Karaktergennemsnit

Jeg har nu færdiggjort gymnasiet, men grundet uheldige eksamener og corona-lockdown endte jeg med et gennemsnit på 9,9. Min drøm er dog at læse medicin (eller odontologi), og jeg er virkelig bekymret for, at jeg ikke kommer ind på drømmestudiet.

Tænker i, at der er nogen mulighed for at blive optaget?? :frowning:

1 Synes om

Personligt ville jeg satse på at komme ind på Odontologi og evt. skifte til medicin senere. På KU er det første år identisk (bortset fra at man på medicin har Tidlig patient kontakt).

Der ér mulighed for at blive optaget på medicin eller odontologi. Du kan jo gå via kvote 2-vejen.
Jeg havde selv 9,0 i snit uden bonus og jeg søgte ind 4 gange og kom ind til sidst (medicin, AU)

Kan I forestille jer, at jeg kan komme ind på Odontologi via kvote 1??
De foregående adgangskvotienter for uddannelsen (inkl. hurtigstartsbonus) var relativt lave - dog steg de markant i hhv. 2018 og 2019. Jeg håber, at jeg kan komme ind på standby i det mindste.

Det tænker jeg ikke, at du skal regne med. Du har ikke søgt kvote 2 samtidig?

Jeg har dsv. kun søgt kvote 2 på Medicin.

Er det med eller uden bonus? Sidder nemlig selv i din situation og er mega nervøs, men håber på at komme ind på medicin.

Med eller uden bonus? Så vidt jeg er bevidst, er hurtigstartsbonussen afskaffet.
Hvad er dit gennemsnit da?

Jeg tænkt på a-bonus? Mit snit er 10,4 efter a-bonus.

9,9 er desværre inkl. A-bonus
10,4 er dog relativt højt vil jeg mene. Tror at du i det mindste er sikret standby med det snit.

Det håber jeg også på :crossed_fingers:Men på et tidligere opslag herinde, var der en der skrev, at han havde lavet nogle beregninger og mente, at snittet på KU vil ligge på alt mellem 10,3 og 10,7 i år. Så tror jeg ikke det er helt umuligt at komme ind på en af de andre universiteter på medicin med et snit på 9,9. Men nu må vi se, det er meget nervepirrende pga. omstændighederne i år. Det er virkelig et lorte år at søge uddannelse på.

Jeg er helt enig.
Synes dog at netop vores årgang (såfremt du afsluttede gymnasiet i år) er enormt udsat.
Vi er forsøgskaniner mht. nye reformer - vi mister hurtigsstartsbonus, som ellers spiller en stor rolle i at nå de højere gennemsnit - vi udsættes for en corona-lockdown, der begrænser vores mundtlige engagement.

Personligt havde jeg håbet på, at de ville genetablere hurtigsstartsbonussen for 2020-eleverne og muligvis afskaffe den efterfølgende. Synes nemlig ikke, at vi har haft samme muligheder som foregående studerende.

1 Synes om

Enig. Men håber det kommer til at gå få os begge. Krydser ihvert fald fingre.

Jeg forstår frustrationen, men hvis hurtigstart-bonussen blev genindført ville det blot føre til en højere adgangskvotient delt ud over alle ansøgere. Man kunne omvendt også argumentere for at der har været en form for fleksibilitet og “lade tvivlen komme de studerende til gode” grundet den svære situation mange har været i. Der er ingen måde at måle det på, men jeg forestiller mig at i de tilfælde hvor censor og eksaminator har vippet mellem to karakter-trin, har de valgt det højere flere gange end hvis det havde været normale tilstande. I mit eget tilfælde har jeg oplevet et turboforløb i Mat A, som blev afholdt online, og derfor var langt mere lempeligt i forhold om det at lave afleveringer var et krav eller ej. Jeg tænker at det er om at være opportunistisk og se de muligheder situationen byder, og vigtigst af alt; læg indsats der hvor du kan gøre en forskel, og giv slip der hvor du ikke kan.