Kapitalpension!?

Da man jo ikke kommer langt med de ca 70000 om året man må tjene ved siden af SU’en, er det jo fordelagtigt at oprette en kapitalpension og på den måde tjene ekstra 42000 kr om året, udover de penge du må tjene ved siden af din SU.

Man har haft svært ved at finde ud af hvor meget man egentlig betaler i skat? Får man pengene udbetalt efter endt uddannelse??

Læser i øjeblikket på sidste semester på sygeplejestudiet og starter direkte på medicin til feb. Er det så muligt at få pengene udbetalt efter endt sygeplejeuddannelse eller skal jeg vente til jeg er uddannet læge??

Er der nogen derude der har erfaringer med dette??

Hej Maria

Du skal betale 60% i skat, hvis du hæver din kapitalpension inden du bliver 60 og ikke har anden gyldig grund til at gå på pension (inveliditet el.lign.). Så hvis man ikke kan vente, mister man 20% af pengene, men har så til gengæld fået noget SU, man ellers skulle betale tilbage eller melde fra i forvejen.

Hvis du har problemer med at overholde fribeløbet (og det kan du vel hurtigt få, hvis du arbejder som sygeplejeske i fritiden) kan du i stedet melde SU fra nogle måneder om året, tjene ekstra og så bruge de opsparede klip som dobbeltklip.
Du har vel brugt en del klip på din nuværende uddannelse?

Man kan kun få dobbeltklip de sidste 12 måneder af sin uddannelse (skal kunne færdigøre den inden for 12 måneder), men da medicinstudiet nu er opdelt i en bachelor- og en kandidatdel, kan man i løbet af studiet opnå dobbeltklip i 2x12 måneder (bekræftet på SU-kontoret SDU).

Dette er især super hvis man er vinterstarter, da SU året og skoleåret så “passer sammen”, og man således kan melde SU helt fra året inden og tjene ubegrænset ud at skulle tænke på at oprette kapitalpensioner og andre krumspring udelukkende for at overholde et fribeløb. (Jeg er selv sommerstarter, så det passer ad H til.)

Hvis du stadig vil oprette en kapitalpension skal det være via en arbejdsgiveraftale, da SU-styrelsen bruger din din A-indkomst UDEN at kigge på fradrag for en evt. privattegnet kapitalpension, til at finde ud af hvad du er berretiget til. Her skal du huske, at feriepengene fra den indkomst, du aftaler at indsætte, stadig tæller med i fribeløbet, det år de bliver beskattet.

I øvrigt synes jeg det er totalt latterligt at have en øvre grænse for hvor meget man må tjene ved siden af… Især argumentatioen lydende at det er for at sikre at man koncentrerer sig om studiet synes jeg er forfejlet. Det må være den pågældende uddannelsesinstitution, som skal holde øje med om man passer studiet og desuden må man forvente, at folk på en videregående uddannelse er i stand til (evt. efter en advarsel eller 2) at være modne nok til at prioritere lidt fornuftigt.
Det er helt blæst: Du må godt få penge til din uddannelse, hvis du ikke passer dine studier ordentligt, men sidder og ryger hash på en cafe og ser video hele dagen. Men hvis du passer dine studier og i øvrigt har et arbejde (måske endda studierelevant???) ved siden af, SÅ må du da ikke få nogen, puuuuu-ha fy skamme…

Når selv den rigeste “vi har arvet 200 millioner og lever af renterne”-familie (ifølge min begrænsede viden på området) har ret til børnecheck, er det fuldstælndigt åndsvagt, at en studerende med en måske lidt stram økonomi… hrrmmm… bliver nødt til at melde SU fra og derfor arbejde ENDNU mere for at tjene nok.

Filosofien er vel, at man ikke behøver SU, hvis man tjener 500.000 kroner om året - og det er vel fair nok, at man ikke skal ‘nasse’ på samfundet så? fribeløbets størrelse kan naturligvis diskuteres (og det er alt for lavt IMO).

  • Mikkel

Det kan aldrig betale sig at betale at betale SU tilbage.

Det eneste rigtige er at få en kapital pension til 42.000kr+9% af man betaler AMB af sin løn inden an sætter den ind…

Hvis det ikke er nok (personlig erfaring), opret en ratepension, den kan du ikke hæve i utide, men du kan sætte ubegrændet ind på den…

Normalt aftaler men med din arbejdsgiver et fast beløb eller % sats som arbejdsgiveren indsætter.

Men jeg kan kun anbefale at snakke med din bankrådgiver omkring dette emne.

Det er der du får den korrekte rådgivning, ikke HER!

god weekend,

mvh
svend

Det er lidt svært at finde ud hvad dit scenario er. Handler det om panik i september, eller om en stram økonomi de næste 6 år?

Mht til pension, så SKAL den være arbejdsgiverindbetalt. Du kan ikke bare selv indbetale på en pensionsordning, da de 42000 kr så kommer til at stå i 2 rubrikker, først under A-indkomst (SU-beløbet) og dernæst fradrag (SU-ligegyldigt). Hvis det derimod er arb-giver indbetalt, kommer det aldrig til at stå i som A-inkomst.

FADL (som du nok ikke får så meget at gøre med hvis du når at blive færdig spl), har en ordning, hvor man bare ringer 14 dage før lønningsdag og siger: 50% på pensionen, eller 9000 kr på pensionen, mon ikke du kan lave en lign aftale med et vikarbureau.

Pengene kan du få udbetalt når du pensioneres til ca. 40% i skat, eller når som helst til 60%. Det er værd at undersøge om penge udbetalt i et SU år tæller med i SU-fribeløbet (hvad det nok gør, da det ellers ville være et stort hul).

Beskriv dit problem mere udførligt, da der er er mange muligheder.

[quote=“mgybel”:3htmqn6l]Filosofien er vel, at man ikke behøver SU, hvis man tjener 500.000 kroner om året - og det er vel fair nok, at man ikke skal ‘nasse’ på samfundet så? fribeløbets størrelse kan naturligvis diskuteres (og det er alt for lavt IMO).

  • Mikkel[/quote]

Og det er lommefilosofi som jeg mener er uigennemtænkt og som rammer helt skævt, hvis man gerne vil have alle sociale lag til at tage en uddannelse.
Nu tror jeg ikke der er ret mange studerende om er i stand til at tjene de summer og samtidig passe studiet, men hvis de kunne er det da helt i orden for mig, da jeg går ud fra de betaler en hel del i skat.

Hvis man skulle følge filosofien om at “behøve” SU skulle man undersøge samtlige økonomiske forhold for de studerende:

  • Forældrekøb af lejlighed med deraf følgende favorabel husleje
  • Gaver fra forældre
  • Økonomisk støtte fra familie
  • Prisen på lærebøger til den enkelte uddannelse
  • osv. osv.

Da det ikke er retfærdigt at straffe unge for at få hjælp af forældrene som har slidt og slæbt bl.a. for at kunne støtte afkommet økonomisk mener jeg heller ikke man skal straffe den anden ende.

Jeg er selv temmelig biased i denne diskussion, men vil du hellere have at en studerende, som har startet en lille virksomhed ved siden af studiet, eller fortsætter med at arbejde fuldtid i et relevant job får frataget SU, mens en studerende som sidder billigt i forældrenes lejlighed og får væsentlige økonomiske tilskud til bøger, mad og lign. inkasserer SU til cafe-besøg?

Jeg forstår det simpelthen ikke.

Men for at komme tilbage til topic for tråden:
Det er vel under alle omstændigheder fornuftigt nok at oprette en pensionsordning hvis man er lidt oppe i årene inden man begynder studiet. De 3500 kr., man må indsætte om måneden, bliver til en god sjat når man engang vil smide kitlen i ringen om en 30-40 år…

Krede

Endnu et off-topic indlæg, men det er jo charmen ved sådanne debatter…

Det er IMO et godt eksempel på kræve mentaliteten, der hersker i dagens Danmark, hvor vi er blevet så forkælede, at vi opfatter det som en ret at få tilskud fra det offetnlig, hvad enten vi har behov for det eller ej - det er dybt usympatisk, at man hvis man tjener 300-400.000 om året samtidig mener, at man har ret til at modtage tilskud. Hvis man arbejder så meget, så der det noget man vælger fordi man får noget ud af det, hvis man gør det for pengenes skyld, så kunne man jo arbejde mindre og få støtten i stedet.

Jeg har selv valgt at arbejde meget, og får ikke SU under min uddannelse. Det er noget jeg har valg fordi det giver mig nogle andre ting at arbejde som FADL-vagt og samtidig kan jeg tjene flere penge ved kun at arbejde end ved arbejde + SU. Til gengæld synes jeg det er helt rimeligt, at jeg ikke får SU, når jeg tjener 300.000 om året. Hvis man mener, at man skulle have penge fra staten OG samtidig tjener flere hundrede tusinde kroner, så er man fandeme forkælet og egoistisk.

… og ja, jeg synes også at en frivillig pensionsopsparing er en god løsning, når man tjener så relativt mange penge, som nogle FADL-vagter o.a. gør - man kan nemlig få langt bedre vilkår på en frivillig pensionsopsparing end på den tvungne gennem FADL og LPK

  • Mikkel

Jeg fortsætter lige off-topic :slight_smile:

Jeg tror det er ret begrænset hvor mange studerende der tjener 25-33 tusser om måneden (men jeg kan jo tage fejl), idet er trods alt ikke alle studerende, der har så let adgang til godt betalte studiejobs som medicinstuderende.

At man skulle være mere forkælet og egoistisk fordi man tjener mange penge ved siden af og mener man skal have SU, end hvis man har midler andre steder fra, og mener man skal have SU, kan jeg ikke se logikken i…

Hvis man tænker sig, at der ikke var en øvre grænse for fribeløbet og man tjente 15000 kr i stedet for 6010 kr om måneden, betaler man i omegnen af 3200 mere i skat pr måned, hvilket mere end vejer op for de ca 2800 SUen koster samfundet efter skat.
Dette ville gøre at man havde 5000 mere om måneden til at bruge på ting og sager som staten også tjener en sjat på via moms og andre sager (f.eks. supplerende bøger til studiet).

Så med mindre jeg er helt gal på den (økonomi er ikke min stærkeste side) ville statskassen faktisk tjene på den situation i forhold til hvis folk i stedet beslutter at leve på en sten. Ikke fordi det ikke er sundt nok at prøve det.

Det jeg har noget imod er nok egentlig at jeg ikke synes reglerne er rationelle. Jeg ser nok lidt på SU som en slags “løn” under uddannelse som man så kan vælge at nøjes med eller lade være.

Vi bliver nok ikke enige om andet end at den tvungne pensionsopsparing ikke med mindre man alligevel tjener nok på FADLvagter til man kunne oprette en frivillig

mvh. Krede

P.S. Det skal indskydes, at jeg ikke bilder mig selv ind, at jeg forholder mig objektiv (og sikkert ikke engang rationelt) til emnet. Hvis min egen situation havde været en anden ville jeg sikkert enten være p***** ligeglad eller have en anden holdning.

RuneM skrev"Det er lidt svært at finde ud hvad dit scenario er. Handler det om panik i september, eller om en stram økonomi de næste 6 år? "

Først og fremmest tak for de mange respons!!

For mit vedkommende gælder det lige i øjeblikket om at tjene så meget som muligt ved siden af SU’en, da jeg har svært ved at sige nej til " gratis penge" Og umiddelbart kan det ikke betale sig for mig at sige SU’en fra resten af året da det jeg kan tjene, ved fravalg af SU, svarer nogenlunde til de penge jeg tjener, SU-lån plus SU.

Mit spørgsmål gik lidt mere på om de penge jeg tjener resten af året, kan blive udbetalt når jeg afslutter sygepleuddannelsen til feb, og dermed starter med., eller om jeg først kan få pengene udbetalt efter endt lægeuddannelse??

Men ellers virker det jo mest fornuftig at melde SU’en fra fra næste år, og arbejde som sygeplejerske i et vikarbureau. ( Dette giver ca 300 i timen) :smiley:

Med hensyn til fribeløb skal man være obs på at der er et FRIBELØB uanset om man er studerende eller ej. se http://www.su.dk Hvis man ikke er Su berettiget, må man kun tjene 28240,- brutto om måneden Incl feriepenge, også brutto.

Effeta: Du har ikke helt ret mht. fribeløbet.
Hvis man ikke er SU-berettiget (eller vælger fra) i et helt år, er der ikke en øvre grænse for, hvad du må tjene. Det “højeste fribeløb” du nævner gælder, f.eks. for måneder hvor man ikke er under uddannelse, men hvor man modtager SU andre måneder af året.
Eksempel: Hvis man arbejder fuldtid januar til og med august hvorefter man starter på uddannelse og modtager SU, så må du maks tjene de nævnte 28.890,- pr. måned i foråret (vær dog opmærksom på at der udjævnes over hele året).

Maria H: Mht. udbetaling af din pension når du er færdig som sygeplejerskestuderende til vinter, så kan det ikke lade sig gøre. Eller rettere, det kan du sagtens, men udbetalingen vil tælle med som A-indkomst i det år du får den udbetalt, hvorfor SU-styrelsen ser det som indkomst der tæller med i dit fribeløb. Såfremt du har tænkt dig at arbejde som vikar første år og ikke modtage SU, så kan det godt betale sig for dig at få det udbetalt.

Jeg tager lige denne tråd op igen, for at stille et simpelt spørgsmål:

Med de nye FADL-overenskomster vil man blive tvunget til at indbetale til LPK, selvom man har en anden arbejdsgiveradministreret pensionsordning i forvejen, ikke? (Nitte, i og med min nuværende pensionsordning er 100 % gebyrfri :evil: )

Når du bliver læge er du også tvunget til - så før eller siden havner du alligevel i LPK

Indeholder alle overenskomster i det offentlige krav om en specifik pensionskasse.?? Og hvad er i så fald grunden til at folk ikke selv kan få lov at vælge…?
Arbejdsgiveren kan vel være ligeglad med hvor pengene betales til!!

Er man så ikke ude i en eksklusivaftale??? :smiley: