, at du bruger meget mindre tid på at sidde med næsen i bogen og meget mere tid på at bruge, det du har læst aktivt. Fremlæg et emne mundtligt for din læsemakker eller indspil en video af dig selv, hvor du gennemgår et spørgsmål. Du kan også lukke bogen og skrive et notatark om alt, hvad du husker om et emne.

Du vil opleve, at hjernen husker forbløffende godt, når den selv har trukket informationen frem. Det er faktisk helt utroligt, hvad man kan lære, hvis man har den rette teknik.

Efter jeg selv begyndte på den metode, havde jeg aldrig svært ved at huske selv de mest mærkelige detaljer dengang, jeg læste medicin. Og jeg kan sjovt nok stadig huske meget af det fra dengang, selvom jeg aldrig bruger det i mit nuværende arbejde som hudlæge.

1 Synes om