Kapitalpension!?

Da man jo ikke kommer langt med de ca 70000 om året man må tjene ved siden af SU’en, er det jo fordelagtigt at oprette en kapitalpension og på den måde tjene ekstra 42000 kr om året, udover de penge du må tjene ved siden af din SU.

Man har haft svært ved at finde ud af hvor meget man egentlig betaler i skat? Får man pengene udbetalt efter endt uddannelse??

Læser i øjeblikket på sidste semester på sygeplejestudiet og starter direkte på medicin til feb. Er det så muligt at få pengene udbetalt efter endt sygeplejeuddannelse eller skal jeg vente til jeg er uddannet læge??

Er der nogen derude der har erfaringer med dette??

Hej Maria

Du skal betale 60% i skat, hvis du hæver din kapitalpension inden du bliver 60 og ikke har anden gyldig grund til at gå på pension (inveliditet el.lign.). Så hvis man ikke kan vente, mister man 20% af pengene, men har så til gengæld fået noget SU, man ellers skulle betale tilbage eller melde fra i forvejen.

Hvis du har problemer med at overholde fribeløbet (og det kan du vel hurtigt få, hvis du arbejder som sygeplejeske i fritiden) kan du i stedet melde SU fra nogle måneder om året, tjene ekstra og så bruge de opsparede klip som dobbeltklip.
Du har vel brugt en del klip på din nuværende uddannelse?

Man kan kun få dobbeltklip de sidste 12 måneder af sin uddannelse (skal kunne færdigøre den inden for 12 måneder), men da medicinstudiet nu er opdelt i en bachelor- og en kandidatdel, kan man i løbet af studiet opnå dobbeltklip i 2x12 måneder (bekræftet på SU-kontoret SDU).

Dette er især super hvis man er vinterstarter, da SU året og skoleåret så “passer sammen”, og man således kan melde SU helt fra året inden og tjene ubegrænset ud at skulle tænke på at oprette kapitalpensioner og andre krumspring udelukkende for at overholde et fribeløb. (Jeg er selv sommerstarter, så det passer ad H til.)