Kan man optage forelæsningen?

Hej…

Jeg undrede mig blot over et spørgesmål, da jeg snart påbegynder uddannelsen : Er det overhovedet normalt og gængst at en elev optager forelæsningen, når Professoren holder den, således at eleven kan høre/se det og repetere, når han kommer hjem…? :smiley:

Jeg har aldrig oplevet det på Århus Universitet, men det betyder selvfølgelig ikke at der ikke er nogen, der gør det.

Hvorvidt nogen optager dem er vel sekundært i forhold til om du har behov for at optage forelæsninger. Hvis du finder ud af, at du drager nytte af det, så gør det da.

Jeg tvivler på at kvaliteten er god nok til, at man kan høre det, hvis det er optaget oppe fra rækkerne (selvom der idag findes højtalere). Det er nok heller ikke sandsynligt, at forelæseren vil have en optager nede ved sit bord, såfremt kvaliteten ikke er tilstrækkelig oppe fra rækkerne.

Jeg er nok konservativ, men er det ikke også bedre at lytte efter og lave notater til det, man finder svært?

Mvh. Søren

Jeg har selv optaget nogle forelæsninger med min W810i, da en af mine venner i et andet studie sagde han fik nytte af at optage sine forelæsninger. Kvaliteten er i orden, men jeg har ikke brugt dem, så jeg stoppet med at optage dem efter et par gange.

Det er altså ikke noget der er normalt, du kan jo eksperimentere med det, men tvivler på at du vil ende med at bruge det.

Man kan godt ta opp forelesningen. Jeg har sett mange som har gjort det på KU, og det er en som går på samme semester som meg som ser ut til å ha tatt opp alle forelesninger siden første semester. Jeg tok selv opp et par forelesninger på første, men fikk aldri tid/behov for å lytte til opptaket, så jeg sluttet. Kvaliteten var ok, tatt opp med iPod med iTalk fra ca. femte rekke.

Tror nok du skal informere underviseren og han skal give accept?

Mener der er en anden tråd om det!

Jeg tror han er ligeglad!

Jeg tror han er ligeglad![/quote]

I juridsk sammenhæng er tro ligegyldigt :wink:

Jeg kender en enkelt der har påtaget nogle forelæsninger på SDU, med forelæserens accept - han ville bare ikke have at optagelserne kom ud mærkelige steder på nettet (hvilket vel egentlig er fair nok :slight_smile: ). Så tjek med forelæseren, så burde der ikke være nogle problemer… Om man så kan bruge optagelserne til noget er en helt anden sag, som man må afgøre med sig selv… :slight_smile:

Jeg har spurgt 2-3 undervisere om de havde noget imod at blive optaget, og det havde de alle på det kraftigste hvorfor jeg efterhånden har droppet at optage undervisning og forelæsninger, så det tror jeg ikke du skal være så sikker på braniac.

Hvis det ikke var lovligt at optage i det offentlige rum, så ville http://www.kriminelle.dk ikke være lovligt.

Så det kommer vel an på om forelæsningerne er offentlige eller ej… Jeg mener at de er, men er der nogen der har noget bedre end “jeg mener at de offentlige, fordi det mener jeg”?

Ja, forelæsninger er offenlige, hvilket et hurtigt søgning på google bekræfter.

Helt specifikt for medicinstudiet i AU:
http://www.health.au.dk/get_media_file.php?mediaid=220

Undervisning for større hold, forelæsninger, er offentlige og kan følges af enhver. Forelæsningerne giver ofte en generel beskrivelse af et emne eller kan være præsentation af undersøgelser eller andet, der ikke fremgår af lærebøgerne.

Holdundervisning er underkastet begrænsninger og kan kun følges af studerende, der befinder sig på det studietrin, hvor undervisningen er placeret.

Nu er der jo nok ikke risiko for at blive hevet i retten fordi man har optaget en undervisningstime, synes bare det er almindelig god skik at spørge forelæser først.

Man kunne dog vende hele debatten om og spørge om “hvorfor kan uni ikke tilbyde undervisningerne på nettet?”. Mange gange og spec. de hjernedøde anatomiforlæsninger - der jo bare det samme igen og igen, år efter år. Og der er jo ingen kommunikation mellem sal og underviser - sjældent i hvert fald - de kunne sagtens tilbydes at ligge på nettet også. Så kunne man gense dem - i repetations øjemed.

En klassisker på nettet inden for anatomien er jo den sjove hyttemeyer fra Berkeley universitet, Professor Marian Diamond - hun er jo en legende.

I har masser af “underholdning” på hjemmesiden; http://www.newmediamedicine.com/videos/

Om anatomi her:
http://www.newmediamedicine.com/videos/ … y/anatomy/

Ja, der er ikke langt fra Berkeley til undervisningen i anatomi på SDU (den gang jeg læste)

Jeg har flere gange oplevet studerende der optog hele eller dele af forelæsninger til senere brug. Personligt ville jeg nu hellere læse effektivt i 45min end at høre på en forelæser prædike, men sådan er vi jo så forskellige :slight_smile:

Før eller siden skal alle forelæsninger nok ligge som podcasts. Det er vist noget, SDU er begyndt at gøre i - dog ikke på medicin så vidt jeg ved.