KBU i Odense/Svendborg

Hejsa,

Jeg er så heldig at have fået et rigtigt godt KBU nummer, men står nu i dilemmaet om hvor jeg skal satse mine kræfter.
Jeg er rimeligt afklaret med at mit videre liv skal foregå i almen praksis, eller i hvert fald indenfor medicin-delen.

Lige nu står jeg og veksler mellem AMA i Odense, FAM i Svendborg og ortopædkirurgisk i Odense.

Nogen der ved noget fra nogen af de afdelinger? Har hørt grumme rygter fra FAM i Svendborg, men er umiddelbart mest tiltrukket af det pga kombination med 2. forløb.

Gider ikke kirurgi, og er bange for at ortopædkirurgi kan gøre livet svært ved søgning til introstillinger indenfor medicin. Men hvis hoveddelen af arbejdet er på skadestuen eller i ambulatorier, kunne det være en ok løsning… Hmm…

Ja, jeg søger vist mest af alt nogen der har prøvet nogle af afdelingerne… :slight_smile:

Signe

Kender også kun FAM i Svendborg på rygtebasis: Det er nystartet og kardiologerne har trukket sig og der mangler vidst lidt samspil - er hvad jeg er orienteret om…

Svendborg er dog et “dejligt” sygehus hvor jeg har arbejde 2½ år…

OUH er stort og AMA der ligeså, men fungere vist udemærket… overvejede en periode selv en kort ansættelse der… Selekteret optag af patienter, sådan var det i hvert fald tidligere, hvor kardiologiske patienter ryger videre og vist også til de mindre specialer…

Jeg har aldrig helt forstået den FAM-tanke når alle patienter alligevel ikke kommer ind samme sted, ikke meget fælles akut modtagelse der - men det er anden snak :roll:

Jeg er startet på AMA her 1. marts, til trods for at jeg fik nr. 324.

Har kun positive ting at sige om afdelingen indtil videre. Vi fik en super god introduktion, og der gik ca. 10-12 dage før vi havde første selvstændige vagt.

Overlægerne er rigtige søde, og gode til at hjælpe. Det samme gælder for plejepersonalet - i hvert fald når der ikke er MEGET travlt.
Man er heller aldrig alene. Vi er altid to forvagter og en skadesvagt på. I dagtiden er bagvagten en speciallæge, mens i vagten er det typisk en læge i hoveduddannelse. Har endnu ikke stået i en situation, hvor jeg ikke kunne få hjælp.

En anden fordel ved OUH, er at alle specialer er i huset. Der er desuden et godt samarbejde imellem AMA og anæstesien/ITA.

Det er rigtigt som frold siger, at patienterne til en vis grad er selekterede. Som AMA forvagt, modtager man primært patienter som er meldt via e.l. eller vagtlæge. Disse går igennem en visiterede overlæge i dagtiden, og via en ældre kollega om natten.

Kardiologi patienter går som udgangspunkt direkte på kardiologisk afdeling. Det samme gælder med neurologiske patienter.

Derudover hjælper vi i modtagelsen, som er en ikke selekteret skadestuen, men det svinger meget hvor mange der kommer ind her.
AMA har modtagefunktion for endokrinologi, gastroenterologi, geriatri, lungemedicin samt reumatologi, samt forgiftninger. Patienterne bliver typisk allokeret videre fra AMA til stamafdelingen hver morgen.

Der er meget fokus på undervisning i afdelingen, og der er en god blanding af KBU læger, introlæger samt læger i hoveduddannelsen.

Eneste ulempe er mangel på stuegang i hverdagen. Patienterne ligger typisk ikke i AMA regi mere end 1-2 dage. Dog er KBU forløbet indrettet med et 4 ugers fokuseret ophold på én af stamafdelingerne. Her skulle man have rig mulighed for at gå stuegang. Man er også vagtfri i denne periode.

Kan indtil varmt anbefale afdelingen, selvom at man ofte har travlt! ;0)

/Nicolai.

Tak Gutter…

Jeg tror jeg må ende med at tage AMA, og så tage 2. forløb på onkologisk istedet for almen praksis. Jeg ved jo også efterhånden ca hvad der sker i almen praksis, og måske overrasker onkologisk mig. Har simpelthen ikke lyst til at starte karrieren med “røven i vandskorpen” på en ikke-organiseret FAM.
Og Onkologi kommer man jo heller ikke udenom lige meget hvor i verden man ender… :wink:

Jeg skal også i KBU efter sommer… Trak nummer 236, så regner med at kunne blive på fyn.
Jeg har haft vikariat på Svendborg medicinsk afdeling sommeren 2010 (det var før FAM).
Jeg har kun positive ting at sige om de medicinske afdelinger:
Fedt miljø med masser af flinke mennesker - lige fra portørene til overlægerene.

Jeg kender ikke noget til det nye FAM - men hvis det medicinske aspekt er lige så godt som præ-FAM, så tror jeg ikke
det kan være helt skidt :wink: