KBU fællesnummer, ved forskudt afslutning?

Hej
Min kæreste og jeg læser medicin på samme semester og er godt igang med kandidaten.
Vi vil selvfølgelig trække fællesnummer når vi når så langt.
Men hvad er reglerne hvis vi ikke slutter samtidigt?

Det kan jo være at en af os ryger ½ eller 1 år tilbage.
Hvis det nu fx er mig, der er 1 år længere fremme end min kæreste, kan jeg så bare efter bestået embedseksamen UNDLADE at melde mig til KBU-nummerlodtrækning, og så bare tage 1 års vikariat og så VENTE på at min kæreste består sin embedseksamen og så derefter trækker vi fællesnummer?

Har hørt der er noget med at man skal bestå max ½ år fra hinanden, men betyder det at selve embedseksamen skal bestås indenfor max ½ år af hinanden?
Så altså: hvordan sikrer jeg mig at vi kan trække fællesnummer hvis nu jeg kommer foran hende? Er jeg så nødt til at dangdere den i noget tid i slutningen af kandidaten, så vi læser op til embedseksamen samtidigt?

Mvh

Står i nogenlunde samme situation. Er på 11. semester, min kæreste på 10. semester og er nu blevet bedt om at tilmelde mig KBU.

Som jeg har forstået det kan man trække et nummer sammen hvis der på studiet ikke er mere end et halvt års mellemrum (har en læsekammerat på 11. semester der har gjort dette med hans kæreste der går på 12. semester). Den der så bliver færdig først starter dermed forventeligt et halvt år forskudt fra den anden part.

Hvis een af parterne så dumper embedseksamen så står nummeret stadig som jeg har forstået - man er bare ikke længere garanteret at starte sammen, medmindre den person der bliver først færdig tager et vikariat eller laver anden aktivitet.

sst.dk står der følgende i bekendtgørelsen om kbu:

§ 14. Ægtefæller og samlevende med samme folkeregisteradresse kan trække fællesnummer. Tilsvarende gælder, såfremt ægtefællen/samleveren består eksamen et semester senere. I disse tilfælde tilmeldes begge den kliniske basisuddannelse for den, der forventes at bestå kandidateksamen først. Gennemførelsen kan ske med et halvt års forskydelse. Ordningen gælder også såfremt ægtefællen/samleveren er omfattet af bestemmelsen om særlige hensyn, jf. § 15.

Det at gennemførelsen kan ske med et halvt års forskydelse tolker jeg som en mulighed for, at man kan starte på kbu’en, med det samme nummer, et halvt år forskudt. Med andre ord er der altså ikke krav om, at kandidateksamen opnås inden for ét semester af hinanden for at man kan trække nummer sammen. Dette bliver relevant i det tilfælde hvor den ene part bliver færdig mere end et semester efter den anden, men hvor den anden har brugt tiden på uklassificerede stillinger (hvilket man jo må bruge 2 år på).

Er det helt forkert forstået? Nogen der har erfaringer?