Kom ikke ind! Så hvad er næste skridt?

Hey,

Det ser ikke ud til at jeg er kommet ind på Medicinstudiet i Århus, Odense eller København. Så spørgsmålet er hvad man skal så?

Jeg fik et snit på 9,3 ( 8,8 ) - adgangskrav: 9,6 ( 9,4 )

Jeg har kigget lidt på kvote 2 mulighederne og pointsystemet. Ud fra søgefunktionen har jeg set nogle skrive at man skulle have 68 points for at komme i betragtning, men det er overhovedet ikke muligt da man nu kun kigger på en periode over 12 måneder. Jeg har lige fået et fuldtidsarbejde som sælger i Merlin (det er ikke lige det bedste erhverserfaring når man vil søge ind på medicin), så hvis det giver 10 point og min karakter giver 6 (den er over 8,5), så giver det i alt 16 point :o

Det vil sige at jeg tidligst kan søge ind i 2009 hvis jeg skal arbejde i 12 måneder, og der kommer der også en ny karakter “politik” op med at man kan gange sin karakter med 1,07 hvis man søger ind på en uddannelse indenfor 2 år, så bliver min chancer mindre :frowning:

Hej siz,

Du skal jo overveje hvilken vej du vil nu. Du kan prøve at opkvalificere dig til kvote 2 eller finde en anden uddannelse. Du kan vist kun selv svare på hvad der er rigtigt for dig.

Jeg stod selv i samme situation som dig og kender derfor lidt til følelsen. Hvis du beslutter sig for at prøve kvote 2, så sæt dig grundigt ind i reglerne, ta dig tid til at ringe til studievejlederne og brug de næste par uger på at planlægge et forløb der giver dig flest mulige points til næste år - også ellers igang. Der er masse af råd her i forumet her hvordan det kan gøres.

Hvorom alt - hvis du søger ind igen, så lad vær med at sætte dig i en situation hvor du ikke har gjort alt i din magt for at opkvalificere dig. Det ville være først være rigtig surt at tænke man kunne have gjort mere.

Mike

Ja, men det er jo præmissen hvis man ikke har snittet og det er hele tanken bag K2 systemet.

Men en ting er sikkert at arbejde i Merlin vil aldrig give dig adgang til Medicinstudiet ikke hvis man læser andres motiverede ansøgninger!

Du skal jo med det du laver vise hvilken vej du vil gå og med arbejde i Merlin skulle man jo tro det var handelsskole…

Men prøv at læse de 100-vis af tråde om emnet, hvis du gør det har du allerede noget af vejen vist lystn til studie og derigennem skal du nok finde nogle hints.

En studievejleder er jo også et must!

Pointsystemerne er vildt forskellige afhængig af hvilket universitet du søger ind på, med AU’s system skulle lidt over 10 point være nok. Det handler dog langt fra kun om point - pointene bruges kun som en grovsortering, det handler i langt højere grad om dit CV i forbindelses med sundhedsrelaterede jobs og din motiverede ansøgning.

Kan ikke se hvorfor du først skulle kunne komme ind i 2009, jeg kom selv ind et år efter jeg var færdig på gymnasiet.

Jeg har snakket med min vejleder, og fra 2008 bliver erhverserfaring ikke så vigtigt mere :smiley:

Købehavn: Bibeholder den “gamle” kvote 2’s optagelsesordning. - Rent ud sagt, har ikke kigget på ku, da jeg ikke vil ind der.

Århus: Nu kigger de på gennemsnittet af Mat, Eng, Dk, Kemi, Fys - Erhverserfaring er ubetydelig.
Vurderingen sker efter princippet om faldende kvote 2-kvotient. Det vil sige, at ansøgere med det højeste gennemsnit af de relevante fag optages, indtil der ikke er plads til flere.
http://studieguide.au.dk/bach_optagelse.cfm?fag=2000

Odense: Hvis du har et snit på over 8.0 på 13-skalaen, så skal man til multiple choice prøve og en samtale, derefter afgøres der hvem der skal ind. - Erhverserfaring er ubetydelig.
http://www.sdu.dk/Uddannelse/Optagelse/Bacheloruddannelser/Aendringer_2008.aspx

[i]Optagelsesprocedure i kvote 2 på de sundhedsvidenskabelige uddannelser

Trin 1: Multiple Choice Test, som vil foregå midt i april måned. Til denne test inviteres:

* Alle ansøgere med en adgangsgivende eksamen med 6,0 i gennemsnit efter 7-trins-skalaen (8,0 eller derover i gennemsnit efter13- skalaen).
* Årets dimittender, hvis de via deres adgangsgivende eksamen kan opfylde de specifikke adgangskrav til den søgte uddannelse, og hvis deres seneste standpunktskarakterer viser 6,0 eller derover i gennemsnit efter 7-trins-skalaen (8,0 efter 13-skalaen), incl. evt. justering for ekstra fag på A-niveau. Da der ikke gives standpunktskarakterer i hf-uddannelsen, vil årets hf-dimittender alene blive udvalgt efter, hvorvidt de kan opfylde de specifikke adgangskrav. 

Trin 2 Multiple Mini Interview (MMI) samt de praktiske test på bacheloruddannelsen i idræt og sundhed, vil finde sted i maj.

* Resultaterne af Multiple Choice Test vil blive lagt til grund for udvælgelsen af ansøgere til Multiple Mini Interview (MMI) samt de praktiske test på bacheloruddannelsen i idræt og sundhed.
* Resultaterne af Multiple Mini Interview og de praktiske test afgør, hvem der tilbydes de udbudte studiepladser i kvote 2. 

Generelle krav for optagelse i kvote 2:

* Det er en forudsætning at de specifikke adgangskrav til den ansøgte uddannelse er bestået.
* Årets dimittender skal opnå et eksamensgennemsnit fra den adgangsgivende uddannelse på mindst 6,0 efter 7-trins-skalaen (8,0 efter 13-skalaen). [/i]

ERGO, DER IKKE NOGET DER HEDDER POINTSYSTEM FRA NÆSTE ÅR, SÅ IKKE GIV RÅD OM AT DE SKAL UD OG SAMLE POINT! (dno med KU) :smiley:

Bemærk: Fra 2008 skal du have dansk A, engelsk B, matematik A, fysik B, kemi B.

På KU tager man kun aktiviteter udført inden for 12 måneder. Dvs at du skal hamre så mange ting af samtidig som overhovedet muligt! Det gode er så, at du selv kan “plukke” de 12 mdr ud der skal bedømmes. Jeg har ikke set noget sted, at det skal være 12 sammenhængende måneder.
Yderligere bliver der gået efter medicinersnittet: Dem med det højeste gennemsnit i fagene Mat A, Eng B, Kem B, Fys B og Dan B står bedst.

Jeg havde også gjort mig tanker omkring hvad jeg skulle finde på, hvis det nu glippede i år. Jeg nåede aldrig helt til bunds da jeg var så heldig at komme ind, men min plan var ellers at kvalificere mig til optagelse på medicin i Polen, og så krydse fingre for at blive flyttet til KU efter et par semestre (find tråd om optagelse i Polen vha søgefunktionen).
Det skal dog siges, at man både skal gå med livrem og seler mht at sikre sig at det overhovedet er muligt at skifte fra polsk uni. Få noget på skrift herom fra det danske uni du vil ind på!

Held og lykke med projektet- og drop det Merlin job. Hvis man strammer ballerne kan man sagtens have 5 relevante ting kørende, og Merlin jobbet vil i den forbindelse kun være spild af tid.
Man må, som tidligere nævnt, gøre op med sig selv om det er det her man vil. Specielt som K2’er kræver det at man er afklaret. Hvis man er K1 kan man sgu bare søge en anden uddannelse med sit dræbersnit, hvis det nu ikke lige er dette studie som fænger. Som K2 skal man målrette sine aktiviteter til dette studie, og de er derfor “spildt” tid hvis det glipper. Enten eller.

Hey Siz

To ting;

Personligt synes jeg ikke man bør være kræsen ift. hvor man studerer - det vigtigste er vel at komme igang, og har man et brændende ønske om lægeuddannelsen, så er uddannelsesstedet vel ligegyldigt??

Hvad med GSK (suppleringskurser) i de gældende fag…du kan vel tage dem alle på A niveau og derved forbedre dine chancer?

Vh. Køhn

Hej igen siz -

Det kan godt være erhvervserfaring ikke bliver så vigtigt, men det giver alt andet lige mere vægt bag ens ønske om at blive læge, når man til samtalen kan sige at man har arbejdet i sundhedssektoren på et eller andet niveau.

Jeg er enig med Simon i at det er ‘enten/eller’ - og hvis du virkelig gider kaste dig ud i kvote 2 kampen synes jeg du skal gøre det 100%.

Jeg synes heller ikke man tillade sig at være kræsen mht. uddannelsessted - KU er uden tvivl et godt sted at læse - og med så mange ansøgere skal man skal være glad for at komme ind, ligemeget hvor.

Mike

Hej,

Er det ved trin 1: Multiple Choice Test man har en personlig samtale?

Hej,

Er der nogle der vil besvare den ovenstående indlæg.

På forhånd tak!

[quote=“jelly”:11qkzwtn]Hej,

Er der nogle der vil besvare den ovenstående indlæg.

På forhånd tak![/quote]

søgetermen “test AND samtale” giver 29 hits på en søgning…

Hej,

Ved i hvad kvote 2 kriterierne er for københavn universitet til optagelse år 2008? - Vil gerne have det bekræftet via link, har nemlig kigget i http://www.ku.dk men fandt ikke noget angående kvote 2 kriteriet fra år 2008.

Håber snarest på respons.

På forhånd tak!

[quote=“jelly”:c44ns64w]Hej,

Ved i hvad kvote 2 kriterierne er for københavn universitet til optagelse år 2008? - Vil gerne have det bekræftet via link, har nemlig kigget i http://www.ku.dk men fandt ikke noget angående kvote 2 kriteriet fra år 2008.

Håber snarest på respons.

På forhånd tak![/quote]

Hey…
Er du nu sikker på du har kigget i http://www.ku.dk ??

For… hvis nu du prøver at gå derind igen.
Så kan du se en overskrift “Uddannelse” og derunder en underoverskrift “Studier: Ansøgning, Optagelse”
!!

Og hvis du så klikker dig derind kan du se noget ud i venstre side…
så vælger man optagelse, dernæst bachelor… og ja sådan kommer du videre… og der skulle gerne være masser af info?!

For at hjælpe dig derhen direkte får du dette link: http://studier.ku.dk/optagelse/bachelor/

og hvis du klikker videre under optagelsespjecen 2006, står der et helt afsnit med underoverskrifter vedr. KVOTE 2 OPTAGELSEN IG ALT TILHØRENDE INFOR.
SE: http://studier.ku.dk/optagelse/optagelsespjece2008/

Men helt ærligt Jelly… det der kunne du sagtens selv ha fundet frem til uden at spørge på studmed.dk
Især når du kender du linket ku.dk, så viser det blot du ik har haft øjnene åbne! Hmm…

Anyway good luck! :wink:

Tak for hjælpen! :wink: