Kan jeg stadig blive læge, hvis jeg har multipel sklerose?

Jeg beklager på forhånd for det lange skriv, som desværre er en smule kaotisk og inkluderer en del katastrofetanker.

Jeg står og skal til at påbegynde mit 7. semester af medicinstudiet. Jeg elsker studiet og kunne vitterligt ikke forestille mig at skulle bruge mit liv på noget som helst andet. Jeg har ikke været et sekund i tvivl siden jeg startede på 1. semester - hvilket har været en kæmpe gave, som jeg også er evigt taknemmelig for.

Hele mit liv bliver for 3 uger siden vendt på hovedet, efter jeg gik til lægen med en langvarig hovedpine og tiltagende synsforstyrrelser. Hun tænkte migræne med aura, men skulle lige have en øjenlæge til at af/bekræfte om synsforstyrrelserne kunne skyldes anden sygdom i øjet. Jeg får en akut tid ved øjenlægen og forventer selvfølgelig (fordi jeg er ung kvinde, i god form og aldrig har fejlet noget) at alt er ok. Men woopsies, papilødem på højre øje. Wtf? Og så kigger øjenlægen alvorligt på mig og siger han lige skal ringe til bagvagten på neuro, fordi de skal se mig hurtigst muligt. Wtf igen?

Jeg får så en subakut tid på neuro 2 dage efter og får en CT m. kontrast som udelukker sinustrombe eller stor tumor. Logisk set burde jeg have været virkelig lettet da jeg gik derfra, men det var jeg overhovedet ikke. For nu bliver jeg udredt for MS og IIH, med henvisning til MR og lumbalpunktur. MR fik jeg taget for et par dage siden og jeg har tid til lumbalpunktur om en uges tid. Jeg går derfor i et frygteligt limbo af hovedpine, angst for at være kronisk syg, angst for at miste synet og for at på sigt ikke at kunne arbejde som læge (eller arbejde overhovedet). Det ene sekund er jeg overbevist om at det er MS, det næste IIH og det tredje at der i virkeligheden er tale om et pseudopapilødem og at jeg derfor slet ikke fejler noget (a girl can only dream :nail_polish: ).

I mit hovede er MS klart det værst tænkelige udfald, da det føles som en tikkende bombe, som truer med at springe hele mit liv i stykker (arbejde, familiedrømme, aktiv livsttil, socialliv, rejser, selvbillede). Jeg kan jo læse mig til at mange lever et normalt liv med MS efterhånden som behandling er blevet bedre, men alligevel kan jeg ikke slippe katastrofetankerne eller lade være med at tage sorgerne på forskud. Jeg føler slet ikke jeg kan regne med “det sker ikke for mig, det sker for naboen” fordi jeg allerede føler at det utænkelige er sket for mig. Giver det mening?

Jeg har søgt på nettet efter erfaringer fra læger med MS, i et forsøg på måske at kunne spejle mig i nogen/finde noget ro. Jeg har dog kun kunne finde engelske historier eller generaliserende svar fra scleroseforeningens hjemmeside - og derfor spørger jeg nu her:

Er du selv, eller kender du en læge med MS, IIH eller lignende kronisk sygdom? Hvad er din erfaring?

Er der chance for at man kan arbejde fuldtid helt til pensionsalderen eller er det urealistisk?

Hvad er din (direkte eller indirekte) erfaring med deltid/fleksjob som læge i det offentlige?

Bliver man (bevidst eller ubevidst) set som 2. rangs kollega, hvis man er læge med funktionsnedsættelse/flekstid/deltid?

Kom endelig med andre råd, synspunkter eller anything som kunne give mig et reality check :heart:

1 Synes om

Først - et stort og kærligt kram til dig!
Det lyder godt nok som en forfærdeligt, ventetids-ulidelig situation, du er i!

Jeg er selv på 6. semster, så ved ca. ligeså meget/lidt, som du selv.

Men mine 5-cents på det hele:

• Først, koldt vand i blodet! (åh, så let at skrive, når det ikke er en selv i situationen, for jeg ville have det ligesom dig!") Men - se det objektivt: hvis du nu fejlede noget alvorligt, og de ikke havde tjekket dig grundigt igennem, så ville det jo være en katastrofe! Dvs. at de OGSÅ udreder dig for at udelukke, at der kan være noget (alvorligt)! Så måske er der slet ikke noget, måske er det noget, som er “mindre” slemt, og nemt kan behandles. Ingen af os ved det, før du får svaret.

• Dernæst: at være læge er jo (nærmest) 1000 ting! Du kan være praktiserende, du kan være på et akutteam, du kan undervise, du kan forske. Jeg kender og har arbejdet sammen med læger, der bl.a sidder i kørestol, mangler den ene arm (uden protese!) - jeg kender sågar en læge, der “kun” har ét øje. Alle disse læger har arbejdet på “helt normale vilkår”.
    Og de er pivhamrende dygtige, og på INGEN måde 2. rangs. (Hvis der har været nogen 2. rangskollegaer, så er det de kollegaer, som altid hopper over, hvor gærdet er lavest, skriver sjuskede notater, snakker grimt til andre, og og sat sig selv på en piedestal, dem er der altså ingen der råber HURRA over at være på vagt med…..)

Tror jeg kan huske 2 læger, som jeg har arbejdet med, der har været i flexjob. Men lur mig, om der ikke har været flere, det har bare ikke været relevant viden for mig eller de andre.

Håber det kan give bare en lille smule ro.
Hvornår skal du til lægesamtale?

3 Synes om

Hej du

Ønsker dig snart klarhed i denne uvisse tid.

Jeg har en ven der har MS og bliver behandlet og klarer studiet meget godt. Han er i slut kandidat og fik ms i ca samme tid som dig.

Det kan sagtens lade sig gøre så det skal du ikke tvivle på.

Alt held og lykke

2 Synes om

Hejsa

Først og fremmest, kæmpe krammer til dig! Det er ikke en sjov situation at stå i. Jeg har selv fået kronisk sygdom under studiet. Det er hårdt, men lægearbejdet er heldigvis alsidigt, så der er mange muligheder.

Jeg vil anbefale facebookgruppen “Gruppe for sygdomsramte læger og medicinstuderende”, hvor der også er læger med MS. Her er der sparring omkring livet som læge og medicinstuderende med særlige behov og hvilke muligheder man har, når man er kronisk syg.

Jeg ønsker dig det bedste.

4 Synes om

Vil bare give dig et kæmpe virtuelt kram! Du bliver en fantastisk læge!

Heeejjj

Først og fremmest et kæmpe, kæmpe kram til dig. Jeg har selv MS og går nu på 5. semester. Jeg fik diagnosen som 18-årig. Jeg har altid drømt om at blive læge, men da jeg fik diagnosen, havde jeg mange overvejelser om, hvorvidt det egentlig var det rette valg.

Det, der gav mig ro i maven, var erkendelsen af, at jeg ikke kan styre fremtiden – men når man vælger lægevejen, er man heller ikke bundet til ét bestemt speciale. Der er så mange forskellige muligheder. Man kan undervise, forske, arbejde i almen praksis, på hospital, i industrien og meget andet. Jeg tror, det er en god overvejelse at sigte efter et speciale, der ikke har et højt tempo, og som ikke er stressfyldt.

Du er stærk. Jeg ønsker dig alt det bedste, og jeg er sikker på, at du nok skal blive en rigtig dygtig læge :heart:

3 Synes om

Hey tag det med ro <3

Jeg har selv MS/NMOSD - fik det også konstateret på 7. semester. Jeg tager en dag af gangen. Nogle dage vågner jeg op og det er som om jeg er blevet ramt af et lyntog pga. fatigue eller potentielle attacks. Andre dage (heldigvis de fleste) har jeg det super.

Jeg er selv ved at afslutte studiet her sommer 2026, og gør mig stadig overvejelser over hvilket speciale jeg skal vælge. Nogle dage tænker jeg “fuck it” går bare den vej jeg altid ville - ortopæd kirurg eller akut medicin. Andre dage tror jeg mere og mere på at et “chill” speciale såsom radiologi kunne være en god idé.

De bedste råd jeg kan give dig: (1) Negliger ikke din symptomer. Hvis du føler et attack er ved at komme så ringer du straks til EL, VL eller sklerosetelefonen. (2) Spis sundt og motioner. (3) Tag D-vitamin. De 3 ting har gjort alfa-og-omega for mig.

1 Synes om