Kommer jeg nogensinde ind?

, ,

Halløj allesammen :slight_smile:

Jeg bliver færdig med min treårige HF her på fredag (mangler lige sidste eksamen i biologi B på onsdag).

Men her det sidste års tid er mine karakterer virkelig bare braget derned af :frowning:

Hvilket selvfølgelig gør at jeg tvivler på at jeg nogensinde kommer ind på medicinstudiet, og helst her i Aalborg, hvor jeg nu har boet siden 2007, og har kæreste og omgangskreds osv osv - det er selvfølgelig også rart at jeg kun bor 10 minutter derfra.

Mine karakterer for de adgangsgivende fag er som følger:

Dansk A: 12
Engelsk B: 12
Mat A: 5,5
Fysik B: 7
Kemi B: 4

Jeg er bekendt med de nye suppleringsregler (og hvor er de bare unfair).
Men kan man tage et fag om? Det synes jeg ikke at jeg har kunne finde et svar på, lige meget hvor meget jeg har googlet.

Mht Kvote 2 - nok mest her i Aalborg, ville jeg nemt kunne få et job på fx et plejehjem.

Alternativt, kan man tage bachelor i MedIS og så søge ind på kandidaten i medicin? Det synes jeg nemlig at jeg har hørt noget om, og så er der vist en eksamen eller to man også lige skal tage da de er forskellige på de to uddannelser…

1 Synes om

Hej!
Ikke mist håbet.
For at besvare nogle af dine spørgsmål:
Kan man tage et fag om?
Svaret er: Ja! Det kan man. Jeg var også forvirret omkring det, da jeg - ligesom dig - googlede og googlede, og ikke kunne finde noget som helst om emnet. Jeg valgte at ringe til en studievejleder for at få det af- eller bekræftet. Det blev bekræftet. Det kan man godt, så længe faget man læser er et fagkrav til uddannelsen. Du kan også læse det et niveau højere el. samme niveau fra gymnasiet. Det er den “nye” eksamenskarakter, man får, som har betydning i kvote 2.

Kan man tage MedIS og komme ind på kandidaten på medicin?
Svaret er: nej, desværre. Det har man kunne før, men det er blevet lavet om, så det kan man ikke længere. Vejen til kandidatuddannelsen i medicin er altså nu kun bachelor i medicin.

Men, hvis jeg var dig, så ville jeg tage et år og lige læse kemi B og fysik B om igen - muligvis mat A. Så har du virkelig gode muligheder for at komme ind.

1 Synes om

Mange tak for svar - det giver lidt mere håb :slight_smile:

Tror jeg vil prøve at tage kemi og fysik om - Matematik tør jeg simpelthen ikke, det er uomtvisteligt det fag jeg er dårligst til.

1 Synes om

Ahva! Kan man tage fag om? Altså alle fag? Det havde jeg absolut ingen ide om. Jeg blev student sidste år, desværre med et rigtigt hårdt psykisk sidste år, og derfor ringe karakterer. Vil det sige man også kan læse et fag om og dermed hæve sin karakter selvom det er et år siden man blev student? Det åbner jo utroligt mange muligheder

Jeps. Jeg blev student for 3 år siden, og besluttede sidste år at læse fysik om igen. Det er den nye karakter de har brugt i min kvote 2-ansøgning (thank god!)

Det er også derfor, jeg siger, hvor der er vilje, er der vej. Karakterer fra gymnasiet tæller ikke helt så meget, som man tror. Det kræver selvfølgelig bare, man har tid og overskud til at læse fag op/om igen efter gym, men sværere er det ikke ikke. Det ville du sagtens kunne gøre.

Men det ændrer selvfølgelig ikke dit karaktergennemsnit for kvote 1, kun kvote 2. Men det er vel også dét, man skal bruge for at søge ind på medicin i kvote 2.

Gud hvor fedt! Hvordan læste du det om? Gennem HF enkeltfag eller?:slight_smile:

1 Synes om

Yes, jeg tog det på HF-enkeltfag. Ideelt ville jeg bare have læst det om (Fysik C), men der var ikke nok tilmeldte, så holdet blev ikke dannet. Var nødt til at læse det op på B-niveau… men kom igennem det :stuck_out_tongue:

Mener at reglerne er lavet (indenfor de seneste 1-2 år) om således, at man ikke kan øge sit snit ved at supplere fag - man kan kun trække det ned. Måske det lige et noget, der skal undersøges nærmere :slight_smile:

Læs mere under “nedjustering af karakterer” på flg link: Faglige suppleringsmuligheder | UddannelsesGuiden

Det jo genialt, tak for lige at vække den ide hos mig. Jeg afsluttede Dansk A med 02 (har altid fået 10 og 12), så det ville kunne være så fedt at hæve det samt kemi.

Ja, det virker til at han/hun allerede er bekendt med de regler. Men hvis man søger kvote 2 kigger de på fagsnittet, og der bruger de den “nye” karakter hvis man har læst noget op eller om:D

1 Synes om

Det jo rigtig nok. Det ændrer ikke ved ens karaktergennemsnit fra gymnasiet (el. lign.), men det ændrer fagsnittet i kvote 2-ansøgninger. :slight_smile: Men det er svært at finde hoved og hale i det hele. Om ikke andet så kan man lige skrive på chatten (eller ringe) til studievejlederne inde på ug.dk for at være sikker - de kommer bare til at sige det samme som mig, tho.

Super idé. Jeg fik også en nogenlunde karakter i fysik c fra gymnasiet, men da jeg lige holdte et par sabbatår og læste fysik b over et år, fik jeg en meget højere karakter. Man har bare mere overskud og energi - og skal ikke bruge den på alle de små (men hyggelige) trivialiteter, som gymnasiet ofte indebærer.

Men held og lykke med det hele! :smiley:

Det er præcist det. Læste også mat op til A niveau sidste år, og det er bare så fedt at sidde med faget og fordybe sig 100%. Tusind tak for hjælpen ihvertfald:)

Hvis det er det du vil, så skal du nok komme. Jeg havde selv et snit på 7.9 og kom ind på sdu efter 6 forsøg med unitest og blev læge her d. 9 juni.

3 Synes om

Har du brugt 6 år på at komme ind? :astonished:

Hvis du har så er du fandme dedikeret!

Yep. Søgte første gang i 2014, kom ind på kiropraktor-uddannelsen i 2016. Samtidig med, at jeg læste til kiropraktor tog jeg uniTEST hver eneste år og self søgte ind på andre universiteter også. I 2019 kom jeg så for første gang videre fra uniTEST og efterfølgende MMI med 25 points fra sidstenævnte, hvilken var høj sandsynligvis grænseværdien. Her d. 9 juni blev jeg så læge.
Hvis man virkelige vil det her så skal være parat til at tage, hvor som helst for at realisere drømmen. Jeg havde ikke de økonomiske midler ellers havde jeg taget til Polen for at læse medicin.

2 Synes om

Kom ind med snit på 7.6 i 2022 - alt er muligt

2 Synes om