Kardiolog vs thoraxkirurgi

Hej derude :slight_smile:

Jeg skal til at læse medicin og jeg er rigtig nysgerrig omkring hvilket lægearbejde, der beskæftiger sig med hjertet. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at operere (f.eks. hjertetransplantationer, by-pass-operationer etc.) og jeg er i den forbindelse faldet over både thoraxkirurgi og kardiologi, men jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad de to specialer helt præcist beskæftiger sig med - jeg finder ikke diverse Google og Wikipedia forklaringer troværdige. Eller måske er det et helt andet speciale jeg skal hen imod, som jeg bare ikke kender endnu?

Så hvis man ønsker at være opererende hjertelæge, hvilken retning skal jeg så? Hvis jeg allerede nu har en idé om, at jeg gerne vil være hjertelæge er der så noget forarbejde jeg kan foretage mig, der fremadrettet opkvalificere min ansøgning til en introduktionsstilling som hjertelæge?

Venlig hilsen Christian :slight_smile:

Hej Christian

Det er thoraxkirurgi du skal ud i hvis du vil lave hjerteoperationer.

Som kardiolog står du for diagnosticering og behandling (ikke operativt) af patienter.

Held og lykke med det!
Mignon

Det kardiologiske speciale varetager diagnostik, behandling og forebyggelse inden for hjerte- og kredsløbslidelser. Herunder findes blodprop i hjertet el. lungekarrene, rytmeforstyrrelser, væske i hjertesækken, justering af blodtryk og kolesteroltal. Kardiologerne beskæftiger sig med medicinsk behandling af hjerte-kar sygdomme, ultralydsskanninger af hjertet, kranspulsåreundersøgelser, ballonudvidelser af kranspulsårerne og behandling af blodpropper.

Thoraxkirurgerne foretager de indgreb du beskriver. Thoraxkirurgi beskæftiger sig med operationer i brysthulen herunder hjerte-, lunge- og spiserørsoperationer mv. Patienterne på thoraxkirurgisk afdeling er oftest diagnostiseret fra enten lungemedicinsk er kardiologisk afdeling, hvorfor der ligger en konkret operativ opgave. Mange patienter er dog uden diagnose, men har forandringer i brysthulen, som kræver en sikker biopsi for at klarlægge patientens sygdom.

Alle “åbne” kirurgiske indgreb af brysthulen foretages af thoraxkirurger.

Om du kan gøre noget fremadrettet for at bliver bedre kvalificeret til thoraxkirurgi kan andre nok svare bedre på end mig.

Tak for svar, det hjalp :slight_smile:

[quote=“C.Mirian”:ivntfed2]Hej derude :slight_smile:

Jeg skal til at læse medicin …

Hvis jeg allerede nu har en idé om, at jeg gerne vil være hjertelæge er der så noget forarbejde jeg kan foretage mig, der fremadrettet opkvalificere min ansøgning til en introduktionsstilling som hjertelæge?

Venlig hilsen Christian :slight_smile: [/quote]

Start med at gennemføre medicin studiet. Hvis du så stadig, efter de første 3 år stadig brænder for thoraxkirurgien kan du overveje:
Få relevant undervisningserfaring (hold/dissektion), skrive OSVAL/kandidat opg i thorax kir., gerne en opgave som kan publiceres i artikel form or også præsenteres ved thoraxkirurgisk selskabs årsmøde. Bruge din valgfri tid, hvis det stadig findes, til ophold på TK afdeling, evt i udenlandet via IMCC. Overvej at læse afsnittet om TK i kir.kompendium.
Så er der lidt at starte med

[quote=“Meta”:3w1qs86c][quote=“C.Mirian”:3w1qs86c]Hej derude :slight_smile:

Jeg skal til at læse medicin …

Hvis jeg allerede nu har en idé om, at jeg gerne vil være hjertelæge er der så noget forarbejde jeg kan foretage mig, der fremadrettet opkvalificere min ansøgning til en introduktionsstilling som hjertelæge?

Venlig hilsen Christian :slight_smile: [/quote]

Start med at gennemføre medicin studiet. Hvis du så stadig, efter de første 3 år stadig brænder for thoraxkirurgien kan du overveje:
Få relevant undervisningserfaring (hold/dissektion), skrive OSVAL/kandidat opg i thorax kir., gerne en opgave som kan publiceres i artikel form or også præsenteres ved thoraxkirurgisk selskabs årsmøde. Bruge din valgfri tid, hvis det stadig findes, til ophold på TK afdeling, evt i udenlandet via IMCC. Overvej at læse afsnittet om TK i kir.kompendium.
Så er der lidt at starte med[/quote]

+1. Man får en helt anden opfattelse af, hvad der er spændende/ikke spændende når man starter på medicinstudiet. Jeg ville for eksempel gerne være anæstesiolog (narkoselæge/akutlæge) inden jeg startede. Nu, hvor jeg befinder mig på 3., kan jeg sagtens se mig selv som eksempelvis neurolog eller noget så interessant som urolog, og det skal sgu nok nå at ændre sig en gang eller 5 mere i fremtiden.

Desuden vil jeg sige at det er meget normalt, at man gerne vil være enten kirurg, kardiolog, børnelæge eller narkoselæge, når man starter som medicinstuderende. Jeg mener at størstedelen af mit hold havde lappen oppe, da vi blev spurgt om det i en af vores første timer :wink:

Held og lykke med studiet.

Jeg vil som de andre også råde dig til at starte på studiet med et åbent sind. Når det så er sagt så er der nogle ting du kan gøre, om ikke andet så bare for interessens skyld.

På Panum er der en masse forskellige basisgrupper (det er der sikkert også på de andre universiteter), der er blandt andet SATS (Studerendes anæstesiologiske og traumatologiske selskab), FORNIKS (for Neurointeresserede), PMS (for psykiatrisk interesserede) og SAKS, der måske er noget for dig, som er for kirurgisk interesserede.
De forskellige grupper afholder foredrag og workshops, så det kan du kigge på i hvert fald. Jeg går og tænker at melde mig ind i en eller to af dem når jeg starter her til februar :slight_smile: