Jeg er simpelthen lodret uenig i dét Anatomimiskmask skriver.
Og med dem der siger at optagelsesprøven er som et lotteri, det skal du overhovedet ikke lytte til. Der er masser der kan forberedes og beregnes og er du god nok til at komme ind, så er du - netop - god nok.
Undersøg alt hvad der er af regler og evt. smuthuller som nordmand, og hvis du rent faktisk skal igennem kvote 2-optag, så forbered dig til unitesten og gå til den i foråret, hvis du kan nå at læse fagene op inden sommerterminen er ovre. Kan du ikke nå det, men godt få lov at gå til unitest alligevel, så gør dét uanset, for at prøve hvordan det er.
Selvfølgelig kan du overveje at tilmelde dig en HF, og det kan jo være godt nok at få nogle ting repeteret og andre læst op som en del af pakken… men det bliver muligvis også ret demotiverende for dig.
Og en gym-uddannelse mere gør i sig selv intet for at forbedre dine muligheder ved unitesten eller KUs optagelsesprøve.
Læs derfor først dette:
For 2,5 år siden havde jeg et ubrugeligt gammelsprogligt gymsnit på 7,9 og ingen af de krævede fag eller niveauer i de naturvidenskabelige fag, ingen relevant erfaring og havde aldrig prøvet at gå til unitest.
Men jeg er lige startet på medicin på AU i sommers. Jeg arbejdede for det og kom ind. Jeg er forresten 35 år.
Så for AU: Unitesten består af logikopgaver, læs og forstå, matematik, kritisk tænkning, alt sammen ting man kan øve sig på, og i mange tilfælde emner man vil være god til i forvejen, hvis man har kunnet opnå et højt snit i gym.
Jeg beregnede på et tidspunkt at for at klare unitesten godt nok skal man være blandt de bedste 4,5 %, dvs. i praksis en score på cirka 58 eller derover (ud fra de sidste 3 års grænsescore, som har flyttet sig omkring 57 med +/- 1).
For en hvis sikkerhed på optag gennem kvote 2, ville det derfor kræve en unitestscore på cirka 58+ og et fagsnit på 10,x som en anden her også skriver.
I facebookgruppen Kvote 2 Medicin, hedder den vist nok, er der et dokument, fra én der var så vild at indsamle oplysninger fra de af årets optagne der meldte tilbage, og lave en oversigt over kombinationer af fagsnit og unitestscore der havde klaret den ind på studiet i år, hhv. ikke klaret den, for alle 4 uni’er.
Uden at ville skræmme, hvis unitest overhovedet bliver aktuelt for dig, var der én med et snit som dit med en alt for lav unitestscore der ikke kom ind. Men det hører virkelig til sjældenhederne, kan jeg sige efter at have fulgt det her game i nogle år. For mange hænger opnåede karakterer og unitestscore sammen i niveau, og så er der nogle få med lave karakterer der bare scorer helt vildt højt i unitesten og kommer ind.
Måske skal jeg huske at nævne at der findes firmaer der tager penge for at hjælpe folk med at forberede sig til unitesten. Det er selvfølgelig også en mulighed, hvis man ikke selv mener at kunne opstøve repræsentative øvelser.
Jeg har dog indsamlet blandede erfaringer med det fra folk; cirka ligeså mange der ærgrede sig over de brugte pengene på det, som folk der syntes det var godt givet ud og hjalp dem fx med at få en markant højere score fra første gang de var til unitest, til anden gang.
Selv brugte jeg GAT (den australske pendant man nemt kan google sig til), IQ-tests, forskellige læseøvelser og podcasts om kritisk tænkning til forberedelsen og tror det gjorde en forskel.
Man får forresten svar på unitesten 1-2 måneder efter man har været til den, i juni, cirka en måned eller mere før optagelsesbrevene sendes ud, så dér får man forløst lidt af spændingen.
Nok om AU.
SDU bruger jo samme test og derefter MMI. Der er et antal poster man skal rundt til i MMI’en, som flere her i forummet har været så flinke at beskrive grundigt i forskellige tråde.
Det er derfor også muligt at forberede sig på, og man kan overordnet sige at det handler mere om personlighed, kommunikation og parathed på forskellige måder.
Her er det selvfølgelig svært at beregne noget og vide hvordan det er gået, men en fornemmelse tager man nok med derfra. Og ligesom med unitesten får man et stykke tid efter en score fra hver af posterne. Det er også i juni eller start juli; MMI er tidligere på den med unitest og svar på dén, da den virker som 1. sorteringsrunde, hvorefter de tager cirka 300 mennesker videre til MMI.
Ud fra scorerne kan man allerede i slutningen af juni beregne ens chancer for optag, sammenholdt med tidligere års statistikker på SDU, som også findes i omtalte facebookgruppe.
Selve svaret på optaget kommer d. 28. juli.
Så igen er det ikke noget jeg ville kalde et lotteri.
Jeg tror dét begreb kommer fra folk som er i den nedre grænse med det hele og har svært ved at opnå gode nok karakterer og tænker deres eneste chance er unitesten, evt. MMI’en.
Det er dertil min oplevelse - og det her er noget mere løst baseret og står for egen regning - at rigtig mange hvert år møder uforberedt op til unitesten med netop dén overbevisning; at det er mest lotteri, og at de derfor ikke har kunnet forberedt sig. Så de har måske ikke engang undersøgt det.
Det baserer jeg til dels på hvad jeg har hørt folk tale om i køerne til og fra unitesten, samt på aktiviteten her på forum, i facebookgrupper m.m.; det er lidt Tordenskjolds Soldater der undersøger og spørger og researcher, en relativt lille gruppe af mennesker hvert år.
Selvfølgelig kan der være mange der læser med uden at kommentere, det er ikke til at vide, meen… igen - løst baseret konklusion.
Men det er også erfaringen at de fleste af dem der spørger her og på anden måde undersøger og forbereder sig, også i høj grad er dem der kommer ind.
Nå, et par sidste noter: vi har været omkring AU og SDU nu.
AAU er det rigtig svært at opnå relevant erhvervserfaring til, selvom du selvfølgelig har en del at lægge i puljen.
Folk tror altid at et års plejehjemsarbejde giver dem en hel masse, men realiteten er man maksimalt kan få lagt 1,0 til sit fagsnit, og for at kunne dét, skal man nærmest have et helt arbejdslivs erfaring eller en meget bred palet af samme.
Af eksempler kan anføres at en fuld færdiggjort sygeplejerskeuddannelse typisk omregnes til et tillæg på 0,3, mens en ikke-relevant men dog færdiggjort kandidatuddannelse giver 0,4.
Der skal altså MEGET til for at det batter, og i år må AAU siges at have været det sværeste sted at komme ind. Måske derfra folks idé om lotteri kommer, også… men igen er det altså kølig matematik, hvor fagsnittet i dén grad må siges at veje tungest.
KU ved jeg ikke noget om og udtaler mig derfor ikke om.
Mht fagsnit: jeg læste de manglende fag og niveauer op og var også til nogle af eksamenerne flere gange for at opnå en høj nok karakter. Det tager man jo én ad gangen.
Hvis man virkelig vil ind på medicin, så giver man ikke lige sådan op 
Efter jeg havde opnået alle niveauerne, men ikke høje nok karakterer i det hele, lavede jeg et excel-ark med fagsnitsberegningen i, så jeg kunne sidde og ændre på tallene og se hvilke karakterer det bedst kunne betale sig at prøve at forbedre og hvornår.
Så tog jeg de vigtigste først, dem der ville gøre den største forskel (ud fra om der gives én eller to karakterer i faget, skriftlig/mundtlig eller bare en samlet eksamen), lagde mig i selen og opnåede heldigvis sidste vinter gode nok karakterer til et fagsnit på 10,5 og havde stadig foråret i år som buffer, til hvis det ikke var lykkedes eller jeg tænkte det skulle højere op endnu.
Så blev jeg dog gravid og droppede yderligere oplæsning, også baseret på at en gentagelse af min første unitest sandsynligvis ville være nok, sammen med de 10,5 
Det blev den anden heldigvis også, selvom den faktisk gik dårligere
- og det er i parentes bemærket atypisk; de fleste klarer den bedre anden gang end første gang (jeg var bare plaget af graviditetsgener).
Håber at du selvfølgelig bare stryger gennem kvote 1, så alt dette ikke er relevant og ellers at du kan bruge svarene; at du nu har fået lagt nogle grundløse forestillinger om ‘den magiske svære’ spærregrænse for medicin lidt ned og har mod på at gøre dét der er det rigtige for dig, på et oplyst grundlag.
Det kan lade sig gøre, hvis man er god nok, så enkelt er det jo egentlig bare 
P.S. En lille note fra dét lidt jeg indtil videre har erfaret på AU: de karakterer i fagniveauerne, man skal opnå for at kunne komme ind, er faktisk ret repræsentative for det niveau af forståelse der kræves på selve studiet. Frasorteret forskellige ikke-faglige grunde til at nogen aldrig sniger sig højere end 7-taller i gym-eksamenerne, så vil jeg vove den påstand, at kan man ikke fagene bedre end dét, så får man simpelthen for svært ved at følge med på studiet