København, Odense eller Aarhus - opptak i kvote 2

Hei

Jeg er en av de nordmennene ønsker å søke gjennom kvote 2 til medicinstudiet i Danmark. Nå prøver jeg å finne ut av forskjellene på studiet ved de tre universitetene. Til nå har jeg forstått at København og Aarhus har lignende studieopplegg, mens SDU har bla. klinikken tidligere i studiet, og et mer erfaringsbasert undervisningsopplegg?

Vil gjerne høre hvilke erfaringer dere som studerer ved de forskjellige universitetene har, og hva som er forskjellen mellom stedene.

Jeg er selvfølgelig også veldig interessert i å vite mer om opptaket i kvote 2, hvordan det foregår på de forskjelige stedene og hva som vektlegges. (Spesiellet intervjuet ++ i Odense)

Mvh
Gunnar

Hej Gunnar.

Jeg tror nok, at vi i Odense er dem der kommer senest i klinik. Vores første klinikophold ligger på 6. semester. Dvs at vi har overstået 1. del af studiet før vi ser en patient.

Jan

Ja. Jeg tror også der er tale om en misforståelse. Studierne ved KU og SDU ligner hinanden noget mere, end studiet ved AU som mere ligner de gamle studieordninger i opbygning.
Og i AU har man også et forholdvis langt klinikophold tidligt i studiet sammenlignet med f.eks. KU hvor det første egentlige kliniske ophold er på 7. semester.

Javel, da har jeg misforstått. Er det noe sted jeg kan lese mer utfyllende om de forskjellige studieordningene? Hva er ellers erfaringer dere har med studiene, og hvilket universitet er “best”, om det er mulig å si?

G

http://www.health.au.dk/undervisning/medicin kan du læse mere om opbygningen af studiet i Århus. Der er oplysninger om hvert semester, og nederst på siden ligger en kopi af studiehåndbogen.

I Århus er der et klinisk ophold på 3. semester, efter et “crash-course” i fysiologi og basale kliniske færdigheder (venflon, stetoskopi etc.).
Det næste kliniske ophold er på 8. semester, hvor alle de “grundlæggende” fag er overstået.

Mht. til et mere “erfaringsbaseret” undervisningsoplæg - det er så som så…

Det er 5 år siden jeg startede, men for mig at se er det stadigvæk “lægeskolen” uden nogen som helst fleksibilitet som på andre universitetstudier. Der er mange gode intentioner om “spiralcurriculum”, hvor man støder på emner flere gange og bygger videre hver gang etc., men jeg har ikke mærket meget til det personligt…

Når det er sagt, jeg er tilflytter fra København og meget glad for både studiet og Århus!

vh. Rasmus