Kandidat SDU/AU

Hej, jeg vil gerne starte kandidat enten i SDU eller AU ved vinterstart. Er der færre plads om vinteren til ansøgere uden retskrav? og kan man have et dobbeltsemester fx 7+8 og 9+10 eller 7+9 og 8+10 på et semester ved de to universiteter.

1 Synes om

Heyy.

Jeg er selv studerende ved SDU med retskrav på SDU. Jeg søgte kandidaten på AU både her til feb 2026 og sep 2026. Begge gange har jeg fået afslag pba. at alle pladser var optaget af folk med retskrav. På AU er der kultur for at mange splitter deres 6. semester og dermed “udskyder” et halvt år at starte, men der er vist lidt færre der gør det efte de nye SU-regler. Hvis dette lige rammer heldigt, så kan det give nogle pladser til overs. Det samme gælder for SDU - Det handler om at det skal passe med at nogen udskyder at starte på kandidaten, så der bliver “hul” til at nogen ude fra kan komme ind. Og så vil det (i hvert på AU) være pba. karaktergennemsnit at man evt. får tilddelt en plads.

Så kort sagt: Jeg tror desværre det er svært helt at regne ud. Men giv det da et skud og så tag den derfra!

Hvad angår dobbeltsemestre, så på SDU er det muligt med dobbeltmoduler på kandidaten, men der kræver man er strategisk med det fra start af, da nogle fag er obligatoriske forudsætninger for andre.

1 Synes om

mange tak for svar. ved du hvad plejer snittet at være hvis man søger sdu eller au.

Og angående SDU har du et eksempel på hvilke moduler man kan læse på samme tid?