KBU og fremtiden som læge

Hej

Jeg vil høre om der er nogle der ved noget mht. valg i den kliniske basisuddannelse. Jeg tænker på hvis man nu får et ok nummer og kan vælge rimelig frit. Hvis man tænker på en kirurgisk fremtid, er det så en fordel at søge mod KBU der indeholder kirurgi, f.eks. kombineret med almen praksis? Eller har det ingen betydning for fremtiden? Eller er det bedre med et medicinsk ophold kombineret med almen praksis fordi man får en masse kirurgi senere?

Når man senere hen skal søge en intro- og hoveduddannelsesstilling f.eks. indenfor kirurgi, vil der så blive kigget på om man har kirurgisk erfaring fra KBU?

Med venlig hilsen Marlene

Hej Malene

Hvis du gerne vil være en “komplet” læge, så ville jeg tage medicin og almen praksis/onkologi. Men jeg kan garantere dig for, at der bliver set på om du har erfaring med kirurgi, når introstililngerne i kirurgi skal fordeles. Det påståes fra skrivebordsnussernes side at hvad man har haft i KBU er uden betydning, men jeg ved med garanti at de ledende overlæger som ansætter folk, tager de mest kvalificerede ansøgere inden for feltet - og man kan næppe bebrejde dem!

Jep, det siger næsten sig selv.
jeg ville nok gå efter at vælge noget som jeg var interesseret i, det vil sige at fravælge det område (med, kir eller almen)
som jeg var mindst interesseret i.
Det smarteste jeg har hørt om, er dog folk der starter med at tage et lægevikariat i stedet for turnus, netop for
at supplere op på det manglende ophold. Det er der vist god forståelse for ude i landet.

Vi skal jo ikke narre os selv til at tro at KBU er lige så godt… man kommer til at mangle noget, og det
noget kan jo godt komme til at spænde ben når man skal søge job senere. 4årsreglen
gør det endda til en endnu mere desperat situation for dem der vil have et populært speciale, de
har virkelig ikke råd til at vælge forkert når de i forvejen skal konkurrere om pladserne med folk
der har langt mere erfaring.

hm… var godt klar over, at man afhængigt af nummer kan vælge hvor man vil hen til den tid, men kan man virkeligt også vælge “moduler”?
Troede man fik 2 af 3 mulige typer ophold udleveret samt en ret til at vælge et sted…

Er der forresten nogen, der ved noget om den tilhørende logbog til KBU? Faldt over den sidste semester, og det lader til man får nok at se til med at opstøve alt det, den mener man skal prøve. Hvad hvis man ikke når det (hvilket jeg tror er fuldt sansynligt)??! Den virker lidt som en stressfaktor af dimensioner. Men er den det?

Du kan gå ind på http://www.basislaege.dk og se hvordan man vælger.
Med hensyn til logbogen er jeg også nysgerrig :slight_smile:

Malene siger, “men jeg ved med garanti at de ledende overlæger som ansætter folk, tager de mest kvalificerede ansøgere inden for feltet - og man kan næppe bebrejde dem”!

Kan det så hjælpe lidt på hvis man kender den ledende overlæge, der står for ansættelse af uddannelsesøgende? :roll:

Jep, og især nu, hvor der slet ikke er nogen regler for pointsystem med mere.
I kan godt varme de nepotistiske kontakter og røvkysseriet op allerede nu! :lol:

hvad hvis man gerne vil være røntgenlæge?

Logbog: http://www.sst.dk/Uddannelse%20og%20aut … ogbog.aspx

[quote=“jintaga”:2ewtwyn9]Malene siger, “men jeg ved med garanti at de ledende overlæger som ansætter folk, tager de mest kvalificerede ansøgere inden for feltet - og man kan næppe bebrejde dem”!

Kan det så hjælpe lidt på hvis man kender den ledende overlæge, der står for ansættelse af uddannelsesøgende? :roll: [/quote]

Ja det hjælper bestemt. Introstillinger bliver besat direkte på afdelingerne, dvs. den ledende overlæge ansætter uden om et ansættelsesudvalg. Så man skal prøve at skaffe sig noget erfaring inden for området eller tage et vikariat på afdelingen.

Hej igen

Mange tak for alle indlæg. Dejligt at vide :smiley: Rart at have noget brugbart når man skal til at vælge.

Findes der en form for vejleder i forbindelse med uddannelsen til speciallæge?

Herregud :slight_smile: Den logbog er jo 1/30 af den jeg bladrede i… sært. Men denne er jo ganske rimelig.

Apropo artiklen i denne uge i ugeskriftet vedr færdiguddannede basislæger der har svært ved at gå direkte i medicinsk intro uden medicinsk erfaring under KBU’en: Er der nogen der har erfaring med at det er svært at få vikariater/6. mdr ansættelser som forvagt i medicinske eller kirurgiske afdelinger efter KBU’en? Der må være hundredevis af nyuddannede KBU’er der står med det problem at det kan svært/umuligt at fungere straks som mellemvagt i et speciale hvor man ingen klinisk erfaring har - og i høj grad har behov for erfaringen for at kunne fungere som læge på et basisniveau. Desuden er der også basislæger der aldrig har haft mulighed for nattevagter/stå alene med akutpatienter under KBU’en hvilket heller ikke gør det lettere at hoppe direkte i mellemvagtslaget i et ukendt speciale. Jeg hørte fra en kollega at det f.eks ikke var muligt for en færdiguddannet basislæge uden kirurgisk erfaring, at få ansættelse på ortopædkirurgisk afd i hverken Århus eller Ålborg som forvagt - man skulle angiveligt starte straks som mellemvagt eller ingenting…? Er der afdelinger der nu systematisk tager udfordringen op og giver ansættelser der lapper på den mangelfulde KBU ved at tilbyde uklas. stillinger i f.eks forvagtslaget?

På min egen afdeling, medicinsk afd. Bliver de uklassificerede for det meste først ansat i forvagtslaget… Med mindre de har erfaring til mellemvagtslaget fra start. Og det er lidt mere end KBU/turnus der gælder, som erfaring.