Kommende studmed'er - søg og tænk før I poster

Hej

Alle kommende studmed’er - I skal være hjertens velkomne til at bruge nærværende forum, men jeg synes de samme spørgsmål er ved at køre i ring og snart er der så mange spørgsmål i databasen om de samme ting at det måske var en ide at søge før I spørger.

Husk vi IKKE er studievejledningen - men en portal og bogforum for medicinstuderende.

Vi hjælper som sagt gerne, men tænk før I skriver - nogle gange er det nemt (for nemt) at stille et spørgsmål, men lav lige lidt research inden :wink: Så tror jeg også I vil få de mest seriøse svar…

Det ser ud til at mine sidste 2 indlæg har været med til at få dette bære til at flyde over :frowning: . Det beklager jeg selvfølgelig og undskylder, hvis mine indlæg ikke har været tænkt nok, før de blev posted.

Jeg sætter stor pris på studmed.dk og ville aldrig med vilje gøre noget, for at undergrave forumets kvalitet og brugbarhed.

Igen, undskyld

Hej Frold,

Jeg har ikke på fornemmelsen, at denne post er møntet specifikt på mig, om end jeg er en af de famøse “kommende studmed’er” - men dette tiltag forekommer mig en smule mærkværdigt.

Irriteres man over et oprettet indlæg -> ignorer.

Irriteres man over et dumt post -> ignorer.

Men ok, det er jo din side… og ja, søgefunktionen har vist sig svær at benytte!

Jeg har fået flere henvendelser fra studerende der er trætte af de “evindelige dumme” spørgsmål - forstået således at det er en del spørgsmål vi ikke kan svare på enten fordi vi ikke er studievejledere eller fordi vores gæt vil være just så godt som spørgsmålsstilleren.

Jeg gerne vende fokus mod den egentlige målgruppe - de studerende!

Jeg mener, det er fuldt ud relevant at bede folk søge i forumet, før man stiller det samme spørgsmål for xxx’ende gang. Det hjælper med til at holde portalen overskuelig, og det er endvidere god netikette, at lede for man poster, ligegyldigt om det er spørgsmål om lægestudiet eller snydekoder til pacman, man er ude efter.
Der er på sitet en masse mennesker, der hjertens gerne øser af deres viden og erfaringer, men ingen gider vel svare på samme spørgsmål dag ud og dag ind, og desuden risikerer man, at de relevante og spændende topics drukner i mængden af gentagelser.

Men der er altså - desværre - nogle studievejleder der har “standard” svar på mere spidsfindige (og også nogle gange generelle) spørgsmål, som enten viser sig ikke at fungere sådan i realiteten eller faktisk være direkte forkert :frowning: . Det har jeg oplevede flere gange, og det er pænt irreterende. Derfor er det ideelt af spørge jer, fordi I har first hand experience - også mht. til nogle mere generelle ting.

Men beskeden er forstået og jeg undskylder, for mit vedkomne, igen…

jeg mener faktisk at denne post gælder ALLE.

Jeg har gentagne gange hjulpet folk, med svar på spørgsmål, gennem søgefunktionen.

Det gælder os alle sammen…inc. mig selv :slight_smile:

Jeg tror, det ville være en god idé at gøre søgefunktionen nemmere. Jeg har ofte forsøgt at søge efter forskellige tråde, men det er ikke helt ligetil. Der kommer alt muligt frem, som ikke er relevant for det, jeg søgte, og så er det, at man fristes til bare at skrive løs.

Omvendt er Frolds besked relevant, for jeg synes, at den kommende studmed debat til tider fylder meget, og at visse indlæg bliver ved med at gå igen.

Jeg mener at det er en balance. Selvfølgelig bør man lige undersøge om andre har stillet det spørgsmål, man selv vil stille. Det er ganske almindelig pli at man ikke bare beder andre om at løse ens problem, uden selv at have prøvet først.

Men man skal heller ikke være bange for at komme til at stille et spørgsmål som er blevet besvaret før. Det er jo ikke værre end at nogen svarer med en henvisning til den tidligere debat.

Det, som gør forumet levende, er jo at folk vil og tør bruge det.

→ Rumlepotte: Jeg er helt enig!

I øvrigt synes jeg ikke, at det har været så slemt på det seneste, som frkcetti påpeger. Men det er jo nok subjektivt - jeg har selv brugt sitet en del på det seneste, og er virkelig glad for at muligheden findes - selvfølgelig først og fremmest med henblik på at få svar på mine egne spørgsmål, men også fordi man har mulighed for at hjælpe andre, der har lidt svært ved at finde hoved og hale i hele “optagelsesjunglen”. Det er ikke alle studievejledende hjemmesider, der er lige pædagogiske, og derfor forstår jeg godt, at man let forfalder til at spørge herinde i stedet, hvor mange folk vil være behjælpsomme med spørgsmål - i et rimeligt omfang, selvfølgelig.

Enig. Der kommer virkelig mange tråde frem, når man søger, og jeg har stadig ikke fundet ud af, hvordan man indskrænker sin søgning :oops:
Af frygt for at stille et dumt spørgsmål gør jeg det alligevel i Rumlepottes indlægs ånd :smiley:
Hvad er forskellen på “Søg efter alle udtryk eller brug indtastet søgeparameter” og “Søg efter alle udtryk” i søgefunktionen?

Jeg må ærligt indrømme at jeg - trods et tidligere liv i IT-branchen - heller ikke rigtig forstår de forskellige valgmuligheder i søgefunktionen.

Men til gengæld ved jeg at Frold går og pønser på at give studmed.dk en ordentlig overhaling (se dette indlæg). Mon ikke det giver et løft til søgefunktionen med en ny version af phpBB?

Jeg er enig med Rumlepotte i, at man aldrig skal være bange for at stille spørgsmål. Dette må nødvendigvis være kendetegnende for en god side. Jeg kan godt se, at det er med til at gøre siden mere levende.

Men hvis forsiden ikke indeholder andet end motiverede ansøgninger og spørgsmål om optagelse, er den først og fremmest “levende” for de kommende studmed’er og ikke helt så “levende” for os, der allerede er i gang.

Jeg må ærligt indrømme at jeg - trods et tidligere liv i IT-branchen - heller ikke rigtig forstår de forskellige valgmuligheder i søgefunktionen.

[/quote]

Det er vist den danske oversættelse der skaber uklarhed.
På engelske php forum står der
Search for all terms or use query as entered
Search for any terms

Forstået på den måde at ved den første mulighed søges der på den query der skrives eller der findes de indlæg der indeholder alle ordene.
Ved den anden mulighed findes de indlæg der indeholder bare ét af de søgeord der skrives.

Helt enig i at det støjer meget, men det er begrænset til en meget kort periode én gang om året.

Jeg anbefaler skam ikke at man slipper tøjlerne og bare sprøjter indlæg ud, men jeg synes faktisk ikke at problemet med redundante indlæg er særlig stort på studmed.dk.

@Dr. Lechter: Tak for opklaringen - Det giver mere mening på udenlandsk :slight_smile:

–> Dr. Lechter: Mange tak for det :slight_smile: Nu giver det mening!

God pointe at søge info selv før man poster. Det er utroligt hvad folk kan spørge om uden selv at søge information. Men med så mange overskudsmennesker som studiet indeholder er det vel ikke det store problem ?

Rettetheden imod stud. med er vel relevant nok også hvis kommende stud.med henvender sig.
Mange vil vel gerne have fat i nogle bøger eller anden studierelevant…så man kan bruge nattevagter og lign til noget relevant.
Mht: at være træt at at hjælpe andre…hmmm… hvis “tænk på dig selv filosofien” var den herskende så burde denne side vel nedlægges- medmindre man vil indskrænke den til at være et antikvariat.

Den der med at siden kun er for nuværende stud. med er vel i bund og grund det der indefor psykiatrien kaldes " en manglende rummelighed"
Vil man kun snakke med folk der er ligesom en selv - ikke hjælpe andre på lavere niveau eller søge hjælp på højere niveau- så er man da for alvor ved at indskrænke sin horisont.

Det må da vist være ved at være eksamenstid siden irritationstærsklen er så lav herinde :wink: