Jeres bedste råd ønskes

Kære alle jer.

Først og fremmest en kæmpe hyldest fra mig til alle jer som læser medicin, i er virkelig seje, og jeg ser utrolig meget op til jer.

Jeg har været Ssa alt for længe og arbejdet i akut psykiatrien i nogle år, jeg har altid gerne ville læse videre og har altid vidst at jeg IKKE skulle læse til sygeplejerske da der ikke er vanvittig til forskel i forhold til hvad jeg er nu.

Har altid drømt om at læse medicin, dog aldrig følt mig voksen nok til at have det ansvar som det indebærer, dog , taget min alder i betragtning (34) så er det ved at være på tide at komme igang hvis det skal være:…

Jeg har været bosat i Norge for mange år siden hvor jeg tog gymnasiet, denne er anerkendt i dk til at søge optag på medicin dog skal jeg supplere med de adgangsgivende fag og så kan jeg udelukket søge via kvote 2 ! Kvote 2, for mig er ligesom at vinde i lotteriet, og slet ikke en sikker vej, derimod hvis jeg havde et gennemsnit og kunne søge via kvote 1, ja så vidste man bedre hvor man stod.

Nu ønsker jeg så jeres bidrag og ideer til hvad jeg skal gøre.

Skal jeg “bare” supplere de adgangsgivende fag og derved håbe at jeg har en heldig dag til kvote 2 optagelsesprøven (søger Århus og Odense) eller skal jeg gå den mere sikre vej og få mig en fuld hf og bruge 2 år på dette ?

For mig gør min alder mig stresset, og det gør den da jeg regnede med at gymnasiet fra Norge med et gennemsnit på 11,3 også gjaldte her i dk så jeg var overbevist om at jeg “bare” skulle supplere fag og så var jeg næsten inde på medicin studiet, men nu har jeg løbet panden mod muren.

Håber inderligt at i kommet med jeres ideer og hjælper mig her.

Kæmpe kram til alle jer

Hej, jeg forstår måske ikke helt hvad du spørger efter, er det fordi 11.3 norsk snit ikke er det samme dansk?

1 Synes om

Hej :grinning:

Den norske gennemsnit er omregnet til dansk og lander på 11,3 .

Men ønsker råd omkring hvad i andre mener er klogest at gøre i min situation og med min alder taget i betragtning.

2 Synes om

mhm, jeg er lidt i tvivl omkring dit spørgsmål også?

Er der andre regler for udlandsk optagelse jeg måske ikke kender til?

Jeg har søgt kvote 1 selvom jeg har læst fag op. Du kan jo sagtens stadig nå at få dit snit på over de der 10,x som det nu kræver. Der er flere tråde på forummet hvor vi snakker om oplæsning af fag. ?

Kan nemt være at mit opslag er rodet, men det må være som mit sind lige nu,

Mit gymnasie fra Norge kan jeg udelukkende bruge til at søge via kvote 2 - og det mangler jeg de supplerende fag før dette kan lade sig gøre. Jeg har bare hørt fra flere som søger via kvote 2 at optagelsesprøven er udfordrende og de betegner den som at vinde i lotteriet. Alternativt skal jeg få mig en fuld hf og bruge 2 år på denne. Jeg er 34 år, ønsker at høre hvad folk havde gjort i min situation

Kære Abp88

Jeg tror, at der måske er noget du har misforstået.

Normalt hvis man har taget en gymnasial uddannelse i udlandet, som kan omregnes til det danske 7-trins skala, kan man sagtens blev optaget igennem kvote 1, hvis man har snittet til den pågælgende uddanelse.

Dog skal du søge på samme tid som kvote 2 ansøgerene, hvilket er d.15 marts .Når du søger igennem kvote 2, bliver du automatisk også vurderet i kvote 1. Selvfølgelig skal du også supplere de fag du mangler, men de tæller ikke med i omregningen så vidt jeg ved, da du har taget din gymnasial uddanelse for mange år siden.

Held og lykke med det.

2 Synes om

Jeg skal ikke kunne sige hvor svært det er for lige præcis dig at komme ind via optagelsesprøve gennem kvote 2, men statistisk set er det svært. Det er selvfølgelig ærgerligt at du ikke kan bruge din norske gymnasie-eksamen til at søge i kvote 1. Men når du har opnået et snit på 11,3 i et gymnasie, så vil jeg tro at du vil kunne opnå et snit på 12 hvis du tog en HF på VUC, uden at skulle lægge forfærdeligt stor indsats - altså samtidig med at kunne arbejde nok til at få økonomien til at hænge sammen. Dette vil selvfølgelig tage 2 år, men i den situation er du relativt sikker på at kunne starte på medicin efter de 2 år. Hvis du vælger kvote 2 er der ingen garanti for at det ikke tager dig 5 år at komme ind - eller at du aldrig kommer ind.

Hvis du virkelig VIL ind, kunne du jo gøre begge dele, starte på en HF og acceptere at det kommer til at tage 2 år, og så sideløbende søge gennem kvote 2. Hvis du kommer ind, kan du droppe HF’en

1 Synes om

Hej :slight_smile:
Jeg søgte selv ind med min norske gymnasiele eksamen i både kvote 1 og 2 uden problemer, men som det blevet nevnt skulle jeg søge inden d. 15. marts.

Har du undersøgt om du falder ind under “nordmandskvoten” grunnet din norske gymnasiele uddanelse? Jeg konkurrerede kun mod andre nordmænd om nogle få pladser på studiet. Dog kan jeg ikke huske, om kvoten omfatter alle med norsk gymnasial eksamen, kun norske borgere eller om der er andre kriterier.

Må jeg spørge, hvad dit norske gennemsnit er?