Juleønsker

Hej alle

Jeg regner stærkt med at starte på KU d. 1. sep. 2010 da jeg har fået et tilsagn om optagelse.

Er der noget jeg med fordel kan ønske mig i julegave?

F.eks. bøger eller er det bedre at vente med dem?

Hvad med sådan noget her: http://www.gyldendal-akademisk.dk/Books/9788762807938.aspx

Håber i får en god jul :slight_smile:

Du skal da ønske dig en Cola!

Jeg ved at der på SDU er en litteraturliste til alle semestre. Så mon ikke der er det til KU også? Stik du derind og find en liste og send den til bedsteforældrene. Så har de da noget at gå efter. Ellers vil jeg bare sige, at jeg skal starte til februar og alle siger “nyd din frihed imens du har den”. Så må man jo selv vurdere om man vil læse op inden studiet. Jeg tror jeg forfalder til at drikke mig i hegnet istedet…

Søren

Mine forældre er så gudestolte at jeg er kommet ind, at de nu har meldt rent ud: Vi vil ikke give dig skønlitteratur, men kun faglitteratur, så du kan spare penge til studiet… Så eftertænksomme de dog kan være :smiley:

Jeg starter selv på SDU, og efter lidt søgen kom jeg frem til (modul 2):

[code]- Kirk U.: Førstehjælp. Dansk Røde Kors.

  • Alberts et al.: Essential Cell Biology, 3. udgave, Garland Science 2009
  • F Geneser: Histologi- på molekylærbiologisk grundlag. 1. udgave 6. oplag, Munksgaard 2006
  • T.W. Sadler: Langmans Embryologi (dansk oversættelse), 2. udgave, Munksgaard 2004

eller

T.W. Sadler: Langman’s Medical Embryology, 11. udgave, Lippincott, Williams & Wilkins 2009/2010
Marks: Basic medical Biochemistry, 3nd edition, Lippincott, Williams & Wilkins 2008[/code]

Så kan disse eventuelt tjene som inspiration :slight_smile:

Hvis du død og pine skal forpeste din ønskeseddel med faglitteratur, så må Holes være svaret… Den bruger man flittigt i Humanbiologi på 1. semester på KU. De vildeste stræbere havde den i en hardback udgave :smiley:
Tjek evt på akademiskonline.dk

Holes = Hole’s Essentials of Human Anatomy and Physiology

Der findes ikke en egentlig pensum-liste på KU - bare til info. Så du skal altså ikke købe alle de bøger, som net-boghandlerne angiver er pensum på 1. semester… Det er bare forslag.
Kan ikke hjælpe dig med konkrete forslag, men dedt er der nok andre der kan :slight_smile:

Holes er svaret!!!..
evt. er en “klinisk ordbog” heller aldrig af vejen, og “Anatomiens Navne” kan også være meget god:D
Mht. til kemi, så bliver kemi bøgerne altid solgt brugt, hvilket jeg vil anbefale ingen grund til at købe dem fra ny.

Go jul!!

Er det spild af penge at købe bøgerne i hardback udgaven? Hvis bøgerne næsten udelukkende skal benyttes på ét enkelt semester, så kan det måske virke tåbeligt at investere penge i den dyrere hardback udgave, men det ved jeg selvfølgelig heller ikke om det er tilfældet. Og hvor vigtig er det, at anskaffe sig den nyeste udgave af bøgerne?

Jeg synes, du skal vente med at købe bøgerne, til du er startet, for universiteterne kan finde på at lave pensumlisterne om i tide og utide, så måske du bare skulle ønske dig et gavekort :smiley:

apopov

Vil man til den tid blive oplyst om hvilken udgave af bogen man skal købe? Eller skal man blot altid gå efter at købe den nyeste udgave?

Når vi starter med et fag i Århus, plejer der i hvert fald at kunne findes en opdateret pensumliste, og dér står der også, hvilken udgave af en bog, der anbefales.

I øvrigt er det frivilligt, hvilke bøger, man vil læse efter, men hvis man som jeg godt kan lide at læse efter bogen, der forelæses ud fra, skal man vente og se, om der laves om på den anbefalede litteraturliste.

apopov

Jeg vil fraråde tørt pensum - det skal du nok komme til at hade alligevel.

Et bud på et par sjove ‘mediciner’-bøger kunne være:
The man who mistook his wife for a hat
Blood and Guts