Karakterer på medicinstudiet

hej alle sammen…

vil bare spørge om de karakterer man får på de forskellige eksaminer på både bachelor- og kandidatdel af medicinstudiet har betydning efter studiet, f.eks. ved optagelse på en en hoveduddannelse eller på en introstilling ved en speciel klinik???

og for mere at få svar på det jeg sidder og tænker over lige nu, vil jeg sige at jeg er blevet lidt ked af det da jeg ved min eksamen på 1. smester kandidat på ku får et 7-tal ? jeg har håbet på lidt højere karakter da jeg har altid hørt at det er en nem eksamen der alle kan bestå og også få høje karakterer.

vil faktisk høre noget optimistisk for at kunne gå over det :frowning:

på forhånd tak

Til dit egentlige spørgsmål om karakterer betyder noget ved intro- og hoveduddannelsesstillinger ved jeg desværre ikke.

Men lad være med at lytte til rygter. Det kører du dig kun selv ned med - især hvis du er typen der gerne vil sammenligne dig selv med andre. Min faglige vejleder sagde (egentlig ret groft) at medicinstuderende lyver. De gør det ikke af ond vilje, men nogle lader sig bare forstå, at det hele er lidt lettere end det i virkeligheden er - at de har læst 50 sider på 1 time, osv. Skid det et stykke…

Er ikke meget for at indrømme det, men lyttede også en del til rygter i starten. Men efterhånden som man bliver skuffet over, at de ikke holder vand, så ser man efterhånden rigtigheden i, at der bliver overdrevet. Så lad være med at lytte til rygterne. Tag enhver eksamen som en ny udfordring og dan dig dit eget indtryk. Fx ved at se på tidligere eksamensopgaver og få en fornemmelse af niveauet.

Læg ikke ansvaret fra dig ved at stole på rygter. Så går det galt en dag.

1 Synes om

[quote=“hamoody” post=80271]
og for mere at få svar på det jeg sidder og tænker over lige nu, vil jeg sige at jeg er blevet lidt ked af det da jeg ved min eksamen på 1. smester kandidat på ku får et 7-tal ? …[/quote]

Der er noget gruende galt hvis man sidder og er ked af at have fået et 7-tal på et universitetsuddannelse! Selvfølgelig er det rart med de tocifrede karakterer, men et 7-tal er også en god karakter…
Og karakterer afspejler kun denne ene situation og præstation. Måske har man egentlig meget bedre styr på stoffet på alle de andre områder end netop det der blev spurgt om, måske har man haft en dårlig dag, måske har man ikke læst (godt) nok, måske formår man bare ikke bedre. Under alle omstændigheder er det ikke en dårligt karakter, men en middelgod af slagsen.

Jeg har hele mit liv været ambitiøs nok til at stræbe efter de højeste karakterer, men ved at når jeg giver et 7-tal til mine studerende, så er de faktisk allerede knalddygtige, dog med nogle mangler. Og der findes altid nogle få procent af dem der bare er endnu dygtigere…

Derfor, op med hovedet og se frem mod de næste eksamener, hvor du forhåbentlig klarer dig endnu bedre :wink:

tak for svarene :slight_smile:
tror jeg er blevet lidt ked af det fordi jeg har måske lidt undervurderet eksamenen og det er ikke noget jeg plejer at gøre… men du ved når man hele semestret har gået på klinikken og ikke rigtig læst hverdag, bliver man bare mere afslappet til eksamenen. jeg syntes bare jeg kunne have fået lidt højere karakter hvis jeg bare forklarede lidt mere og viste hvad jeg kan.

og du har helt ret DrBonde, man skal aldrig lytte til rygter eller sammenligne sig selv med andre. det får man ikke noget godt ud af.

tak igen for svarene og have det godt :slight_smile:

[quote=“hamoody” post=80277]
tror jeg er blevet lidt ked af det fordi jeg har måske lidt undervurderet eksamenen og det er ikke noget jeg plejer at gøre…
… jeg syntes bare jeg kunne have fået lidt højere karakter hvis jeg bare forklarede lidt mere og viste hvad jeg kan.[/quote]

Der kan du se, du har jo selv forklaringen på resultatet. Og så har du fået en værdifuld erfaring…

Pøj pøj fremover

Vær du bare glad for dit 7-tal :slight_smile:
Sidst jeg gjorde det op var gennemsnittet til eksamen 4 (hvilket også er den midterste karakter på skalaen), så 7 er altså over middel. Desuden krææver det meeeget arbejde at få 10 eller 12 på uni, så glem hvad du plejede at få i gymnasiet - n¨r man er nået så vidt i uddannelsessystemet er 7 ikke dårligt. Du skal nok få både over og under 7 senere hen :wink:

Mht. om de betyder noget: Jeg har aldrig hørt at de gjorde det, tværtimod. Men i anledning af finanskrisen er jobmarkedet anderledes, og der uddannes rigtig mange læger, så måske det ændrer sig… Men så vidt jeg ved ansættes man pba. af en ansøgning og en samtale, hvor de vist mere går op i læge-autorisation, forskning og arbejdserfaring, end om man lige fik 4, 7 eller 10 i et eller andet fag under studiet.

Mit råd: gør dit ypperste op til eksamen og lad det være ved det. Det går op og ned for alle.

[quote=“palb” post=80284]Vær du bare glad for dit 7-tal :slight_smile:
Sidst jeg gjorde det op var gennemsnittet til eksamen 4 (hvilket også er den midterste karakter på skalaen), så 7 er altså over middel. Desuden krææver det meeeget arbejde at få 10 eller 12 på uni, så glem hvad du plejede at få i gymnasiet - n¨r man er nået så vidt i uddannelsessystemet er 7 ikke dårligt. Du skal nok få både over og under 7 senere hen :wink:

Mht. om de betyder noget: Jeg har aldrig hørt at de gjorde det, tværtimod. Men i anledning af finanskrisen er jobmarkedet anderledes, og der uddannes rigtig mange læger, så måske det ændrer sig… Men så vidt jeg ved ansættes man pba. af en ansøgning og en samtale, hvor de vist mere går op i læge-autorisation, forskning og arbejdserfaring, end om man lige fik 4, 7 eller 10 i et eller andet fag under studiet.

Mit råd: gør dit ypperste op til eksamen og lad det være ved det. Det går op og ned for alle.[/quote]

Eh skal der stå 02?

Jeg har kun mødt eet sted hvor karakteren har været bragt i spil: til en ph.d.-stilling hvor der var opslået et forløb og hvor der var flere ansøgere. Her gik bedømmelseskomiteen ind og så på ‘akademisk egnethed’.

På hospitalerne har jeg aldrig nogensinde hørt om at man så på karakterer. Når man søger stillinger til uddannelse og slutstillinger, så kigges der reelt set på “de 7 lægeroller” - som de er defineret af lægeforeningen. Dvs man vurderer evnerne som kommunikator, professionel, akademiker, medicinsk ekspert, administrator/organisator, sundhedsfremmer og samarbejder/gruppeleder. Jeg ved at da der skulle besættes hoveduddannelse i oftalmologi i region nord og midt i sidste runde skulle fremlægges en case. Denne case skulle være fra den kliniske dagligdag - og man skulle præsentere den ud fra de 7 vinkler der hører lægerollerne til. Dem der gjorde det bedst fik de stillinger som var slået op. I den henseende talte en ph.d./forskningsår meget tungt.

Så ro på - det 7-tal bliver du formentlig den eneste der nogensinde kommer til at se.

2 Synes om

[quote]"…gennemsnittet til eksamen 4 (hvilket også er den midterste karakter på skalaen)"

Eh skal der stå 02?[/quote]

-3, 0, 2, 4, 7, 10, 12 - der er 3 tal på hver side af 4, inkl. det negative…
Og gennemsnittet var heller ikke 02, hvis det var det :wink:

^sorryy! Jeg havde læst det som “mindste karaktere” og ikke midterste! …

Min klare overbevisning er at karakterer kun betyder meget lidt til ansøgning af stillinger. Langt oftest ser de aldrig eksamenskaraktererne. Har endnu aldrig søgt hoveduddannelse, ved ikke om eksamenskaraktererne skal sendes med der.

Og så mener jeg at sammenhængen mellem at være en god læge og høje karakterer, er til at overse. Både menneskeligt og fagligt. Så lad vær med at høre på forelæsere der prædiker at man skal have en vis karakter for at blive en god læge (De fandtes ihvertfald da jeg var der).

Det betyder ikke noget som helst, og da slet ikke på 1 del om man får 7 eller mere. Det er kun din egen samvittighed det kan betyde noget for.
Måske betyder karakteren en smule i OSVAL opgaverne, især hvis du vil lave ph.D.
Men til hoveduddannelsen spiller de slet ingen rolle. Jeg har dog også set enkelte elite-ph.D forløb hvor de vil se karakterer helt fra studentereksamen og fremefter!