Kan man bytte studiestart hvis man er på standby?

Jeg har haft ønsket vinterstart, idet jeg supplerer kemi her til efteråret, og derved kun vil have mulighed for at starte februar. Jeg er så kommet ind på standby, og er meget bange for at få en sommerstart-plads, da jeg jo i så fald mister min plads.
Jeg kan læse herinde at folk bytter studiestart, hvilket forvirrer mig lidt, da der inde på KU’s hjemmeside står, at det ikke er muligt at ændre sin studiestart. Er der nogen der har erfaring med at bytte på KU?

Det ville ikke være førte gang KU stod i den situation. Har du snakket med studieservicen… er ret sikker på du ville få dispensation til en vinterstartsplads.

Jeg har haft ringet til KU, i den afdeling der har med optagelse at gøre, og hun sagde at det desværre ikke var noget de kunne styre, da tildelingen af pladser skete automatisk.

Jeg er selvfølgelig indforstået med, at de ikke kan tage hensyn til alle, og at det er lidt min egen skyld at jeg supplerer i efteråret, men da de færreste gider have vinterstart, tænkte jeg sandsynligheden var ret stor for at få vinterstart. Nu er jeg så kommet på standby, og der kigger de ikke på ønsker om studiestart, men på hvem der er den næste på ventelisten hvilket bliver opgjort i karaktersnit.
Mit snit ligger “uheldigvis” på 11.3, hvor standby kun er 11.2, og kvote 1 jo så er 11.4, så jeg tror jeg er en af de første på listen der bliver tilbudt plads…

Hvordan ville I gribe denne situation an?
Jeg er næsten ude i at møde fysisk op, skrive en lang mail eller noget helt tredje.

Hvordan ville I søge dispensation til en vinterplads? Jeg er meget bange da kvotienten steg ret meget i år, og jeg altså ikke forventer at kunne komme ind næste år. Jeg ved med mig selv at det er mit drømmejob (og uddannelse), så krydser fingre for, at I har nogle idéer…

Tillykke med pladsen! Er det ikke noget, de tjekker? Altså, at man opfylder adgangskravene elller kommer til det inden studiestart? Tænker bare på det med, at man skal sende dokumentation for supplering inden 5. juli for at blive optaget, og om de så ved dig er bekendt med, at du supplerer og derfor skal starte til vinterstart, så de har givet dig en plads der, så det hele kommer til at passe?

Håber det bedste for dig! Jeg fik selv lov til at “gemme” min stand-byplads til næste studiestart, (starter så i år her efter ferien). Mit var dog pga. helbredsmæssige problemer.

Tusinde tak for hjælpen!

Jamen det tænker jeg umiddelbart også, at de burde, men måske det bare er en automatisk tildeling, hvis det giver mening? Det lød bare på hende jeg snakkede med som om at jeg godt kunne risikere at få tilbudt sommerstart, og det bare var sådan det var.

Dejligt at du fik mulighed for det! Må jeg høre hvordan du bar dig ad med det rent praktisk? Sendte du en mail, snakkede du over telefon eller mødte du fysisk op? Det ville hjælpe rigtig meget, for er klar på at gøre alt hvad jeg kan for at få vinterstart eller start næste sommer.

Jeg havde også nogle problemer med at jeg fik forskellige svar og også nogen gange nogle standardsvar, som ikke passede på min situation. Jeg er dog optaget på AAU, så jeg ved ikke, om der kan være nogle forskelle imellem de to og procedurerne.

Jeg ringede til AAU og forklarede min situation. Og så sendte jeg en mail med dokumentation for den operation, jeg skulle igennem på det tidspunkt. Jeg fik at vide, at jeg skulle afvente, om der blev en plads ledig allerede i 2017 inden den frist, hvor man skal svare ja for at få en plads. Jeg endte ikke med at få en plads i 2017 i første omgang, men de ringede til mig noget tid efter, fordi de fik lov at oprette 50 flere pladser og derfor skulle have fyldt op fra standbylisten. Det var helt ok, at jeg sagde, at jeg ikke kunne tage imod 2017-pladsen (de har kun sommerstart på AAU) og så fik jeg et tilsagn om optagelse her i 2018.

Det eneste, der bekymrer mig, kan være, om de har regnet med, at du tager et turbokursus i sommerferien og dermed når at blive færdig inden deres sommerstart begynder. Jeg tænker på en måde, at det kan være en god ide at maile dem, da det er super nyttigt at have deres svar på skrift, så du kan henvise til e-mailen, hvis de måske lover dig noget, og der derefter bliver problemer. Jeg har erfaring med, at der indimellem kan sidde nogen i telefonen, som ikke er helt opdateret på procedurerne, og der er det smart med en mail, for den sørger modtageren som regel for at sende videre til den mest relevante medarbejder.

Jeg håber, du ikke får noget problem med at få lov at starte til vinterstart. Det er simpelthen bare det fedeste at have fået plads på medicin, og jeg håber, at det hele går op i en højere enhed for dig!

Hej Amalie,
Skulle du få en plads på KU med sommerstart i år, så vil jeg evt. gerne bytte med dig? Har selv plads på vinterstart.
@Amalie_Westphal

Hej Thomas. Jeg har fået tilbudt vinterstart (heldigvis for mig). Jeg tror desværre ikke det er muligt at bytte, som jeg forstod på dem.