Kemi A i forhold til 1. semester på KU

Hej :slight_smile:
Har hørt at hvis man har haft Kemi A i gymnasiet, så skulle man “næsten” have haft alt det kemi man støder på i løbet af 1. semester på KU.
Er det rigtigt?

Go’ jul :wink:

Ja, kemi A indeholder en stor del af pensum, men det er svært at find ud af, hvad niveauet til eksamen bliver med den nye reform…

[quote=“Hatja”:3ohdzem6]Hej :slight_smile:
Har hørt at hvis man har haft Kemi A i gymnasiet, så skulle man “næsten” have haft alt det kemi man støder på i løbet af 1. semester på KU.
Er det rigtigt?

Go’ jul :wink: [/quote]

Lad det blive sagt; hvis du er vinter-starter, har du højst sandsynligst allerede fået drukket kemien ud af hjernen (:

Nå, spøj til side. Her kan du se, hvad det der, du skal kende til ifm. kemi, 1. semester, KU: http://sis.ku.dk/kurser/viskursus.aspx?knr=118328

Langt størstedelen har man haft med kemi A. Der mangler lige lidt enzymkinetik såvidt jeg husker (ihvertfald dengang for 5-6 år siden jeg sad med det.

Mvh. Christian

Mange tak for jeres svar :slight_smile:
Så vidt jeg kan se er det eneste jeg ikke har haft som pensum fra Kemi A:
“[color=#0080BF]Kunne redegøre for opbygning og egenskaber af aminosyrer, proteiner, kulhydrater, lipider og nukleinsyrer og forklare sammenhængen mellem disse stoffers kemiske egenskaber og egenskaberne af de funktionelle grupper, som indgår i forbindelserne”.[/color]

Og det sidste fra:
[color=#0080BF]være bekendt med de forskellige organisk kemiske reaktionstyper, som f.eks. additioner, eliminationer, oxidationer, reduktioner, kondensationer, hydrolyser, samt kunne identificere de vigtigste organiske stofklasser og kende deres typiske reaktioner med fokus på reaktioner af biologisk og medicinsk relevans
[/color]

Men som nævnt så har man nok glemt det meste… 8)

Fordelen ved den nye reform er at den rene kemi del er multiple choice, det er kun i den integrerede del at du rent faktisk skal skrive eller udregne og det er ikke ret meget…
Har du haft kemi A så kan du sagtens klare det… Jeg har kun haft b-niveau for lidt over 3 år siden og jeg syntes det er overskueligt :smiley:

Hvis det bare er lidt det samme på SDU, så er jeg drøntaknemmelig for at høre at os dødelige Kemi B’ere for-en-evighed-siden har håb endnu:)

Haha jeg må indrømme at jeg pludselig fandt ud af at jeg havde glemt meget mere end jeg havde regnet med! Men det kommer jo relativt hurtigt tilbage og hvis man generelt er god til at regne så tror jeg på det går det hele!