Kemibog for kommende studmed

Hej alle på studmed!

Jeg begynder studie i Odense her til februar, og vil gerne have lidt mere styr på kemien inden da. I gymnasiet havde jeg det på b-niveau, men det er efterhånden halvandet år siden.
Mit spørgsmål til jer herinde er derfor, hvilke kemibøger vil være relevante at anskaffe sig og “catche” op med inden studiestart på SDU? Tidligere har jeg brugt Aurum, men der kan måske anbefales andre mere relevante i forhold til studiet? Uni har efter sigende et kemikompendium liggende tilgængeligt et sted på e-learn, men det kan jeg simpelthen ikke finde…

På forhånd tak!

det vil jeg også rigtig gerne vide:)

Vi brugte kemi2000, Bind 1+2; A, af ham Mygind.
Lån dem på biblioteket og læs lidt i dem, men almen kemidelen fylder nu ikke så meget, så du skal altså ikke bruge unødigt meget tid på at læse kemi inden du starter.

Hvis jeg skulle foreslå noget, som måske kunne være relevant, så er det noget “gymnasie” fysiologi og og biokemi. Og måske bogen “rationel Klinik”, så lærer du at tænke som en læge, inden du er startet! Visse dele af bogen, kræver måske ret specifik medicinsk viden, men andre dele kan sagtens læses.

Hej alle medicinstuderende, jeg tillader mig lige at springe ind i denne tråd, da jeg selv står i samme situation som opretteren af denne tråd.

Jeg skal selv starte på SDU d. 1. februar 2011 (vinteroptag), hvorfor jeg har valgt at låne en række kemibøger på biblioteket. Havde på fornemmelsen at det var vigtigt at have kemien på plads, da jeg troede det var en vigtig del af studiet.
Jeg har ikke noget stor grundviden inden for det medicinske fag i forvejen, men formoder at vi kommer til at lære stoffet fra bunden af?

Er der dog nogle områder nuværende medicinstuderende kan anbefale at læse op på forud for studiestart?

Ha’ en god onsdag aften, og på forhånd tak.
// monline

Lad være med at spilde penge på Kemi b og A bøger

til modul 1 og 2 skal i bruge en bog der hedder “Essential Cell bioloy” den er lige nu i 3 udgave.
der er et helt fint kapitel som opfrisker alt det kemi i skal bruge.

bogen:
http://www.pensum.dk/pris/q-essential-c … 815341307/

Her er jeres pensum for hele 1 modul (den hedder study guide)
https://elearn.sdu.dk/bbcswebdav/course … /index.htm

De 2 bøger i ellers skal have (cell phys og førstehjælp) kan undværes.

pensum til modul 1 er meget småt så der er plads til 2 måneders druk hvis man er til det host intro ting host

-Lemvig

[quote=“Lemvig”:1g24pc39]Lad være med at spilde penge på Kemi b og A bøger

til modul 1 og 2 skal i bruge en bog der hedder “Essential Cell bioloy” den er lige nu i 3 udgave.
der er et helt fint kapitel som opfrisker alt det kemi i skal bruge.

bogen:
http://www.pensum.dk/pris/q-essential-c … 815341307/

Her er jeres pensum for hele 1 modul (den hedder study guide)
https://elearn.sdu.dk/bbcswebdav/course … /index.htm

De 2 bøger i ellers skal have (cell phys og førstehjælp) kan undværes.

pensum til modul 1 er meget småt så der er plads til 2 måneders druk hvis man er til det host intro ting host

-Lemvig[/quote]

Tak for tilbagemeldingen :slight_smile:
Kan se at den kan købes på amazon.co.uk via følgende link: http://www.amazon.co.uk/Essential-Cell-Biology-Bruce-Alberts/dp/081534130X/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1294318452&sr=8-1

Ved at købe den fra England lader man til at kunne spare i hvert fald 150,- kr. Den fås dog også i Hardback til en langt højere pris. Dem i køber i studenterboghandel, er det hardback eller paperback?

Jeg tror den koster en 500 på uni, og alle har paperback … der bliver også opgivet pensum for 2 udgave hvis du vil købe brugt

Altså det betyder ikke det store om vi har anden eller tredje udgave?

Ellers regner jeg med at bestille bogen på amazon.co.uk nu her, da jeg lader til at kunne spare nogle penge :slight_smile:
Samtidig kan jeg lige tage et smugkik i bogen, og har så en bog mindre jeg behøver at bekymre mig om at købe, når
studieræset begynder (:

Er dette reelt den eneste bog vi behøver på første semester? Troede vi skulle ud og købe for flere tusinde kroner

Nej det betyder ikke så meget - men det er altid rart at have en ny bog :slight_smile:

det jeg linkede til var til første modul - ikke første semester, hvert semester består af 2 moduler, til 2 modul skal du også bruge en histologi bog af finn geneser og en embryologi bog af langmann.

Men lad nu være med at købe det hele nu, du ender bare med der er kommet nye udgaver når du skal bruge dem.

brug det link jeg gav til dit pensum til at se de andre modulers pensum (der er også en bog liste for hvert af dem)

[quote=“Lemvig”:dk7xg7b9]Nej det betyder ikke så meget - men det er altid rart at have en ny bog :slight_smile:

det jeg linkede til var til første modul - ikke første semester, hvert semester består af 2 moduler, til 2 modul skal du også bruge en histologi bog af finn geneser og en embryologi bog af langmann.

Men lad nu være med at købe det hele nu, du ender bare med der er kommet nye udgaver når du skal bruge dem.

brug det link jeg gav til dit pensum til at se de andre modulers pensum (der er også en bog liste for hvert af dem)[/quote]

Arh, på den måde. Tak for tilbagemeldingen :slight_smile: Jeg vil vente med at købe bøger.
Den eneste jeg overvejer at bestille hjem, er ‘Essential Cell Biology’.

hørte også en fugl pippe om essential cell biology så jeg har haft den et stykke tid. jeg tyvstartede lidt og det en spændende bog.
den starter forresten med at opsummere basics

Det kemi vi skulle bruge, som ikke stod i essential, og som var fra myginds bog fik vi som pdf-fil, så ingen grund til at investere i kemibøger. :slight_smile: