Klinik hospitaler

Hej!
Måske Frold skulle oprette et nyt forum - Klinik Bytte - efter Pernille Dues nye ide med klinikhospitaler i yderamter samt i Sverige…
Læs her:

Forestil jer et ramaskrig igår, da mailen kom!
Så nu skal man også tænke på at man kan komme i en form for “turnus” midt i studiet…
Det kan godt være at de vil prøve at skaffe gratis logi - men hvad skal betale huslejen derhjemme, når man ikke rigtig har mulighed for at fortsætte sit almindelige arbejde derhjemme…SUK!

Nu har repræsentanter fra 6. og 8. semester dog lavet et klagebrev (både over hospitalerne, men også over den sene frist! Vi har jo indgivet semesteroptagelsesbrevene), som de beder studerende om at underskrive:

/lindse

Da jeg var i Hjørring i vikariat var der studerende fra AU der havde klinik der - det jeg hørte fra dem var, at klinikundervisningen faktisk var bedre på de mindre sygehuse. Det er vel et plaster på såret. I øvrigt er der ingen der kan være tjent med at en afdeling er overbebyrdet med studenter så et tiltag der sikrer flere afdelinger som undervisningsafdelinger er udelukkende godt.

De studerende der var i Hjørring fik ikke bare gratis logi, der var også gratis mad til dem i hospitalets kantine så det økonomiske regnestykke gik faktisk hen og blev et plus for mange af dem.

Ja det kan man sige. Så nu må vi bare håbe at der er nogen der frivilligt vælger det, så dem af os med hus, børn og viv kan få lov til at komme til noget der ligger lidt tættere på. På mit første klinikophold var jeg på Hillerød, som var rigtig godt, omend det var det hospital, der lå længst væk på det tidspunkt. Men der kunne man godt pendle uden problemer!
Studielederen håber jo nok også at svenskerne tager de svenske hospitaler - ellers kunne der jo også godt blive et problem med sprogforståelsen (svenskerne har jo trods alt 3,5 år inden kontakt med danske patienter!)

Sådan har det jo altid været for os ved SDU :slight_smile: Vi kan komme i klinik i fx Esbjerg og Sønderborg - og her kan man skam ikke pendle til! Jeg har i løbet af min studietid været i klinik 3 måneder i Esbjerg, 2 måneder i Kolding og resten i Odense… naturligvis er det da træls at skulle “flytte” til Esbjerg for en 4 ugers periode 3 gange… Vi får et kollegieværelse stillet til rådighed og får bevilget penge til hjemtransport ca hver anden weekend.
Ja, man kan ikke passe sit faste job - men har jo stadig sine faste udgifter!!
Jeg synes ikke man kan betragte det som en slags turnus midt i udddannelsen - det er trods alt kun for 4 uger ad gangen - det kan de fleste nok klare!

På KU har man 18 ugers klinik i et træk på 7. semester og på 9. semester har man 8 uger + 2 uger anæstesi…
De fleste på min årgang er i hvert fald ikke indstillet på det - det var måske også grunden til at folk valgte KU - at de ikke kunne risikere at komme til Esbjerg :slight_smile: - hvem ved?

Ja. Jeg skal også på 7. KU (forhåbentlig :wink: ) næste semester.

Udover at det er helt urimeligt at de ikke har fået det på plads endnu, da det har kunnet forudsees for lang tid siden - så ved jeg ikke rigtigt om vi kan klage over hvilke hospitaler man kan ende på. Der skal jo nu engang bruges det antal pladser der er behov for.

Det er bare men at krydse fingrene og håbe de mange svenskere tager pladserne i Sverige, og at man selv “vinder” i lodtrækningen.

Lindse : Er det virkelig 18 uger - Ved du hvornår vi skal starte i klinikken (i brevet stod der at man manglede pladserne medio marts)

Det er 2 x9 uger, men de kører jo ud i hinanden. 9 uger på kirurgisk og 9 uger på medicinsk. Ved ikke hvornår I skal starte - vi startede lige med det samme 1 feb.
Skummelt…

Jeg ser ikke helt problemet. Her i Århus har vi længe haft klinik uden for pendleafstand af byen. På 3. semester er det Holstebro og Hjørring. På 8. semester er det Aalborg (hvor jeg selv skal tilbringe 20 uger i foråret) og på 10. semester Aalborg og Herning. Der er vist normalt ansøgere nok til disse kliniksteder; jeg har i hvert fald aldrig hørt om folk, der er blevet sendt væk fra Århus mod deres vilje. Jeg kan da ikke forestille mig andet, end at der også er nok, der vil benytte muligheden for at komme ud på mindre sygehuse på KU. Og at svenske sygehuse også inkluderes lyder da utroligt spændende…

Der er mange der er kede af at blive sendt væk på 8. og 10. semester til Ålborg og Herning. Især er det et stort problem for folk på 10. semster, hvor en del er ved at stifte familie. Graviditet er ingen undskyldning for at slippe for Ålborg! Det har længe været et problem med klinik pladserne. Senest er 3. semester blevet lavet om og gjort kortere. Men nu er KBH ved at få samme problemer som Århus med de store årgange.

Okay, det var jeg slet ikke klar over. For et par år siden, da en af mine bofæller var i Aalborg havde alle selv ønsket at komme derop. Det samme gør sig gældende i foråret. Alle jeg har talt med, som har ønsket klinik i Århus er også kommet i klinik i Århus, Randers eller Silkeborg. Men det kan da meget vel være, at det er et større problem på 10. semester. Men drejer det sig ikke også om kortere perioder?

lindse: tør øjnene, det du får til at lyde som en katastrofe har altså været hverdag på AU og SDU i flere år.

Har selv tilbragt 9+8+4 uger på kollegier i Esbjerg og Sønderborg i forbindelse med klinikophold.
Og nej, det er ikke specielt fedt at skulle flytte midlertidigt, og det er også en økonomisk byrde. Men som jeg ser det er det nu engang vilkårene man må acceptere, de mange studerende og begrænsede antal klinikpladser in mente.
Jeg mener trods alt det er en lille pris at betale når man nu er kommet ind på sit drømmestudie.

Iøvrigt har klinikopholdene på de ovennævnte hospitaler været aldeles fremragende rent fagligt. Bedre end de fleste af mine klinikophold i Odense.

Dit indlæg sætter på en måde den kørende debat ang. sund-og-bælt ordningen lidt i perspektiv.

For lige at forsvare lindse en gang, så må man da give hende at det er urimlig dårligt varslet.

Det er klart at det før eller siden ville blive en realitet og jeg går udfra at de netop gør det for at sikre de bedste kliniske færdigheder til de studerende, hvilket ingen får af at være på en overfyldt afdeling.

Men med så kort varsel at få at vide at man nu pludslig kan komme “langt” væk - det er næppe god kommunikation…

Jep, det er lige nøjagtigt fristen, der er helt galt.
Det har studieledelsen vist også indset og har nu givet 9.sem studerende valgmulighed mellem alle hospitalerne - også dem som normalt ikke er i ens klinikudvalg.
Jeg tror som tidligere nævnt også at det er et særligt KU problem, hvor folk IKKE er vant til at tage til langbortistan for at komme på hospitaler i klinik.
Mht turnus tror jeg at alle (jeg har i hvert fald) har accepteret at man bare kan være uheldig at skulle til Thisted ell lign, men der har du i det mindste indstillet dig på det og du har lønnen med dig. Men i klinik øjemed, hvor du stadig skal læse til eksamen i den samlede eksamen i medicin og kirurgi, så tror jeg enhver vil foretrække at komme på et hospital hvor der ikke ryger 2-4 timer hver dag på transport.

Heldigvis har jeg ladet mig fortælle at nogle frivilligt har valgt Falster hospital. Jeg har også selv valgt Holbæk - hvilket også er et nyt og “langt” væk hospital, så jeg har da vist “tørret” mine øjne, Spekloman…

Endnu en gang skal det understreges at det fx ikke bliver så slemt for næste semester holdene, da de jo nok får besked tidligere end 5 uger før semesterstart.

Godt nytår

Jeg skal selv starte på 6. nu og tanken om, jeg kan blive sendt til Rønne om et halvt år tiltaler heller ikke mig, men jeg har svært ved at se, hvordan et klagebrev skal skaffe os 80 ekstra klinikpladser.
Der bliver optaget flere og flere, så vi kommer til at mangle pladser.
Jeg kunne godt tænke mig noget mere debat om, hvordan man får skaffet de ekstra pladser uden det generer nogen. Det kunne jo være, der var nogen, der gerne ville til Sverige eller som kunne se fordelen i at tage klinikken langt væk hvis der fulgte nogle frynsegoder med (er der ikke også et skattefradrag for dobbelt husholdning?).
Personligt ville jeg godt kunne overleve 4 måneder lidt langt væk hvis det ikke kostede mig noget økonomisk, men det er jo så spørgsmålet?
Er der nogen, der ved mere om, hvordan der vil blive kompenseret eller hvordan man kunne gøre det?

Man kan ikke få fradrag for aktiviteter der er studierelaterede. Et fradrag kan kun komme på tale hvis der er en udgift forbundet med erhvervsarbejde.

ok - godt ord igen. Kan godt se det er lidt sent varslet o.s.v., men jeg tror (ved) at et udenbys klinikophold ikke er så slemt som det ser ud til på papiret.
Træls at pendle, økonomisk ufordelagtigt, men fagligt ganske givtigt - netop fordi man ikke står i 3. række og kæmper for at komme til at se noget relevant.
Og igen vil jeg pointere at 8 uger i Rønne i mine øjne er en lille pris at betale for at kunne gennemføre sin drømmeuddannelse. Se det som en oplevelse - folk står i kø for at komme med IMCC til udlandet i klinik…

og til det med at tørre øjnene - tag det ikke så bogstaveligt - det er blot det der kaldes “sprogfornyelse” (jeg har vist tilbragt for meget tid på div. fodboldstadions)

[quote]Jep, det er lige nøjagtigt fristen, der er helt galt.
Det har studieledelsen vist også indset og har nu givet 9.sem studerende valgmulighed mellem alle hospitalerne - også dem som normalt ikke er i ens klinikudvalg. [/quote]

Også for 7.sem

Under alle omstændigheder er det da under al kritik at studienævnet ikke har forudset problemet og varslet det overfor de studerende. På den måde kunne man have undgået at folk var blevet så negativt overrasket. Jeg synes det er ret typisk!!! Det er som om man tager problemerne hen ad vejen i stedet for at gøre et forsøg på at forudsige dem.

I har min sympati

Grazie :slight_smile:

Mage til mangel på informering har jeg aldrig før oplevet.

Jeg går på KU og skal starte på 7. semester. I efteråret har jeg haft semesterfri og har været helt uvidende om oprettelsen af nye klinikhospitaler. Den citerede email har jeg slet ikke modtaget. Faktisk var det først i går (26. Jan) at jeg læste om den i netop dette forum!

Hvorfor har universitetet/klinikudvalget ikke informeret mig? Jeg var da tilmeldt 7. semester. Jeg modtager andre emails fra KU, så de ved da, at jeg eksisterer. Skal folk med semesterfri ”aktivt” tilmelde sig relevant information? Mit klinikudvalg har fortalt mig at de ikke vil sætte folk i semesterfri på gruppelisterne til information. ”Og desuden har det stået i MOK”, sagde de. Nå? Sidste MOK er ellers dateret 8. december (altså før emailen). ”Det har også stået på KU’s hjemmeside”. Jeg har ikke fundet noget, men nu er KU’s hjemmeside ikke ligefrem verdens letteste at finde noget på, og hvem kigger i øvrigt jævnligt dér for at holde sig ajour? Måske har det stået i SIS, men ikke når jeg har kigget deri.

Dette bestyrker kun min langvarige mistanke om at folk på KU’s kontorer ikke aner hvad hinanden laver. Hvorfor kan klinikudvalget ikke sørge for at jeg får den email? Hvorfor kan de i øvrigt ikke automatisk tilmelde folk til kandidatuddannelsen når man tilmelder sig 7. semester? Hvorfor skal det gøres separat? Kommunikerer de ikke sammen?

:evil: :evil: :evil:

Angående de nye klinikhospitaler: Nu har jeg selv været heldig at få et dansk sygehus, men der var jo risiko for at ryge til Sverige. Der er ingen garanti for at alle de holdsatte på de svenske hospitaler er svenskere. Det er heller ikke sikkert at svenskerne overhovedet gider tage til Sverige (mange af dem bor jo i Danmark, og har deres familie ikke længere væk end Malmö). Med universitetets forkærlighed for lodtrækninger kan der meget vel havne danskere på disse hospitaler.

Er der nogen af jer, der skal på 7. semester, som har fået tildelt et svensk hospital? Er der overhovedet blevet oprettet hold der?

Jeg har ondt af folk der under studiet mod deres vilje skal til Sønderborg, Viborg og Næstved på simpel klinik. Hvis man skal pendle langt, spilder man tiden (hvor mange kan helt ærligt læse seriøst i et tog?) og bliver ugidelig. Hvis man bor på klinikhospitalet, kan man ikke arbejde (men vi er altså nogle som har rigtige økonomiske forpligtelser, ikke bare kollegie og pizza).

:x

Til dem af jer med de der ”sådan har vi længe haft det i Århus/Odense”-kommentarer: Ja, ja, men I har da ikke risikeret at komme ufrivilligt til udlandet, har I? Forestil jer en pæredansker havne i Kristianstad. Det er ikke bare langt væk. De taler altså svensk. Og jeg tvivler på deres danskkundskaber. Der er altså tale om den anden side af Skåne.

:frowning:

Jeg vil desuden absolut ikke kalde det ”spændende” at komme i klinik i Sverige (som en af jer har kommenteret), men nærmere ”hæmmende for indlæringen”. Der er stor forskel på aktivt at vælge at studere i udlandet og så at blive tvunget i klinik med patienter og læger der taler et andet sprog (de svenske studerende har altså haft mindst 3 år til at lære dansk). Der er (ifølge min viden) interessant nok en hel del af de svenske studerende i Danmark der opgiver studiet efter bare 1-1½ semester.

:x

Jeg synes at der er et alt for stort optag på vores studie. I begyndelsen var der mangel på lokaler. Nu går det ud over klinikken. Og måske kommer turen til turnus? Jeg synes helt ærligt at de sjællandske hospitaler simpelthen bare skal overbookes. Så kan Sundhedsstyrelsen/Folketinget få lov at komme på klinik-besøg og se problemet med det store optag.

I klinik vil jeg nemlig langt hellere stå ”i 3. række” (men nu er vores hold altså ikke så store) når der skal ses noget interessant, end regelmæssigt at skulle misforstå/blive misforstået af patienter/læger. Måske er der endda en lidt anden ”klinikkultur” i Sverige end i Danmark? Andre præparatnavne er kun et mindre startproblem når man er udlært, men sgu da et seriøst irritationsmoment under indlæringen. Der er altså danskere som har meget svært ved at forstå (især talt) svensk. Overvejer universitetet at tage hensyn til os (og de svenske patienter/læger)?

Jeg vil personligt langt hellere til Vejle/Svendborg i klinik end Helsingborg/Kristianstad. Jeg vil også langt hellere til Hirtshals i turnus end til Sverige (så får jeg jo også løn for det). Men gad vide om ”Sund og Bælt”-turnus betyder at nogle kandidater fra KU er ”garanteret” en plads i Sydsverige (som jo åbenbart hører til KU’s region)? :lol: :lol: