Jeg skal snart til min allerførste eksamen, og jeg fokuser først og fremmest på at består.
Men hvor meget skal man gå op i sine karakter på medicinstudiet? Altså har det stor betydning for om man kan få job i fremtiden, hvis ens karakter ikke særlige gode?
Nu siger jeg ikke, at jeg satser på 2-taller hele vejen…jeg går efter den gode ende af karakter-skalaen, men det kan jo gå galt og at jeg kun få et 2-tal, vil det påvirke min fremtidige karriere som læge???
Dette er noget typisk postGymnasiet syndrom . Du kan sagtens blive en førende forsker dog ikke a la hjerne forskeren M P
Dit spørgesmål er tidligere blevet stillet og besvaret af sidens CEO Dr.Frode et Co. surfe dig igennem får de mange mulige svare
på emnet. Vær ambitiøs på en fornutig måde!
Hvis Danmarks fire medicinstudier havde samme opbygning og var indbyrdes sammenlignelige, ville karakterer være relevante til at sammenligne ansøgere. Imidlertid er studierne totalt i øst og vest med hensyn til antallet af eksamener, pensums størrelse og placeringen af fagene på hhv. bachelor- og kandidatdelene. Desuden laves studieordningerne hele tiden om, så hvad der før var fag på kandidatdelen for blot 2-3 år siden, kan hurtigt rykkes rundt og gøre to eksamensbevis totalt usammenlignelige.
Jeg har endnu ikke hørt om nogle afdelinger i nyere tid, hvor man har krævet at se ekamensbevis i forbindelse med introduktionsstilling (ud over ét sted på en dermatologisk afdeling, som vist blev nævnt her på siden). Det kan være, at det ændrer sig i fremtiden, hvor arbejdsløsheden begynder at melde sig igen, men lige nu virker det som en absurd måde at sammenligne ansøgere på.
Det er i stedet, hvordan du opfylder ‘de syv lægeroller’, der spiller ind på dine muligheder fremover. Her er ‘medicinsk ekspert’ (klinisk erfaring) og ‘akademiker’ (forsker, phd-grad) de mest prioriterede, så hvis du vil bane din vej til et speciale, er det om at lave forskningsår, tage vikariater og så overveje et phd-studium postgraduat.
Dog vil jeg ikke håbe, at du kun stræber efter at komme igennem med røven i vandskorpen. Jeg synes altid man skal stræbe efter de gode karakterer, men samtidig undgå at blive skuffet, når man ramler ind i uretfærdige censorer eller ikke kan huske fuldstændig ligegyldige ting som chorda tympanis samlede anatomi.
Er der nogen, der nogensinde skulle vise karakterer for at blive optaget på phd?
Du skal vise karakterer, hvis du vil være studenterunderviser i visse fag på bachelordelen i Kbh… Og så til enkelte forskningslegat-ansøgninger (men altså kun for pengene, ikke for forskningsstillingen). Men har ikke hørt om andre.
Men jeg har dog set i stillingsopslag på laegejob.dk, at biokemisk afd på Herlev/RH, kræver at se både eksamensbevis fra studentereksamen og medicinstudiet.
Altså, jeg har altid været typen, som arbejder mega hårdt og til sidst ender ud med en god karakter.
Grunden til at jeg stiller spørgsmålet, fordi at hvis nu det skulle gå galt til eksamen, og jeg så får 2, om det vil påvirke min mulighed for at kunne finde job til sidst.
Men jeg satser helt klaret, på høje karakter - men ved det kræver en del hårdt arbejde, og det jeg er indstillet på.
Men behøver man tage en ph.d grad?
Jeg satser nemlig på at min speciale enten skal være akut medicin, fordi jeg bare drømmer om at redde liv. Også fordi at det er her jeg kan komme så tæt på døden, og derved kunne indse hvor smukt livet er.
Men har også tænkt på karkirurgi.
Men tak for det gode svar, jeg vil bare lige gerne stille et til, er der stor chance for at der er arbejdsløshed når jeg er færdig om 6 år??
Om ikke andet, så tag den med ro på bacheloren i det mindste. “The bar” for at bestå mange af eksaminerne ligger alligevel så højt, at forskellen i karakterne ligger ‘kun’ i hvor mange detaljer du kan putte på - detaljer du alligevel glemmer igen. Yderligere står der kun karakterer for kandidatdelen på dit endelige bevis - ihvertfald på KU. Som andre også har nævnt, så ved folk ude på afdelingerne jo også godt, at en eksamen altid kan gå galt, og derfor lægger de mere vægt på selvstændigt arbejde og erfaring. Dvs. prægraduat forskning/læge-vikar ophold og ultimativt en pH.D. hvis du vil lave den helt dyre !
Som alle andre har fortalt, har karakterene ingen indvirkning på dit senere virke som læge. Flere steder er de ikke interesseret i dit eksamensbevis - blot du har et autorisationsbevis.
Har du planer om studenterundervisning i en eller anden form er der krav til karakterene. I Odense, hvor jeg ved du læser, plejer det skarpe hjørne at være 7-taller og derover.
Da ingen af os jo egentlig kan kigge ind i krystalkugle vil jeg da gerne give mit longshot med…
Så kan man vel argumenterer for at gode karakterer på kandidaten, kræver at man øver sig på bacheloren?
Helt klart… Nedskæringer over det hele, sikkert i de næste mange kan ikke andet end at bevirke at vi skal slås om pladserne når vi kommer ud. Så alt hvad du gider at lave kan jo hjælpe dig på vejen. Om det så er præklinik, lægevikariater, ph.D etc.
Hvis en afdeling vil sammenligne, tror jeg de er fuldstændig ligeglade med om studieordninger ændre sig. En karakter er en karakter.
[quote=“Sarup”:2q6m4u27]Som alle andre har fortalt, har karakterene ingen indvirkning på dit senere virke som læge. Flere steder er de ikke interesseret i dit eksamensbevis - blot du har et autorisationsbevis.
Har du planer om studenterundervisning i en eller anden form er der krav til karakterene. I Odense, hvor jeg ved du læser, plejer det skarpe hjørne at være 7-taller og derover.[/quote]
Ingen virkning nu, men jeg æder gerne en hat på at det kommer. Og jeg tror absolut også vi får brug for mere end autorisationsbeviset medmindre det lige er psykiatri i sønderborg man søger - no offense
[quote=“Rattenborg”:x8lw7cke]Da ingen af os jo egentlig kan kigge ind i krystalkugle vil jeg da gerne give mit longshot med…
Så kan man vel argumenterer for at gode karakterer på kandidaten, kræver at man øver sig på bacheloren?
[quote=“Sarup”:x8lw7cke]Som alle andre har fortalt, har karakterene ingen indvirkning på dit senere virke som læge. Flere steder er de ikke interesseret i dit eksamensbevis - blot du har et autorisationsbevis.
Har du planer om studenterundervisning i en eller anden form er der krav til karakterene. I Odense, hvor jeg ved du læser, plejer det skarpe hjørne at være 7-taller og derover.[/quote]
Ingen virkning nu, men jeg æder gerne en hat på at det kommer. Og jeg tror absolut også vi får brug for mere end autorisationsbeviset medmindre det lige er psykiatri i sønderborg man søger - no offense [/quote]
Det er to gode pointer du kommer med. Specielt den første, idet medicinstudiet er lidt anderledes fra en del andre studier, fordi vi i sidste ende står med et stort ansvar for mange forskellige menneskers liv. Hvad man lærer på henholdsvis bachelor og kandidaten er således mere end bare eksamener - det handler om at blive den bedste læge hver enkelt kan blive, og det bliver man kun med teorien solidt på plads. Mere præcist til hvad du skriver: Jeg tror at en prægraduat opgave såvel som eventuel phd-grad i fremtiden vil tælle så meget desto mere end hvorvidt man fik 7 eller 10 på en 6-ugers hjerte/kar-blok.
[quote=“Sarup”:1jdhae8g][quote=“Rattenborg”:1jdhae8g]Da ingen af os jo egentlig kan kigge ind i krystalkugle vil jeg da gerne give mit longshot med…
[quote=“Sarup”:1jdhae8g]Som alle andre har fortalt, har karakterene ingen indvirkning på dit senere virke som læge. Flere steder er de ikke interesseret i dit eksamensbevis - blot du har et autorisationsbevis.
Ingen virkning nu, men jeg æder gerne en hat på at det kommer. Og jeg tror absolut også vi får brug for mere end autorisationsbeviset medmindre det lige er psykiatri i sønderborg man søger - no offense [/quote][/quote]
Hvorfor skulle det ændre sig, når det ikke er en del af udvælgelsen til i- & h- stillinger i snævre specialer nu?. En situation med utrolig snæver tilgang til specialer som opht. og derma i hovedstadsområdet findes allerede, hvor udvælgelseskriterierne baseres på relevant forskning og erfaring, og selvfølgelig en god spand nepotisme !.. Selvom det er lidt ærgeligt, at det er på den måde, så er alle ude i den anden ende godt klar over det ikke er repræsentativt for hvorvidt du bliver en god læge i det givne speciale, om du kunne benævne 20 knoglepunkter på mandibula eller beregne et fiktivt flow i et rør rigtigt med 5 decimaler, da du var 23 .
Det kan godt være du har ret i, at karakterer muligvis kan komme til at betyde noget i det lange løb, men aldrig nogensinde så meget som at blive bedømt ud fra rollerne medicinsk ekspert(relevant erfaring) og akademikeren(relevant forskning). Hvis man søger en i-stilling med en relevant publikation, eller flere, i baghånden er man lysår foran andre ansøgere - også selvom disse kunne glykolysen udenad engang !!..
Men derfor skal man jo stadig kunne sit stof, selvfølgelig !.. men ingen grund til at tro man går ned med flaget fordi man samler et par 2-taller op på vejen.