Karakterer på medicinstudiet

Hvor vigtige er de for fremtiden?

Jeg går pt. på bachelordelen og synes det er svært at opnå topkarakterer i de integreret eksaminer, som vi har haft. Tit ender det med, at jeg dummer mig i en af delene og så er det hele jo ligesom ødelagt. :frowning:

Og nu er jeg begyndt at blive bekymret over hvor vigtige disse karakterer er for min fremtid? Ender jeg i bunden, når jeg skal søge arbejde osv? Det skal siges jeg har en del studie relevant erfaring.

Pt. har jeg svingende karakterer (ligger mellem 2-7) :confused:

Hej

Præcis, hvordan det ser ud på medicin, ved jeg ikke, men helt generelt gælder det, at karaktererne kun har minimal betydning for første job og derefter ingen betydning (man skal selvfølgelig være bestået).

Derimod betyder relevant erhvervserfaring meget.

Endnu en ikke-medicin-erfaring:
Det kommer an på, hvad du gerne vil. På psykologistudiet fik jeg at vide, at selvom jeg havde udgivet to artikler på bachelordelen skulle jeg også forsøge at få et gennemsnit på over 10 for at blive taget i betragtning til en phd-stilling. Jeg vil næsten tro det er det samme på medicin ang. phd.

Jeg mener at KBU-nr bliver uddelt tilfældigt, men når man efter KBU skal til at søge intro- og hoveduddannelsesstillinger, så kan jeg næsten ikke forestille mig andet end at karaktererne betyder noget på de mest eftertragtede intro/hoveduddannelser (altså udover erfaring). Men der er nok nogle andre der kan udtale sig mere vidende om det, end jeg kan :wink:

Karaktererne betyder absolut ingenting på medicinstudiet, der er aldrig nogen der kommer til at se dem. Hvis du er heldig, får du lov til at vise din autorisation, men det er også det. Så absolut ingen panik - der er INGEN der beder om at se dem :slight_smile:

Det eneste tidspunkt jeg har hørt om, at karakterer betyder noget i mediciner-regi, er ved ansøgning til underviser på SDU. Altså hvor man arbejder for fakultetet ifm. holdundervisning på lavere semestre. Husker ihvertfald at have set et opslag, hvor Chemnitz søgte undervisere på anatomi, hvor karaktergennemsnittet skulle være i den højere ende (vel egentlig også helt fair).

Ifm. forskningsår mener jeg ikke det har relevans, og véd at lægevikariater kan fås uden at de kigger på karaktergennemsnit.

Nu er sammensætningen af fag og eksamensformen på bacheloren og kandidaten vidt forskellig fra universitet til universitet. Man kunne i den forbindelse argumentere for, at karakterer ikke burde kunne anvendes til sammenligning. Men generelt, uanset hvilket universitet man læser på, så vil et højere snit generelt afspejle en eller anden grad af forståelse for fagets indhold - men det fortæller sjældent noget om éns praktiske evner i klinikken (og det er vel det væsentligste).

Du skal dog ikke være bange for at din mulighed for at få introstillinger og hoveduddannelsesstillinger er direkte korreleret til dine karakterer. Din palet af valgmuligheder vil dog begrænse sig en smule. Ved populære specialer er tendensen efterhånden, at du skal have lavet forskning eller på anden måde have praktisk erfaring relateret til specialet, for at komme foran i køen. Og har alle ansøgere til én stilling alle samme relevante forskning i baggagen, så må de vel vælge pba. karakterer på studiet (som næstbedste løsning).

1 Synes om

Karakterne er fuldstændig ligegyldige så det er den mindste bekymring. Som nævnt tidligere kommer du aldrig til at medsende dem til en job-ansøgning.

Fuldstændig enig!
Der er ingen der ser på om du kom igennem med r**** i vandskorpen. Det vigtigste er at man er målrettet ved de efterfølgende stillinger. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvad mit snit var på studiet. Det eneste jeg kan huske var snittet da jeg skulle optages. Jeg har heller ikke hørt om nogen der post-graduat har skulle fortælle om deres karakterer, så det er vist kun en selv man kæmpe mod/med :slight_smile:

Held og lykke

Karakterer bruger man ikke som læge. Du får jo en ‘professionsuddannelse’. Det eneste punkt hvor karakterer betyder noget er hvis du ‘søger videre’. Der har været eksempler på Aarhus Universitet på studerende der fik ph.d. stipendier på deres karaktergennemsnit.

Jeg blev færdig for knap 10 år siden, og jeg har aldrig aldrig aldrig skulle vise mit eksamensbevis noget sted. Jeg skal vedlægge autorisationsbevis og min ph.d. grad når jeg søger noget, sammen med CV. Alt andet er lige meget.

Tak til jer alle sammen :slight_smile:

Det hjalp på humøret og modet at læse jeres indlæg.

Som DrBonde tidligere skriver, har karakterer relevans såfremt du ønsker et job som giver relevant undervisningserfaring (eksempelvis instruktor).

Jeg er imidlertid uenig med DrBonde, når han skrive at det ikke har relevans i forbindelse med forskningsår. Jeg er selv forskningsårs-studerende, og har flere gange skulle fremvise mine eksamensbeviser i forbindelse med ansøgning om optagelse samt senere ansøgning om midler.