Karakterer på bachelordelen

Hej Alle!

Efter at have fået mine første karakterer (er lige begyndt på 3.) ville jeg høre om hvad folk har af erfaringer med hvad disse skal bruges til? Jeg går hele tiden rundt og hører at det sku kan være lige meget hvad man får så længe man består - ved mindre man selvfølgelige vil undervise på et senere tidspunkt. Jeg har også hørt noget om at hvis man gerne vil forske i udlandet er der behov for lidt højere karakterer.

Er der nogen der kan svare mig præcist på i hvilke henseender karaktererne er vigtige? Gerne både i relation til bachelor og kandidat delen… tak…

MVH

Adam

Karakterer er ligegyldige! så længe man er bestået.

Som læge kommer du nok aldrig til at vise dit eksamensbevis alligevel.
Systemet er forhåbentligt også indrettet således, at mindstekravet til eksamen stadigt giver et godt udgangspunkt for at blive en god læge.

Jeg tænker det samme - at niveauet er så højt at man burde have et godt udgangspunkt for at blive en god læge så længe man består - men karaktererne må stadig have en begrænsende faktor på nogle områder… Er der nogen der har forstand på disse?

Jeg læste et referat af et studie for et par år siden, som dokumenterede, at man ikke blev en ringere læge af at have fået dårlige karakterer under studiet. Desværre kan jeg dog ikke huske nogen form for detaljer derudover…

apopov

Jeg har aldrig vedlagt mit karaktérblad til følgende:

-introstilling alm. medicin
-uklass. ansættelse geriatri
-hovedudd. alm. medicin
-introstilling oftalmologi
-introstilling dermatologi

Ja, jeg har søgt bredt :smiley:

Selvstændigt virke er det de vil ha’…

Påstanden om at skulle have høje karakterer for at blive underviser er også en skrøne. På KU i hvert fald. Jeg kender op til flere, hvis bevis udgøres af karakterer i den lave ende, men alligevel ansættes som underviserer og bliver super dygtige undervisere. Dette til trods for et vis antal ansøgere til stillingen. Her er det formidlingsevne og undervisningserfaring, der lægges vægt på.

Når man som færdig læge søger en bestemt stilling, er karaktererne det sidste, de kigger på. Dette har jeg fået fortalt af flere ledende overlæge ifm. med klinikophold. Her er det også min erfaring, som Frederik fortæller, at det er selvstændigt virke, de lægger stor vægt på.

Helt generelt betyder karaktererne ikke det helt store på dette studie, særligt ikke på bachelordelen. Det eneste sted jeg har set, hvor karaktererne var en begrænsning, var i en annonce ang. praktik ophold på Harvard Medical School og her var det såmænd “kun” karaktererne på kandidatdelen, de efterspurgte.

Jamen de kigger ikke på dem, for de ham dem ikke til rådehed da de ikke indgår som dokumentation under ansøgningen. Så nemt er det. Læge er læge. Og sådan er det i DK.

Jeg blev bedt om at indsende karakterer fra kandidatdelen (+ udtalelser) da jeg ville have et fokuseret ophold på oftalmologisk afd. i Glostrup!
Ellers er jeg aldrig blevet bedt om karakterer. Har set nogle jobannouncer i udlandet, og der er det oftest erfaring de ønsker, ikke karakterer.

Frold: dig og oftalmologi? Havde ingen anelse :slight_smile:

Tja, sådan endte det heller ikke :slight_smile:

Når nu karakterer er uvæsentlige, kan vi prøve at komme ind på hvad der er?

I nævner selvstændighed, men hvad med tidligere erfaring og udtalelser fra afdelinger hvor man har haft turnus eller klinik? Dét må kunne bruges!