Jeg har kun mødt eet sted hvor karakteren har været bragt i spil: til en ph.d.-stilling hvor der var opslået et forløb og hvor der var flere ansøgere. Her gik bedømmelseskomiteen ind og så på ‘akademisk egnethed’.
På hospitalerne har jeg aldrig nogensinde hørt om at man så på karakterer. Når man søger stillinger til uddannelse og slutstillinger, så kigges der reelt set på “de 7 lægeroller” - som de er defineret af lægeforeningen. Dvs man vurderer evnerne som kommunikator, professionel, akademiker, medicinsk ekspert, administrator/organisator, sundhedsfremmer og samarbejder/gruppeleder. Jeg ved at da der skulle besættes hoveduddannelse i oftalmologi i region nord og midt i sidste runde skulle fremlægges en case. Denne case skulle være fra den kliniske dagligdag - og man skulle præsentere den ud fra de 7 vinkler der hører lægerollerne til. Dem der gjorde det bedst fik de stillinger som var slået op. I den henseende talte en ph.d./forskningsår meget tungt.
Så ro på - det 7-tal bliver du formentlig den eneste der nogensinde kommer til at se.