Kiropraktor (klinisk biomekanik) kritik

hej alle
jeg går nu i 3.g, og skal snart finde ud af hvad jeg vil her i verden. siden jeg gik i folkeskolen har jeg altid villet være læge eller fysioterapeut, men en ny uddannelse har fanget min interesse, nemlig klinisk biomekanik (kiropraktor), problemet er at jeg har læst, at der er mange læger der siger at der ikke er bevis, for at det kiropraktorer laver, rent faktisk virker.

derfor vil jeg meget gerne hører jeres mening omkring uddannelsen klinisk biomekanik, og kiroprakket jobbet:)

på forhånd tak
Mikkel Seremet Kofoed

både ris og ros vil været meget velkommen:)

Hej Mikkel

Som gammel biomekker som skiftede over til “the dark side” (medicin), kan jeg kun anbefale dig at tale med nogen af de kiropraktorer som er uddannet fra SDU! Vil ikke komme ind på alt det videnskablige og skiftede heller ikke fordi at jeg ikke troede på det! Fandt bare medicin mere interessant! Dog med dårligere løn og arbejdstider :smiley:
Tjek evt de studerendes hjemmeside på : http://www.fnks.sdu.dk/
Dog skal du være klar over, at det er “nemmere” at komme ind på medicinstudiet :wink:

Håber det hjælper lidt!
Christian

Personligt mener jeg, at biomekaniske funktionsforstyrrelser i rygsøjle, bækken og ekstremiteterne er et for indsnævret arbejdsområde.
Medicin giver derimod mulighed for meget meget mere og andet. Der er kort sagt langt flere arbejdsmuligheder og interessefelter i medicin.

Om kiropraktik ikke virker, kræver velsagtens en vis viden på området.
Man skal i den forbindelse bare være opmærksom på, at en del læger i den konventionelle medicin jo i al almindelighed godt kan finde på at sætte sig op på en piedestal og derfra beskue verden med hovmodig selvfedme.
Umiddelbart tror jeg mest, det er det, det handler om.

mange tak for jeres hurtige respons:)

når du skriver at klinisk biomekanik er sværere at komme ind på end medicin studiet, er det så på grund af de få pladser der er på studiet? har nemlig tænkt meget over dette.

Uddannelsen ved SDU er en 5 årig universitetsuddannelse med forankring i videnskaben og det evidensbaserede. Tidligere tiders kritik af kiropraktorere bunder nok i, at de havde vidt forskellig baggrund fra vidt forskellige skoler i udlandet. Nogle af uddannelserne var fra velrenommerede steder i Europa og Canada, mens andre var af mere tvivlsom karakter.

se mere på http://www.sdu.dk/Uddannelse/Fuldtidsst … kanik.aspx

Ved ikke præcis hvad snittet er længere men det var vist landets højeste den gang! Heldigvis for mig var der noget der hed kvote 2 :smiley: Ellers var jeg sku aldrig kommet ind!
Der er vistnok kun 25 pladser årligt til danskere og andre 25 fordelt på svenskere og nordmænd, så ialt 50 årligt! Så det er nok derfor der er det høje snit! Men ellers som sagt FNKS.dk eller snak med SDU!

Snittet for klinisk biomekanik var på 8,1 i år og alle optaget sidste år. Dog skyldes dette “det særlige år- 2008”. Ellers har snittet altid ligget højt, ligesom medicin studiet, og ja, som andre også skriver det, så har det faktisk ligget højere end medicin. Tror det kommer til at ligge højt igen i 2010. Og igen ja, til at det skyldes at de få pladser (omkring 65 pladser om året). Endvidere er SDU vist det eneste sted der uddanner kiropraktorer i Norden.
Om videnskaben har nægtet dets effekt og teori ved jeg ikke spor meget om. Det er sandt at der har været diskussion omkring det.
Derudover svarer bacheloren på klinisk biomekanik til medicinstudiet. Det er en fælles bahcelor, hvor man har fag sammen. Kun få praksise kurser til forskel. Så hvis det skulle vise sig at man fortryder studiet senere henne, så er der mulighed for at overflytte på kandidatdelen i medicin, når man kommer dertil.

1 Synes om

Jeg er gået lidt den anden vej. Jeg startede på medicin, og er nu skiftet til klinisk biomekanik.
Der er mange der søger ind på klinisk biomekanik, med bagtanker om senere at skifte til medicin. Jeg vil gerne aflive myten om at det er nemt. Selvom meget af stoffet er det samme, så er der efterhånden en del fag, og tiltag der gør, at det ikke er ligetil. Man kan selvfølgelig få merit for nogle fag, men langt fra alle.

Kiropraktik virker… Det behøver ikke blive diskuteret ret meget. Der er bare mange ting, som er lidt svære at bevise hvordan virker. Meget tilsvarende medicin, men det er en anden diskussion.

Det er sandt, at mange læger (heldigvis færre og færre) er af den holdning, at kiropraktik er kvaksalveri og det skyldes ofte en gammel opfattelse af hvad kiropraktik er. I visse tilfælde er det også påvirket af hvordan kiropraktik bliver praktiseret i resten af verden. Tyskland har f.eks. ikke nogen regulering af kiropraktik, og derfor kan alle kalde sig for kiropraktorer. Det kan man ikke i Danmark.

Hvis du står mellem fysioterapi, medicin og kiropraktik, så kan jeg ikke sige andet, end at du skal tage og researche det rigtig godt og grundigt.
Kiropraktik er primært eksperter i diagnosticering af bevægeapparatslidelser. Sekundært er vi manuelle behandlere, som bruger forskellige teknikker til at behandle forskellige disfunktioner og lidelser i bevægeapparatet. Det er også grunden til, at studiet ligger så tæt op af medicin. Vi skal være lige så gode til at stille diagnoser som medicinere, og mht. bevægeapparatet, skal vi være bedre.

Fysioterapi er mere fokuseret på behandlingen og rehabiliteringen af bevægeapparatet, og er som sådan ikke diagnostikere. Hermed ikke sagt de ikke kan, men det er ikke en primær funktion.

Fælles for begge, er anvendelsen af konservativ behandling, altså hvor man ikke anvender operationer. Det er et fantastisk værktøj, og bliver mange steder i sundhedssektoren undervurderet. F.eks. har det for nyligt vist sig, at man har lige så god effekt af konservativ behandling af discusprolapser, som ved operationer! (mener det var over en 5 årig periode).
Og i de tilfælde, hvor konservativ behandling ikke er løsningen, kan der henvises til læge og ofte speciallæger. Og her er diagnostikken essentiel. Ellers risikerer vi at behandle løs på ting, som ikke skal behandles på :?

Jeg vil anbefale at besøge en kiropraktor, og spørge om du ikke må følge lidt med en dag. Jeg kender ikke ret mange kiropraktorer som siger nej. Det ville også være en god idé at besøge flere forskellige.

Grunden til at jeg prøver at udpensle det lidt er, at jeg synes du skal sørge for at vælge den rigtige uddannelse fra starten. Det gør det hele så meget nemmere undervejs. Selvfølgelig kan man ombestemme sig, men det er dumt at starte på et studie, hvis man allerede inden overvejer at skifte.

Jeg kan desuden anbefale at tage et kig på fnks.org som er et link til studenterforeningen. Ligeledes kan man skrive til de faglige vejledere på [email protected]

Du kan også sagtens fyre spørgsmål af her, og så skal jeg nok gøre mit bedste for at give et kvalificeret svar.

Håber det kunne hjælpe lidt.

Jeg vil evt. også anbefale dig, som også andre skriver, at snakke med andre kiropraktik studerende, men også dem som er uddannede og arbejder på klinikker i landet. Kiropraxis i København er super søde til at hjælpe. Dem brugte jeg selv da jeg skulle vælge udd. Altid godt at henvende sig til dem der er ude i feltet. Hold dig selvfølgelig altid kritisk til det, da man måske typisk forsvarer sit eget felt. Men lyt også til de facts de kommer med. Facts er facts, og tror helt sikkert du vil noget brugbart ud af det.

Jeg har selv gået et par år på bacheloren i biomek.
Det er ikke længere muligt at komme ind på en kandidat i medicin med en bachelor i kiropraktik. Det blev lukket ned for et par år siden, da en del forsøgte at gøre dette.

Der er omkring 94 studiepladser pr. år fordelt ud på to studiestartstidspunkter.

Hvis du fortryder ikke at have valgt medicin, så kan du søge ind på medicin på normal vis og hvis du kommer ind på SDU, starter du op på den samme årgang, som du gik på på kiropraktik.